Trafó: Furcsaságok Nagy József pályázata körül

  • - urfi -
  • 2012. június 5.

Színház

Három pályázat érkezett be a Trafó ügyvezető igazgatói posztjára a beadási határidőig. Egyik pályázó Nagy József koreográfus, aki már Bozsik pályázatában is felbukkant – majd eltűnt.

Az MTI szerint a pályázók között van Haraszti Zsolt, a Trafó igazgatóhelyettese, Kardos József, a Sziget Fesztivál és a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa volt programigazgatója, és Nagy József nemzetközi hírű táncos, koreográfus és rendező, aki a döntés megszületéséig nem kíván nyilatkozni terveiről.

A nyilvánosság még alig értesült pályázati szándékáról, de Nagy József máris kijelentette: nem fog nyilatkozni. Ha jól sejtjük, pályázatát sem fogja nyilvánosságra hozni. Pedig kérdésünk volna hozzá. A másik két pályázóhoz szintén, de ők eleget tesznek a minimális szakmai tisztességnek: hajlandók – legalább az elbírálás után – a közvéleményt tájékoztatni, a sajtóval szóba állni, ha már egy közintézmény élére pályáznak (nyilatkozataikat lásd keretes írásunkban). Másrészt mindketten nyitottak pályázataik közzétételére, normális szakmai vitának pedig csak ez lehet az alapja.

Bozsik Yvette nagyot hibázott, amikor ígéretét megszegve nem tette közzé pályázatát, és nagyot hibázott, amikor a döntés után úgy hozta nyilvánosságra azt, hogy bizonyos részeket kitakart – ez a nyilvánosság- és szakmaellenes hozzáállás nagyban hozzájárult a Trafó körüli diskurzus elmérgesedéséhez. Ezért rossz hír Nagy József elzárkózása. Ez a gesztus most újra jelentőssé válik, a kitakart részek ugyanis legnagyobbrészt Nagyra vonatkoznak.

A színház.hu-n a Bozsik által a kinevezése napján közzétett pályázat április 19-étől „a szerző(k) kérésére” nem elérhető, véletlenül azonban mégiscsak fennmaradt az oldalon (azóta leszedték, de mi lementettük). A narancs.hu – szintén rögtön a döntés után – azonban nyilvánosságra hozta Bozsik teljes pályázatát. A kettő csupán néhány helyen tér el, és a két legjelentősebb különbség Nagy József nevéhez kötődik.

A Bozsik által a nyilvánosságnak szánt anyagból annyi derül ki, hogy számtalan más művész mellett – például Tom Waits, Nick Cave és „Bob” Wilson, hogy ne kispályázzunk – Nagy József meghívását is „tervezi” a pályázó. Két fontos részlet azonban ki lett takarva.

A narancs.hu által közzétett dokumentumból visszakövethető, hogy mit (kit) nem gondolt Bozsik publikusnak, annak ellenére, hogy más közreműködők neve és leírása hiánytalanul szerepel. A 24. oldalon ezt: „Josef Nadj Társulatával közös bemutatók létrehozását tervezzük. Ősbemutatóként 2012 decemberében az AZAMI című előadásának bemutatójára kerülhetne sor a Trafóban.” Továbbá: „A nagyvilág jelentős kortárs mozgásszínházi, színházi és zenei alkotóinak megismerésére Nagy József ajánlásával és segítségével kapnánk módot.”

Az eredeti pályázat 28. és 29. oldala alapján világos, hogy a Trafó művészeti vezetését hárman látták volna el: Bozsik Yvette ügyvezető igazgató, Horváth Csaba művészeti vezető és Nagy József külsős művészeti tanácsadó. A cenzúrázott változatból azonban hiányzik Nagy József neve, életrajza és maga a pozíció is. (Alatta szintén hiányzik 11 közreműködő szakember neve, de az ő – vélhetőleg jóval kisebb súlyú – szerepük a pályázati anyagból nem világos: „A Trafó művészeti munkájában számítunk a következő szakemberek segítségére és szakmai tapasztalataikra.”)

Hogy Nagy József pályázatában mi szerepel, hogy kikkel akar együtt dolgozni és kikkel együttműködni, nem tudjuk. Hogy mit akar kezdeni a Trafóval, szintén nem tudjuk – és ez vélhetőleg így is marad. A normális szakmai diskurzusra tehát megint kicsi az esély. Addig is jó szívvel ajánljuk a kiváló koreográfussal készült 1997-es interjúnkat. Akkor még nyilatkozott.

A másik két pályázó

Haraszti Zsolt

Haraszti Zsolt az MTI-nek beszámolt arról, hogy a Trafó jelenlegi munkatársaival – köztük Barda Beáta művészeti vezetővel és Molnárné Kuskó Szilvia gazdasági igazgatóval – pályázott az intézmény vezetésére. Elképzeléseikről elmondta: azt az utat folytatnák, amelyet a Trafó megkezdett, ugyanazzal a műsorstruktúrával terveznek. Hozzátette, hogy a szakmát tulajdonképpen a Trafót jelenleg is vezető Szabó György mellett tanulták, így van hasonlóság elképzeléseik és az igazgató korábbi pályázata között. Terveik között szerepel ugyanakkor egy új terem kialakítása, amely lehetőséget adna arra, hogy több pályakezdő fiatal kerülhessen be a Trafó programjába. Haraszti Zsolt ígérete szerint pályázatukat a közeljövőben nyilvánossá teszik.

Kardos József

Kardos József az MTI-nek hétfőn azt mondta, hogy a bírálás folyamatának lezárultáig nem szeretne nyilatkozni részletes terveiről. Annyit azonban elárult, hogy pályázata a Trafó jelenlegi stábjára épül. Az intézmény profilját is megtartaná, drasztikus változást nem, csupán hangsúlybeli eltolódásokat tervez az eddigi vezetés elképzeléseihez képest. „Az intézmény jól működött, nem tenne jót egy nagy átalakulás” – fogalmazott. Mint kifejtette, pályázata számos új ötletet tartalmaz, ám részleteket egyelőre nem árult el, és pályázata nyilvánosságra hozatalát a szakmai bizottság véleményének megfogalmazásáig nem tervezi. Hozzátette azonban, hogy amennyiben a pályázók közül bárki nyilvánosságra hozza pályázatát, akkor ő is meg fogja tenni ezt.

 

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.