csontzene - Liszt végnapjai

  • .
  • 2007. november 29.

Trafik

Nemrég érdekes kötet jelent meg Liszt utolsó napjairól. A tanítvány és ápolónő, a Liszt halálakor mindössze 22 éves Lina Schmalhausen eddig kiadatlan naplóját a talán legnagyobb élő Liszt-kutató, Alan Walker látta el jegyzetekkel és káprázatos tanulmányokkal (Kritikánkat lásd a könyvmelléklet XII-XIII.
oldalán.)

Szín: Bayreuth, 1886. július 30. Wagner városában Liszt haldoklik a Wagner-fészekkel, azaz a Wahnfried-villával szemközti házban. Mivel a család - legdühödtebben Wagner özvegye, Liszt lánya, vagyis Cosima - tiltja, hogy Lina találkozzon Liszttel, a művészetbarát nőcske a kertben, a jeles zongoraművész és zeneszerző ablaka alatt tölti az éjszakát. "A Mester hálószobája a kertre nyílott, a földszinten aludt. Egy nagy üvegajtó nyílt a kőlépcsőre, mely a kertbe vezetett. Ott, a kőlépcsőn rendezkedtem be éjszakára. Az üvegajtón át a Mester legkisebb rezzenését is hallhattam." Ám Liszt magyar szolgája, az öreg Mihály "kiszimatolhatott valamit, ugyanis aljasul leengedte a rolót, de az szerencsére nem ért le az ajtó legaljáig, és így maradt nekem egy kis nyílás, melyen keresztül az egész szobát beláthattam." Tipikus Gozzi, mégpedig a 22-es szám a drámaihelyzet-listában, melynek neve: "akadályokba ütköző szerelem".

Akik Liszt muzsikájára vágynak e héten, azoknak remélhetőleg nem kell "vastag kabátban, nemezcipőben, némi konyak társaságában" gubbasztaniuk egy lépcsőn. Egyszerűbb, ha elmennek, teszem azt, a Zeneakadémiára december 6-án este fél nyolckor, ahol Miroszláv Kultisev (a 2007-es moszkvai Csajkovszkij-verseny győztese, ami azért komoly garancia egy bizonyos szintre) játssza Liszttől a Transzcendens etűdöket. Ha ez sem elég, látogassák Érdi Tamás zongoraestjét, (MűPa, december 3.), ott is lesz egy kisebb raktárra való Liszt. Akinek pedig sok a pianistahisztéria, az látogassa a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjét (MűPa, december 5.), amelyen egy nagy gordonkás, Steven Isserlis adja elő Schumann Csellóversenyét. Vagy maradjon otthon, csináljon egy kancsó forralt bort, és bújjon ágyba - na, nem Linával, hanem a naplójegyzeteivel. A szerencsétlen nő végül is rosszul járt, Liszt halála után a budapesti Nemzeti Zenedében tanított, majd visszatért Berlinbe, ám folyvást betegeskedett, 1927-ben amputálni kellett az egyik lábát. Egy évre rá halott volt.

A zongoristák (és a forraltborissza Zenegyűlölő) pedig fogadják meg a jobb sorsot megélt Liszt-tanítvány, Emil Sauer tanácsát, aki a manualitásban igen, ám az állandó abszintozás és pezsgőzés terén már nem követte mesterét: "Hogy a tüzesebb előadás reményében egy zongorista szeszes italt vegyen magához, veszedelmes szokássá fajult, és nem egy művészt döntött már romba. A saját szememmel láttam, mint tesz tönkre néhány szeszgőzös esztendő egy életművet, melyet évtizedek kemény gyakorlása és elszánt munkálkodása árán építettek fel."

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.