kulthírek

  • .
  • 2011. június 23.

Trafik

TARR ÚTON Röviddel a kolozsvári Transylvania Nemzetközi Filmfesztivál után az újvidéki Cinema City Filmfesztiválon is levetítik Tarr Béla utolsónak mondott, a Berlinalén díjazott művét: A torinói ló ezúttal egy 11 címet felölelő Tarr-retrospektív része. A fesztivál programján 150 film szerepel. GYÁSZ 86 éves korában elhunyt Gyertyán Ervin: pályája szorosan kapcsolódott a filmhez (dolgozott a Filmvilágnál és a Filmtudományi Intézetnél, tanulmányait, filmes írásait több kötet őrzi), és regények, útirajzok mellett József Attila életművének jelentős kutatói és népszerűsítői közé tartozott. 69 éves korában elhunyt Clarence Clemons: a fekete szaxofonos négy évtizeden át volt Bruce Springsteen elmaradhatatlan társa, az E Street Band hangzásának és színpadképének egyik meghatározója.
Az utóbbi években már sokat betegeskedett, gerincműtéten esett át, tolószékbe kényszerült.

MAGYAR MÛVÉSZET PEKINGBEN 33 művész 303 alkotását mutatják be a pekingi Szépművészeti Múzeumban Magyar Művészet címmel, aminek viszonzásaként jövő augusztusban a budapesti Szépművészetiben rendeznek kínai kiállítást. A vitatható színvonalú pekingi tárlat anyagát a Forrás Galériát vezető Tóth Norbert állította össze, benne néhány elismert név (Fehér László, Gyulai Líviusz, Jankovics Marcell, Kelemen Károly, Kő Pál, Makovecz Imre, Orosz István, Somogyi Győző) mellett szép számban szerepelnek idehaza kevésbé jegyzett, határokon túli, főként romániai alkotók.

AMY BORHÁZ A belgrádi közönség kifütyülte Amy Winehouse-t, aki egyórás késéssel lépett színpadra, és képtelen volt rendesen végigénekelni koncertjét. Le is fújták 12 állomásos európai turnéja következő, athéni és isztambuli fellépéseit. A Sziget Fesztiválra is hivatalos angol énekesnő július-augusztusi állapotáról korai lenne jósolni - Belgrádba is rehabilitáció után, állítólag tisztán érkezett, és mégis...

BOLLYWOOD Kanada 2011-ben Indiára figyel. A Year Of India rendezvénysorozatba illeszkedik a torontói Royal Ontario Museum két párhuzamos kiállítása, amelyek az indiai vizuális kultúra két sajátos válfajából adnak ízelítőt. Az egyik az indiai filmipar hőskorába vezet el a produkciók reklámozásának jellegzetes eszközei, a filmkártyák segítségével. E színesre festett fotók felhasználásával készített kollázsok idézik fel Bollywood varázsos világát, kronologikus elrendezésben, az ország 1947-es függetlenné válásától az 1990-es évek elejéig. A másik kiállítás a filmkártyák előzményét villantja fel: az 1860-as évektől induló anyag azt mutatja be, ahogy az élet emlékezetes pillanatait megörökítő fekete-fehér fényképek gyakran teljes átfestésével egy - a fotó valóságábrázolásán túli - megszépített valóságot kreáltak. Egészen a legutóbbi időkig, hiszen a kiállítás legkésőbbi darabjai a 2000-es évek elején készültek. A filmkártyák október 2-ig, a festett fotók jövő márciusig láthatók, a programot filmvetítések egészítik ki.

A torontói kiállítással egy időben érkezett India egyik legkeresettebb művészének halálhíre: M. F. Husain az 1930-as években, bollywoodi filmplakátokkal indult, a világháború után pedig az európai hatásokat is magába szívó modern indiai festészet élvonalába emelkedett. Fő témája a nő volt - ennek köszönheti, hogy élete végére üldözötté vált: egy térdelő aktja ugyanis India kontúrját idézte fel, emiatt hindu szélsőségesek halállal fenyegették, s ezért 2006-ban Dubajba települt. 95 éves volt.

TUTTO FELLINI Svájc Federico Fellinire figyel. Évfordulója ugyan nincs (92 éves volna, ha élne, 1993-ban hunyt el), és Az édes élet (1959) kerek évfordulóján is túl vagyunk, de talán épp ezért, szimplán önmagáért tűnhetett érdekesnek felidézni a rendező életét és művészetét, újranézni, és kipróbálni, mennyire hat. A lausanne-i Musée de l'Elysée kiállítása Fellini, la grande parade címmel, a kronológiával szakítva az álló és mozgó képek párbeszédére fókuszál: a képekre, amelyek megihlették, amelyeket megálmodott és életre keltett. Az augusztus 28-ig nyitva tartó kiállításhoz kapcsolódva egy hónapon át, július elejéig teljes életművét levetíti a Cinémathéque Suisse, szeptemberben pedig a Sionban működő Fellini Alapítvány Maison du Diable nevű új épületében nyílik kiállítás az egyébként fekete-fehér 8 és fél eddig ismeretlen színes fotóiból.

POSZT A szélsőjobb politikai támadásainak céltáblájává vált Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színház jelentős sikert aratott a XI. Pécsi Országos Színházi Találkozón: a szakmai és a közönségzsűri egyaránt a Vadászjelenetek Alsó-Bajorországbólt találta a legjobb előadásnak, és a fesztiválra meghívott másik két darabjuk egyike, az Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe is két díjat kapott (Hevér Gábor a legjobb epizódalakításért, Kovács Márton a zenéért). Három-három díjjal ismerték el a Pécsi Nemzeti Színház Parasztoperáját (Mohácsi János: rendezés, Remete Krisztina: jelmez, Kovács Márton: zene) és Pintér Béla és Társulata Szutyok című produkcióját (Szamosi Zsófia: főszereplő, Enyedi Éva: epizodista, Pintér Béla: színpadi szöveg). A legjobb férfi főszereplőként Mucsi Zoltán kapott elismerést (Háy János: Nehéz, Bárka Színház), különdíjat szavazott meg a zsűri a Katona József Színház Mizantrópjának, a debreceni Csokonai Színház pedig a Mesés férfiak szárnyakkal látványvilágáért kapott díjat - a tudósításokba emellett azért került bele, mert Vidnyánszky Attila rendező néhány bíráló megjegyzésen megsértődve otthagyott egy pódiumbeszélgetést.

A jövő évi POSZT műsorát Lőrinc Katalin táncművész, Rockenbauer Zoltán művészettörténész, Zappe László kritikus és Bicskei István színész, rendező, koreográfus válogatja össze. (Cikkünket lásd: Szék, ajtó, színház.)

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.