étel, hordó - Rákóczi

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Trafik

A Rákóczi téren vagyunk, és szóhoz sem jutunk. Nem is csak azért, mert semmi kedvünk a cinkos közhelyezéshez.
Zuhog az eső, túrják a metrót vagy nem túrják, annyi bizonyos, hogy hatalmas felfordulás rondítja a valaha gyanús játszóteret. Arra sem vennénk mérget, hogy a vásárcsarnok jelentheti a felüdülést. A szintén oly sokszor megénekelt "piachangulat" ugyanolyan szürkületi zóna, mint a szabadtér: a vörös húsok lila árnyalatot, a zöldségek sápadt krémet kapnak a halvány neonfényben. Nem csodáljuk, hogy a kofák (őstermelők? alkalmazottak?) olyan roggyantan bámulnak a semmibe, hogy az minden, csak nem étvágygerjesztő. Menekülhetnénk a kínai közértbe, ahol kilóra mérik a ginzenggyökeret, vagy egyszerűen csak messzire innen, de miféle távlatok nyílnak innen? A Blaha Lujza tér? A Keleti? A bécsi gyorsot úgysem érnénk el.

Legyen hát a hangsúly az "ezek utánon". A Bacsó Béla utca sarkán lévő, a térről elnevezett kifőzde/éttermet célozzuk meg - a piros-fehér kólareklám tűnik fel a cégtáblán, láttunk már ilyet hentesüzleten is. És akkor mi van? Például terasz, csak éppen semmi értelme.

Odabent az 1980-as évek elejére utazhatunk. Műanyag abroszos asztalok, faszékek piros kispárnával, a söntés lambériájára geometrikus ábrákat lombfűrészeltek. A dekoráció viszont - legalábbis szándékát tekintve - homogén: Rákóczi-reprodukciók itt is, ott is, mindez két, jelmezkölcsönzői huszáregyenruhával nyomatékosítva. Úgy látszik, a kuruc elfogyott. Az ételek filctollal teleírt fehér tábláról választhatók, kérni a pultnál kell, viszont jár a felszolgálás. A hagymalevessel (390 Ft) elégedettek lehetünk: forró és sűrű, sajtot nagyobb bőséggel szórtak rá, mint hagymát bele. A mennyiség vödörnyi. De nem panaszkodhatunk a csirkemellcsíkok sörtésztában (980 Ft) nevű főételre sem, ami a mennyiséget illeti. Négy szelet az négy szelet, inkább párizsi, mint sörtésztai, nagyobb baj, hogy az ízesítéssel adósunk maradt a szerző. Viszont köretnek olyan derekas salátaággyal bútorozta, hogy az önmagában több mint máshol a komplett vegaajánlat. A végére hagyott baracklekváros/túros palacsinta (290 Ft) verné a balatoni mezőnyt, de mivel az csupán a megye II., a bajnoki cím nagyon távolinak tűnik. Mindent összeadva a Rákóczi kifőzde vonalon nem reménytelen, de egy felújítást mindenképpen megérdemelne.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.