kulthírek

  • .
  • 2010. szeptember 16.

Trafik

GYÁSZ 80 éves korában elhunyt Claude Chabrol: a francia új hullámmal indult rendező krimiket és irodalmi adaptációkat is készített (A szép Serge; Unokafivérek; Kisvárosi fojtogató; A mások vére; Női ügy; Bovaryné), legutóbbi filmje tavaly jött ki (Bellamy), s tavaly kapott életműdíjat is a Berlinalén. 65 éves korában elhuny Bärbel Bohley: közvetlenül a háború után született Berlinben, képzőművészeti főiskolát végzett festőként, és pacifistaként 1982-ben részt vett a Frauen für Frieden elnevezésű női békecsoport megalapításában, s kulcsszerepet játszott az 1989-es demokratikus átalakulásban. 1990-ben részt vett a Stasi-archívum lefoglalásában is. 87 éves korában elhunyt Szenes Iván: zenés színházi darabok mellett évtizedeken át ontotta a slágerszövegeket, e műfaj királyai közé tartozott. Kicsit szomorkás a hangulatom máma; Nem csak a húszéveseké a világ; Add már, uram, az esőt; Mindenkinek van egy álma - sorolhatnánk oldalakon át. ROMANI DESIGN A tradíciókba és a jelenbe egyaránt elvezető roma tárgykultúra-kiállítás látható szeptember 21-től az Iparművészeti Múzeumban, melynek megnyitóján a Romani Design őszi-téli kollekcióját mutatják be roma és nem roma modellek azzal a deklarált céllal, hogy a divat közös nyelve által közelítsék egymáshoz a többségi és a kisebbségi kultúra értékeit, szempontjait. JANCSÓ ÉLETMÛVE Életműdíjjal jutalmazták Jancsó Miklóst a 15.
Spliti Filmfesztiválon, melynek programjára - a Szegénylegények mellett - három mai magyar alkotást válogattak be: Pálfi György: Nem vagyok a barátod; Nagy Dénes: Berlinskaya fuga; Kardos Sándor: A sírásó.

FILM A CHILEI BÁNYÁSZOKRÓL Miközben az augusztus elején 700 méter mélyben rekedt chilei bányászok kimentésén dolgoznak társaik, Rodrigo Ortuzar filmet készít róluk és családjaikról. A címe már megvan: A 33 - ez egyszerre utal a létszámukra, s arra, hogy az első üzenetük, melyben jelezték, hogy élnek, pont ennyi szóból állt. A rendező ígérete szerint a film egy óra 33 perces lesz.

DÜSSELDORF: QUADRIENNALE Szeptembertől januárig Düsseldorf a kortárs művészeté: a második Quadriennale idején igyekszik kitenni magáért a város kilenc múzeuma és számos galériája. Mindehhez maga a város ötmillió euróval járul hozzá, hogy a gazdasági válság közepette is erősítsék jó hírnevét, a művészeti hagyományaival élő nemzetközi kultúrközpont képét. E hagyományok egy része a Művészeti Akadémiához kötődik, ahol olyan egyéniségek is tanítottak, mint Joseph Beuys és Nam June Paik - most mindketten nagy életmű-kiállítást kaptak, ami alkalmat ad az összegzésre, a megismerésre, s annak a felmérésére, hogy miként hat ma a néhány évtizeddel ezelőtti koncept art, aktuálisak-e az egykori kérdések. A dél-koreai Nam June Paik (1932-2006) kiállítása november 21-ig tart nyitva a Museum Kunst Palast termeiben, de aki itt elmulasztja, a liverpooli Tate-ben majd bepótolhatja. Joseph Beuys (1921-1986) Parallel Processes című kiállítása január 16-ig látható a Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen nyáron felújított múzeumában, a K20-ban (itt őrzik Németország egyik legjelentősebb 20. századi gyűjteményét). Képünkön Beuys épp összeállítja The Pack (Das Rudel) című 1969-es installációját, a VW-mikrobuszból előkerülő, filctekercset szállító elemlámpás szánkók sorát. Beuys 1969-ben, Düsseldorfban ismerkedett meg egy amerikai művésszel, s élete végéig kapcsolatban maradtak: James Lee Byars (1932-1997) január 16-ig nyitva tartó, The Perfect Axis című kiállításán (helyszín: Stiftung Schloss és Park Benrath) az is kiderülhet, hogy az alkotásain is megmutatkozik-e a Beuys-kapcsolat. Minden program felsorolása lehetetlen, de külön kiállítást szenteltek Katharina Sieverding új műveinek (Projected Data Images), és visszatekintenek az 1980-as évekre a düsseldorfi akadémián tanult, ma már nemzetközi hírű művészek, köztük Jeff Koons, Thomas Ruff, Thomas Schütte és Cindy Sherman munkáin keresztül (Auswertung der Flugdaten: Art of the 1980s: A Düsseldorf Perspective).

OSCAR, EURÓPAI FILMDÍJ: RAJTRA KÉSZEN Hajdú Szabolcs filmjét, a Bibliothéque Pascalt nevezi Magyarország a legjobb idegen nyelvű film kategóriájának Oscar-díjára. A döntést egyhangúan hozta meg a szakmai szervezetek képviselői alkotta bizottság. Az, hogy a számos fesztiválon játszott alkotás bekerül-e a díjra jelöltek kislistájára, csak januárban derül ki.

Kocsis Ágnes műve, a Pál Adrienn felkerült az Európai Filmakadémia által az idei Európai Filmdíjra javasolt listára: 32 ország 46 filmje található itt, az akadémia 2300 tagja a következő hetekben szavaz arról, hogy az egyes kategóriákban melyek kerüljenek a jelöltek közé. A névsort november elején, Sevillában hozzák nyilvánosságra, díjátadás december elején, Tallinnban. Szavazhat a közönség is, tíz filmre, a neten (Agora; Baar“a; Egy lányról; Szellemíró; Mr. Nobody; Flickan som lekte med elden; Kick-Ass; Le Petit Nicholas; Mine Vaganti; Soul Kitchen - europeanfilmawards.eu).

NORSTEJN KÖPÖNYEGE Jurij Norstejn 1981-ben látott hozzá Gogol Köpönyegének megfilmesítéséhez. Egyelőre 23 perc, a tervezett mű harmada készült el - e képtelen helyzetnek akartak véget vetni azok az orosz bloggerek, akik a hálózaton gyűjtést indítottak az orosz animáció mesterének támogatására. Norstejn természetesen örült a kezdeményezésnek, de egyúttal azt javasolta, vásárolják meg a könyveit, hogy a bevételt is a Köpönyegre fordíthassa. Moszkvai műtermében mindenkit szívesen fogad szombatonként, 12 és 15 óra között (közölte a lenizdat.ru).

VELENCE: ÕK NYERTEK Sofia Coppola Somewhere című alkotása nyerte a Velencei Filmfesztivál fődíját, az Arany Oroszlánt. A legjobb rendezés Ezüst Oroszlánját a spanyol Alex de la Iglesiának ítélték, aki a legjobb forgatókönyv díját is hazavihette a Balada triste de Trompeta elismeréseként. A legjobb alakításokat a görög Ariana Lebed (Athina Rachel Tsangari: Attenberg) és az amerikai Vincent Gallo nyújtotta, aki a zsűri különdíjával kitüntetett Essential Killing - Az ölés esszenciája terroristagyanús főhőseként menekül Jerzy Skolimowski lengyel-norvég-magyar-ír produkciójában (vágó: Lemhényi Réka, fodrász: Németh Gabriella, koproducer: Berger József). A legjobb első film díját a török Seren Yüce érdemelte ki (Cüogunluk - A többség).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.