mi a kotta? - Az orosz grófnő

  • .
  • 2009. november 12.

Trafik

Tartós kedvencünk, a részben magyar származású szlovák szoprán, Edita Gruberová hétfőn a Művészetek Palotájában énekel, méghozzá a repertoárjába 2003-ban bekebelezett álom- és egyszersmind rémálomszerep, Norma megformálójaként (november 16., hét óra). Bellini operája, melynek hősnője az idén ötvenéves Asterixet nem számítva bizonyosan a legismertebb gall fikciós alak, ezúttal koncertszerű előadásban (Norma-rendezés nélkül) kerül a pesti közönség elé, s a pozsonyi produkció irányítója a részint ugyancsak magyar kötődésű Oliver von Dohnányi lesz.
Az opera, s benne a címszereplő eszményszép nagyáriája, a Casta diva majd' 180 éve roppant népszerűségnek örvend, noha az 1831 karácsonyán megtartott milánói ősbemutató éppenséggel nem sok jót ígért Bellini dalművének. A kedvezőtlen fogadtatás mögött a kor egyik nagyasszonya, Julia Szamojlova grófnő vagy másképp Giulia Samoyloff állt, aki az akkortájt szintén divatos másik operaszerző, a rivális Giovanni Pacini szeretője volt, s aki Bellini-ellenes klakk szervezésével óvta kedvese pozícióját. A Bellini által csak "őrült asszonyként" emlegetett orosz arisztokrata amúgy Napóleon húgától, Paolina Borghesétől örökölte meg Pacinit, ám a grófnő csak annál lelkesebben és erélyesebben pátyolgatta sokfelé forgott kedvesét (festményünkön Szamojlova épp fogadott gyermekével, Amalizia Pacinivel távozik egy álarcosbálról).

Gruberová mellett az elkövetkező napokban a Wiener Sängerknaben - Mátyás István orgonajátéka által kísért - együttese képviseli a minden osztályon felüli vokális művészetet (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., fél nyolc), míg a világhírű tenor, José Cura - immár szokásszerűen - mint karmester vendégeskedik Pesten, hogy az óbudaiak és a Monteverdi Kórus élén elvezényelje Bach h-moll miséjét (Zeneakadémia, november 15. és 17., fél nyolc).

A héten egyebekben az emlékévének utóját morzsolgató Haydn uralja a koncertprogramot. Az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar a Paukenmessét adja a Nemzeti Múzeumban (november 13., fél nyolc), s az emelkedett művet dirigáló Vashegyi Györgyöt másnap már a 15 éves Erdődy Kamarazenekar élén leljük, ahol is két Mozart-tanítvány, Süssmayr és Eberl műveitől közrefogva Haydn - Tempora mutantur szerzői melléknevű - 64. szimfóniája hangzik majd fel (MTA díszterme, november 14., fél nyolc). Ez utóbbi koncerten a magyaros rondójú D-dúr zongoraverseny is műsoron szerepel majd Szokolay Balázs előadásában, s ugyanennek magánszólamát fogja elővezetni Ránki Dezső is a Nemzeti Filharmonikusok Kocsis Zoltán vezényelte, Haydnt Bartók Concertójával párosító csütörtöki estjén (Nemzeti Hangversenyterem, november 12., fél nyolc).

A soros ciklust ilyesformán Ránki Dezső nyitja, s ő is zárja le, hiszen szerdán Bartók I. zongoraversenyét adja majd a Magyar Telekom Zenekar Beethoven-túlsúlyú koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc). S e nagy pianista mellett említsük a hét másik zongoraszelídítő világnagyságát, Piotr Anderszewskit, aki pénteken lép fel a Zeneakadémia dobogójára, hogy A Zongora-sorozat fényét emelje (november 13., fél nyolc). Részben ő is magyar származású - hogy a keretes szerkezetünk is meglegyen.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.