csontzene - Istenkísértések

  • .
  • 2007. október 18.

Trafik

Nemcsak manapság rondítják tele barmok a művészeti élet kikupálódott deszkáit, kamráit, hanem már Beethoven idejében is ugyanez volt a helyzet, amikor is stupid zenei herélők arra kényszerítették, hogy op. 130-as B-dúr vonósnégyesének zárótételét vonja vissza és Nagy Fúga néven külön publikálja, mivelhogy - így érveltek, akik még a Mesternél is süketebbek voltak - az lejátszhatatlan, továbbá képtelen dolog, hogy egy amúgy sem rövid darab végén még egy majdnem húszperces iszonyfúga álljon.
(Rendes ember amúgy sem ír vonósnégyesre fúgát.) Vajon mit szólt volna Goethe barátunk, ha ismeri ezt a művet? Ugyanazt mondta volna, mint amikor a kis Mendelssohn eljátszotta neki zongorán az 5. szimfóniát? Vagyis hogy "rémes, az ember attól fél, hogy a fejére dűl a ház"!? Vagy annyit jegyzett volna meg szárazon, hogy ez a nyolcadik Gozzi-féle helyzet, vagyis a lázadás? Netán a 14-es, azaz harc istennel (istent lásd képünkön)? Nem tudni, de annyi bizonyos, hogy a Magyar Telekom Zenekar új zenei főnöke, Keller András vezényletével eljátssza e Nagy Fúga zenekari változatát (Zeneakadémia, október 19.), ami önmagában is lázadásszámba megy, hiszen minek feltupírozni egy eredetileg vonósnégyesre írt dolgot? Ráadásul nem állnak meg félúton, mert a második részben Schubert kolosszális C-dúr szimfóniáját is előadják - legutóbbi teljesítményükre emlékezve, amikor Ránki Dezsőt kísérelték meg kísérni Beethoven c-moll zongoraversenyében, ez egyenesen istenkísértésnek tűnik. Na de majd meghalljuk.

De zenekar nélkül is meghallgathatjuk Ránki Dezsőt, ugyanis szólókoncertje lesz 16-án a Zeneakadémián. Aki mégis lemarad, az pótolhatja Ránki-igényét (Zeneakadémia, október 22.), amikor felesége, Klukon Edit társaságában Liszt Faust-szimfónia című művének kétzongorás verzióját adja elő. Helyben vagyunk, megint egy eszelős átirat. És persze megint Goethe, aki azt mondta egyszer Eckermann-nak, hogy egyedül és csakis Mozart tudta volna megzenésíteni a Faustot. És mint mindenben, alighanem ebben is igaza volt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.