Sötét mese

Vakság

  • - deres -
  • 2012. június 7.

Színház


Fotó: Schiller Kata

Sárosdi Lilla csak ül és mesél. Egyszerre civil és vérprofi. Hülyéskedik, viccek és sztorik sorjáznak, szinte jelzés nélkül ugrál időmozaikok között, azelőtt és azután határperemén. Valami olyasmiről van itt szó, aminek tényleges megtörténéséről, mentális-érzelmi fázisairól keveset hallunk a hétköznapokban. Belegondolni frusztráló – főleg mínusz négy dioptria felett, vagy ha a családban visszatérő betegség a zöldhályog. Így a Vakság a bizarr, fenyegető hiány történetévé válik.

Ebben az egyórás interaktív monológban izgalmasan keverednek a személyes és fiktív állítások, nem könnyű eldönteni, hol kezdődik Sárosdi saját története, és hol az elképzelt (látássérültek valós beszámolóin alapuló) vak karakteré. Egyáltalán, érdemes-e a határokat kutatni, ha mindkettő ugyanarról vall: veszteséglistákról. Jó sok öniróniával. És talán a legszörnyűbbről is, valami olyannak az elfogadásáról, amibe nincs többé beleszólás. Elveszteni egy apát, egy anyát, a bizalmat mások iránt, a bizalmat Istenben, a látást. Vagy mindezt szép sorjában.

Kitűnő alapanyag volna ez „nettó” színházi bemutatónak is, hát még osztálytermi előadásnak, merthogy annak készül, kamaszcsoportok számára, egy problémakör megvitatásához, gondolatindítóként. És el is fog jutni számos olyan helyre, ahol a tanárok, vezetők hisznek abban, hogy a másodfokú egyenlet, Vörösmarty életrajza vagy a kislabdadobás mellett a társadalomba való empatikus beilleszkedés is oktatási-pedagógiai cél lehet. Hogy a karrierista zombik mellett jut egy kevés hely másnak is. Más típusú igényeknek. Mert amikor majd eljutunk a kiszolgáltatottságba (és hagyjuk az önáltatást, előbb-utóbb mindenki eljut oda), akkor lesz jó visszaemlékezni erre az előadásra. Erőt meríteni, vagy hitet. Abból az utolsó jelenetből például, amiben csak sötétség volt és puhaság és mese. Egy másfajta látás.

Vakság, Nézőművészeti Kft.– Kolibri Pince, május 24.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.