kulthírek

  • .
  • 2011. június 23.

Trafik

TARR ÚTON Röviddel a kolozsvári Transylvania Nemzetközi Filmfesztivál után az újvidéki Cinema City Filmfesztiválon is levetítik Tarr Béla utolsónak mondott, a Berlinalén díjazott művét: A torinói ló ezúttal egy 11 címet felölelő Tarr-retrospektív része. A fesztivál programján 150 film szerepel. GYÁSZ 86 éves korában elhunyt Gyertyán Ervin: pályája szorosan kapcsolódott a filmhez (dolgozott a Filmvilágnál és a Filmtudományi Intézetnél, tanulmányait, filmes írásait több kötet őrzi), és regények, útirajzok mellett József Attila életművének jelentős kutatói és népszerűsítői közé tartozott. 69 éves korában elhunyt Clarence Clemons: a fekete szaxofonos négy évtizeden át volt Bruce Springsteen elmaradhatatlan társa, az E Street Band hangzásának és színpadképének egyik meghatározója.
Az utóbbi években már sokat betegeskedett, gerincműtéten esett át, tolószékbe kényszerült.

MAGYAR MÛVÉSZET PEKINGBEN 33 művész 303 alkotását mutatják be a pekingi Szépművészeti Múzeumban Magyar Művészet címmel, aminek viszonzásaként jövő augusztusban a budapesti Szépművészetiben rendeznek kínai kiállítást. A vitatható színvonalú pekingi tárlat anyagát a Forrás Galériát vezető Tóth Norbert állította össze, benne néhány elismert név (Fehér László, Gyulai Líviusz, Jankovics Marcell, Kelemen Károly, Kő Pál, Makovecz Imre, Orosz István, Somogyi Győző) mellett szép számban szerepelnek idehaza kevésbé jegyzett, határokon túli, főként romániai alkotók.

AMY BORHÁZ A belgrádi közönség kifütyülte Amy Winehouse-t, aki egyórás késéssel lépett színpadra, és képtelen volt rendesen végigénekelni koncertjét. Le is fújták 12 állomásos európai turnéja következő, athéni és isztambuli fellépéseit. A Sziget Fesztiválra is hivatalos angol énekesnő július-augusztusi állapotáról korai lenne jósolni - Belgrádba is rehabilitáció után, állítólag tisztán érkezett, és mégis...

BOLLYWOOD Kanada 2011-ben Indiára figyel. A Year Of India rendezvénysorozatba illeszkedik a torontói Royal Ontario Museum két párhuzamos kiállítása, amelyek az indiai vizuális kultúra két sajátos válfajából adnak ízelítőt. Az egyik az indiai filmipar hőskorába vezet el a produkciók reklámozásának jellegzetes eszközei, a filmkártyák segítségével. E színesre festett fotók felhasználásával készített kollázsok idézik fel Bollywood varázsos világát, kronologikus elrendezésben, az ország 1947-es függetlenné válásától az 1990-es évek elejéig. A másik kiállítás a filmkártyák előzményét villantja fel: az 1860-as évektől induló anyag azt mutatja be, ahogy az élet emlékezetes pillanatait megörökítő fekete-fehér fényképek gyakran teljes átfestésével egy - a fotó valóságábrázolásán túli - megszépített valóságot kreáltak. Egészen a legutóbbi időkig, hiszen a kiállítás legkésőbbi darabjai a 2000-es évek elején készültek. A filmkártyák október 2-ig, a festett fotók jövő márciusig láthatók, a programot filmvetítések egészítik ki.

A torontói kiállítással egy időben érkezett India egyik legkeresettebb művészének halálhíre: M. F. Husain az 1930-as években, bollywoodi filmplakátokkal indult, a világháború után pedig az európai hatásokat is magába szívó modern indiai festészet élvonalába emelkedett. Fő témája a nő volt - ennek köszönheti, hogy élete végére üldözötté vált: egy térdelő aktja ugyanis India kontúrját idézte fel, emiatt hindu szélsőségesek halállal fenyegették, s ezért 2006-ban Dubajba települt. 95 éves volt.

TUTTO FELLINI Svájc Federico Fellinire figyel. Évfordulója ugyan nincs (92 éves volna, ha élne, 1993-ban hunyt el), és Az édes élet (1959) kerek évfordulóján is túl vagyunk, de talán épp ezért, szimplán önmagáért tűnhetett érdekesnek felidézni a rendező életét és művészetét, újranézni, és kipróbálni, mennyire hat. A lausanne-i Musée de l'Elysée kiállítása Fellini, la grande parade címmel, a kronológiával szakítva az álló és mozgó képek párbeszédére fókuszál: a képekre, amelyek megihlették, amelyeket megálmodott és életre keltett. Az augusztus 28-ig nyitva tartó kiállításhoz kapcsolódva egy hónapon át, július elejéig teljes életművét levetíti a Cinémathéque Suisse, szeptemberben pedig a Sionban működő Fellini Alapítvány Maison du Diable nevű új épületében nyílik kiállítás az egyébként fekete-fehér 8 és fél eddig ismeretlen színes fotóiból.

POSZT A szélsőjobb politikai támadásainak céltáblájává vált Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház jelentős sikert aratott a XI. Pécsi Országos Színházi Találkozón: a szakmai és a közönségzsűri egyaránt a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországbólt találta a legjobb előadásnak, és a fesztiválra meghívott másik két darabjuk egyike, az Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe is két díjat kapott (Hevér Gábor a legjobb epizódalakításért, Kovács Márton a zenéért). Három-három díjjal ismerték el a Pécsi Nemzeti Színház Parasztoperáját (Mohácsi János: rendezés, Remete Krisztina: jelmez, Kovács Márton: zene) és Pintér Béla és Társulata Szutyok című produkcióját (Szamosi Zsófia: főszereplő, Enyedi Éva: epizodista, Pintér Béla: színpadi szöveg). A legjobb férfi főszereplőként Mucsi Zoltán kapott elismerést (Háy János: Nehéz, Bárka Színház), különdíjat szavazott meg a zsűri a Katona József Színház Mizantrópjának, a debreceni Csokonai Színház pedig a Mesés férfiak szárnyakkal látványvilágáért kapott díjat - a tudósításokba emellett azért került bele, mert Vidnyánszky Attila rendező néhány bíráló megjegyzésen megsértődve otthagyott egy pódiumbeszélgetést.

A jövő évi POSZT műsorát Lőrinc Katalin táncművész, Rockenbauer Zoltán művészettörténész, Zappe László kritikus és Bicskei István színész, rendező, koreográfus válogatja össze. (Cikkünket lásd: Szék, ajtó, színház.)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.