kulthírek

  • Narancs
  • 2005. június 9.

Trafik

kulthírek
FESZTIVÁLDÍJAS PARASZTOPERA A lengyelországi Torunban rendezett Kontakt Nemzetközi Színházi Fesztiválon vendégszereplő Pintér Béla Társulat Parasztopera című darabja az eredeti színházi formanyelvért és a legjobb zenéért járó díjakat kapta meg a szakmai zsűri döntése alapján. A társulat Németországban, a heidelbergi Stückemarkt drámafesztiválon is szerepelt a Kórház-Bakony című előadással.

GYÁSZ Eltemették Dobsa Sándort. A Stúdió 11 volt vezetője és zongoristája 72 éves korában hunyt el. 1958-ban diplomázott, 1959-től a Magyar Rádió tánczenekarában zongorált, majd 1963-tól 1980-ig Zsoldos Imrével együtt, 1980-tól az idén januárig egymaga irányította a kor konzervatív tánczenéjét megtestesítő Stúdió 11-et. Szerzeményeit és hangszereléseit lemez- és rádiófelvételek százai őrzik.

DÍJ New York színházi világában a Tony-díj jelenti a legnagyobb elismerést. Az idén a legtöbb (hat) kategóriában Adam Guettel The Light in the Piazza című musicaljét (Európában játszódó szerelmes történet) jutalmazták. Négy díjat kapott a Doubt, John Patrick Shanley drámáját az ír katolikus egyházi közegben tapasztalt negatív élményei ihlették. Három díjat nyert egy Monty Python-őrület zenés színházi változata, a Spamelot.

CSOKONAI-ÉVFORDUL" Csokonai Vitéz Mihály halálának 200. évfordulója alkalmából magyar és szlovák grafikusok közös kiállítása nyílt meg a Komáromi Kisgalériában. Az Hommage á Csokonai Vitéz Mihály című tárlaton a költőt idéző alkotások tekinthetők meg június 19-ig.

TÖRÖK ZENÉK FILMEN Crossing The Bridge - The Sound Of Istanbul címmel egész estés dokumentumfilmet forgatott a török világváros zenei életéről Fatih Akin, a számos díjjal jutalmazott Fallal szemben Hamburgban élő rendezője. Az Einstürzende Neubautenből ismert Alexander Hacke közreműködésével készített filmben látható és hallható többek között Mercan Dede, Selim Sesler, a Baba Zula és a Siyasiyabend.

MAGYAROK A SOTHEBY'S AUKCI"JÁN Munkácsy Mihály, Markó András, Markó Károly, Polgáry Géza, Medveczky Jenő, Patkó Károly, Fényes Adolf és Ujváry Ignác, valamint a brit művészként jelzett Philip Alexius de László összesen tizenhét képpel szerepel a Sotheby's június 14-i, 19th Century European Paintings című, londoni aukcióján. A német, osztrák, magyar, szláv és skandináv, valamint orientalista műveket kínáló aukció legmagasabbra becsült értékű képét August Strindberg festette. A svéd író 35x26 centiméternyi viharos tengere 450-600 ezer font körüli áron kelhet el. A magyar kínálatból Munkácsy emelkedik ki, 83x69 centis Lusta inasa 40-60 ezer fontért találhat vevőre. A katalógus szerint a Nemzeti Galériában látható Ásító inas ennek az 1869-ben készült olajfestménynek a tanulmánya. Polgáry művét 20-30 ezer fontra, míg a két Markó képeinek értékét 10-15 ezer fontra teszik, akárcsak a 19. századot lekéső Medveczky (1902-1969) egyik képéét. Az idei magyar anyag jócskán elmarad a két évvel ezelőttitől (akkor rekordárat ért el id. Markó Károly és Frank Frigyes, egy Munkácsy pedig 106,4 ezer fontért kelt el: Magyar Narancs, 2003. május 29. és június 12.), de a tavalyi adag is erősebbnek tűnik (ekkor Benczúr Gyula állított fel rekordot, egy Munkácsy ára pedig 593 ezer fontig emelkedett: Magyar Narancs, 2004. május 27. és június 24.).

WATERS ÉS WARHOL Két kiállítást szentel John Watersnek a pittsburghi Andy Warhol Museum. John Waters: Change of Life címmel több mint nyolcvan fotó- és szobrászati munkáját mutatják be. Az alkotások kiindulási alapjaként azok a képek szolgáltak, amiket Waters a saját, illetve más rendezők filmjeiből fotózott ki. Emellett szeptember 4-ig folyamatosan vetítik három korai, ez idáig nem forgalmazott filmjét. A Black Leather Jacket (1964) még gimnazista korában készült, a Roman Candles (1966) nevezetessége a Waters 70-es években készült műveiben feltűnt Divine első filmszereplése, az Eat Your Makeup (1967) pedig három modell elrablásáról szól, akiket a sminkjük megevésére kényszerítenek. Augusztus 28-ig látható ugyanitt egy kamarakiállítás, melyet Waters állított össze a múzeum gyűjteményéből, John Waters Curates Andy's "Porn" címmel.

KADARE DÍJA A történetmondás Homéroszig visszanyúló hagyományának szellemében alkotó, egyetemes érvényű íróként jellemezte Ismail Kadarét a Nemzetközi Man Booker-díj közleménye. A 69 éves albán szerző életműve elismeréseként 60 ezer fontot vehet át június 27-én, Edinburghban. A Man Booker-díj eddig csak az angol nyelvű regényirodalmat szolgálta, most első ízben vált világirodalmi jellegűvé. A Hodzsa-rezsim bukása idején, 1990-ben Párizsba emigrált, jelenleg Albánia és Franciaország között ingázó Kadare több műve magyarul is olvasható: A piramis; Kettétört április; Aiszkhülosz, a nagy vesztes; A háromlyukú híd; Az Álmok Palotája.

BIENNÁLE Június 12. és november 6. között rendezik meg 51. alkalommal a Velencei Képzőművészeti Biennálét. A 29 ország részvételével zajló kiállításon Olaszországban még be nem mutatott alkotásokkal jelenhetnek meg a művészek. A biennále egyik helyszínén, 17 ezer nm-en, Always a Little Further címmel a kortárs művészet jövőbeli irányzatait felfedezni kívánó tárlat tekinthető meg, Rosa Martínez rendezésében. Az olasz pavilonban The Experience of Art címmel María de Corral rendezett kiállítást. A két kurátor javaslatára, életműve elismeréseként Arany Oroszlán-díjat adományoztak az amerikai Barbara Krugernek.

Hazánk a kezdetektől fogva részt vesz a biennálén, 1909 óta önálló kiállítási épülettel is rendelkezünk. Itt Kicsiny Balázs négy részből álló installációja látható (kurátor Fitz Péter): a Navigációs kísérlet Winterreise című részlete két közös sílécen ellenkező irányba haladó, papi reverendát és vívósisakot viselő alakot ábrázol. A Suszterinas egy videojelenet, amely emberi alakokra komponált órát mutat be. Az Édes otthon és az Ivócsarnok című installációk Velence tengerparti létét helyezik előtérbe, a vízi utazáson és a vízre való építkezésen keresztül. Az utóbbi években Nagy-Britanniában élő művész a biennálén kiállítotthoz hasonló installációegyütteseivel több hazai és nemzetközi helyszínen is megjelent már. (További információk: www.biennale2005.hu/, www.labiennale.org)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.