csontzene - Liszt végnapjai

  • .
  • 2007. november 29.

Trafik

Nemrég érdekes kötet jelent meg Liszt utolsó napjairól. A tanítvány és ápolónő, a Liszt halálakor mindössze 22 éves Lina Schmalhausen eddig kiadatlan naplóját a talán legnagyobb élő Liszt-kutató, Alan Walker látta el jegyzetekkel és káprázatos tanulmányokkal (Kritikánkat lásd a könyvmelléklet XII-XIII.
oldalán.)

Szín: Bayreuth, 1886. július 30. Wagner városában Liszt haldoklik a Wagner-fészekkel, azaz a Wahnfried-villával szemközti házban. Mivel a család - legdühödtebben Wagner özvegye, Liszt lánya, vagyis Cosima - tiltja, hogy Lina találkozzon Liszttel, a művészetbarát nőcske a kertben, a jeles zongoraművész és zeneszerző ablaka alatt tölti az éjszakát. "A Mester hálószobája a kertre nyílott, a földszinten aludt. Egy nagy üvegajtó nyílt a kőlépcsőre, mely a kertbe vezetett. Ott, a kőlépcsőn rendezkedtem be éjszakára. Az üvegajtón át a Mester legkisebb rezzenését is hallhattam." Ám Liszt magyar szolgája, az öreg Mihály "kiszimatolhatott valamit, ugyanis aljasul leengedte a rolót, de az szerencsére nem ért le az ajtó legaljáig, és így maradt nekem egy kis nyílás, melyen keresztül az egész szobát beláthattam." Tipikus Gozzi, mégpedig a 22-es szám a drámaihelyzet-listában, melynek neve: "akadályokba ütköző szerelem".

Akik Liszt muzsikájára vágynak e héten, azoknak remélhetőleg nem kell "vastag kabátban, nemezcipőben, némi konyak társaságában" gubbasztaniuk egy lépcsőn. Egyszerűbb, ha elmennek, teszem azt, a Zeneakadémiára december 6-án este fél nyolckor, ahol Miroszláv Kultisev (a 2007-es moszkvai Csajkovszkij-verseny győztese, ami azért komoly garancia egy bizonyos szintre) játssza Liszttől a Transzcendens etűdöket. Ha ez sem elég, látogassák Érdi Tamás zongoraestjét, (MűPa, december 3.), ott is lesz egy kisebb raktárra való Liszt. Akinek pedig sok a pianistahisztéria, az látogassa a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjét (MűPa, december 5.), amelyen egy nagy gordonkás, Steven Isserlis adja elő Schumann Csellóversenyét. Vagy maradjon otthon, csináljon egy kancsó forralt bort, és bújjon ágyba - na, nem Linával, hanem a naplójegyzeteivel. A szerencsétlen nő végül is rosszul járt, Liszt halála után a budapesti Nemzeti Zenedében tanított, majd visszatért Berlinbe, ám folyvást betegeskedett, 1927-ben amputálni kellett az egyik lábát. Egy évre rá halott volt.

A zongoristák (és a forraltborissza Zenegyűlölő) pedig fogadják meg a jobb sorsot megélt Liszt-tanítvány, Emil Sauer tanácsát, aki a manualitásban igen, ám az állandó abszintozás és pezsgőzés terén már nem követte mesterét: "Hogy a tüzesebb előadás reményében egy zongorista szeszes italt vegyen magához, veszedelmes szokássá fajult, és nem egy művészt döntött már romba. A saját szememmel láttam, mint tesz tönkre néhány szeszgőzös esztendő egy életművet, melyet évtizedek kemény gyakorlása és elszánt munkálkodása árán építettek fel."

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.