csontzene - Az akkordhatalmak Bachnál

  • .
  • 2008. március 6.

Trafik

Most, hogy Ernst Bloch (Lukács egykori haverja, aki azért jött a század elején Pestre, hogy valami gazdag nőt szerezzen magának feleségül) fiatalkori főműve, Az utópia szelleme végre magyarul is olvasható, nem szégyellünk idézni belőle (ráadásul nem kell gyötrődni az őrületesen nehéz szöveg lefordításával, megtette helyettünk Mesterházi Miklós), parádés példájaként annak, hova vezet, ha egy lelkes amatőr próbálja megírni a zene filozófiáját, amely természetesen nem létezik, de hogy ez kiderüljön, ahhoz előbb meg kellett írni, mégpedig ezúttal 1923-ban.

Most, hogy Ernst Bloch (Lukács egykori haverja, aki azért jött a század elején Pestre, hogy valami gazdag nőt szerezzen magának feleségül - lásd képünkön) fiatalkori főműve, Az utópia szelleme végre magyarul is olvasható, nem szégyellünk idézni belőle (ráadásul nem kell gyötrődni az őrületesen nehéz szöveg lefordításával, megtette helyettünk Mesterházi Miklós), parádés példájaként annak, hova vezet, ha egy lelkes amatőr próbálja megírni a zene filozófiáját, amely természetesen nem létezik, de hogy ez kiderüljön, ahhoz előbb meg kellett írni, mégpedig ezúttal 1923-ban. Lássunk egy passzust Bach és Mozart különbségéről: "Míg Mozart izgatottan, könnyedén, szabadon, lendülettel, oldottan és csillogóan formálja csengővé az érzelmeket, Bach kimértebben, nehézkesen, szívhez szólóan, kötötten, kemény ritmusokkal, fénytelen mélységgel mutatja meg az Ént és inventáriumát. Következésképp Mozartnál a még (kicsiny) világian luciferi, Bachnál a (még éppoly kicsiny) spirituálisan keresztény Én az, akiről szó van, a jóságnak avagy a megszabadított Ádámnak az önmagához közelebbi, szubjektívebb, protestáns lelkület révén elérhető Énje, következésképp még nem a gyülekezet pillantásának, a glóriának avagy a megszabadított Lucifernek egy egész másfajta dinamika mögé rejtező Énje." Idáig még csak zavaros és nehézkes, de valamennyire mégis érthető, legalább is a szándék. Ám aki a következő mondatot hibátlanul felmondja a poharakkal borított, agyonhamuzott asztala felé a ropogós számlával érkező fizetőpincérnek Bach h-moll miséje előadása után (vezényel Kamp Salamon, Zeneakadémia, március 7.), az feltehetően mentesül a fizetés alól, valamint elfogyaszthat még egy palack bordóit egy adag szarvasgombás ökörnyelvsalátával. Íme, lehet gyakorolni: "Az egybeolvadó harmonikus-ritmikus momentumnak mégiscsak megvan a maga befolyása, s megakadályozza az ellenpont apparátusának dolgaiban és a formális dolgokban való tobzódást Bachnál még ott is, ahol a szólamok távolsága komoly akadálya a vertikális összeolvadásnak, tehát egész, bármennyire is hol ritmikai rövidülésben, hol lehengerlő egymásba fonódásban, hol újra egymástól elválva mutatkozó hangoszlopok, akkordhatalmak létezésének és változásának." És ha felmondási kísérletünk sikerrel jár, ámde erre a bestiálisan ravasz pincér azt mondja, hogy idáig rendben, de azért én megnézném az eredeti szöveget is, különös tekintettel az "akkordhatalmakra", akkor nem felelhetünk neki mást, mint csupán annyit, hogy ezt mi is örömmel megtennék, de sajna a német kiadás a másik lakásunkban van, és jelenleg hozzáférhetetlen.

Pár nap Bloch-olvasás után úgyis olyan állapotba kerülünk, hogy nem akad olyan kocsma, ahol kiszolgálnának, meglátván a belépéskor rángatózó tagjainkat, a filozófiai kényszerképzetektől valósággal sátánivá változott arckinyomatunkat. Ezért hálát adunk az égnek, hogy Bloch nem írt Telemannról, Bach nagyszerű kortársáról és vetélytársáról, erről a jeles, 1681-ben született és 1767-ben elhunyt NDK-zeneszerzőről (ne feledjük, a háború után Bloch az utópia szellemében, az NDK-ban, pontosan Lipcsében, Bach és Telemann vetélkedésének városában lett professzor, de azért annyira nem vesztette el a józan eszét, hogy a Fal felhúzása után végül is ne a nyugati Tübingenben telepedjen le és haljon meg 92 éves korában), akinek két remek művét is meghallgathatjuk a historikus előadásmód avatott muzeológusa, Ton Koopman dirigálásával (MűPa, március 12.). Persze a magát költőnek képzelő Ernst írt néhány olvashatót is. Például ezt: "Szép dolog a csobogó víz, egy öreg fa, vagy a sötét, magasan fekvő hegyi tó."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.