Sötét mese

Vakság

  • - deres -
  • 2012. június 7.

Színház


Fotó: Schiller Kata

Sárosdi Lilla csak ül és mesél. Egyszerre civil és vérprofi. Hülyéskedik, viccek és sztorik sorjáznak, szinte jelzés nélkül ugrál időmozaikok között, azelőtt és azután határperemén. Valami olyasmiről van itt szó, aminek tényleges megtörténéséről, mentális-érzelmi fázisairól keveset hallunk a hétköznapokban. Belegondolni frusztráló – főleg mínusz négy dioptria felett, vagy ha a családban visszatérő betegség a zöldhályog. Így a Vakság a bizarr, fenyegető hiány történetévé válik.

Ebben az egyórás interaktív monológban izgalmasan keverednek a személyes és fiktív állítások, nem könnyű eldönteni, hol kezdődik Sárosdi saját története, és hol az elképzelt (látássérültek valós beszámolóin alapuló) vak karakteré. Egyáltalán, érdemes-e a határokat kutatni, ha mindkettő ugyanarról vall: veszteséglistákról. Jó sok öniróniával. És talán a legszörnyűbbről is, valami olyannak az elfogadásáról, amibe nincs többé beleszólás. Elveszteni egy apát, egy anyát, a bizalmat mások iránt, a bizalmat Istenben, a látást. Vagy mindezt szép sorjában.

Kitűnő alapanyag volna ez „nettó” színházi bemutatónak is, hát még osztálytermi előadásnak, merthogy annak készül, kamaszcsoportok számára, egy problémakör megvitatásához, gondolatindítóként. És el is fog jutni számos olyan helyre, ahol a tanárok, vezetők hisznek abban, hogy a másodfokú egyenlet, Vörösmarty életrajza vagy a kislabdadobás mellett a társadalomba való empatikus beilleszkedés is oktatási-pedagógiai cél lehet. Hogy a karrierista zombik mellett jut egy kevés hely másnak is. Más típusú igényeknek. Mert amikor majd eljutunk a kiszolgáltatottságba (és hagyjuk az önáltatást, előbb-utóbb mindenki eljut oda), akkor lesz jó visszaemlékezni erre az előadásra. Erőt meríteni, vagy hitet. Abból az utolsó jelenetből például, amiben csak sötétség volt és puhaság és mese. Egy másfajta látás.

Vakság, Nézőművészeti Kft.– Kolibri Pince, május 24.


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.