mi a kotta? - Az orosz grófnő

  • .
  • 2009. november 12.

Trafik

Tartós kedvencünk, a részben magyar származású szlovák szoprán, Edita Gruberová hétfőn a Művészetek Palotájában énekel, méghozzá a repertoárjába 2003-ban bekebelezett álom- és egyszersmind rémálomszerep, Norma megformálójaként (november 16., hét óra). Bellini operája, melynek hősnője az idén ötvenéves Asterixet nem számítva bizonyosan a legismertebb gall fikciós alak, ezúttal koncertszerű előadásban (Norma-rendezés nélkül) kerül a pesti közönség elé, s a pozsonyi produkció irányítója a részint ugyancsak magyar kötődésű Oliver von Dohnányi lesz.
Az opera, s benne a címszereplő eszményszép nagyáriája, a Casta diva majd' 180 éve roppant népszerűségnek örvend, noha az 1831 karácsonyán megtartott milánói ősbemutató éppenséggel nem sok jót ígért Bellini dalművének. A kedvezőtlen fogadtatás mögött a kor egyik nagyasszonya, Julia Szamojlova grófnő vagy másképp Giulia Samoyloff állt, aki az akkortájt szintén divatos másik operaszerző, a rivális Giovanni Pacini szeretője volt, s aki Bellini-ellenes klakk szervezésével óvta kedvese pozícióját. A Bellini által csak "őrült asszonyként" emlegetett orosz arisztokrata amúgy Napóleon húgától, Paolina Borghesétől örökölte meg Pacinit, ám a grófnő csak annál lelkesebben és erélyesebben pátyolgatta sokfelé forgott kedvesét (festményünkön Szamojlova épp fogadott gyermekével, Amalizia Pacinivel távozik egy álarcosbálról).

Gruberová mellett az elkövetkező napokban a Wiener Sängerknaben - Mátyás István orgonajátéka által kísért - együttese képviseli a minden osztályon felüli vokális művészetet (Nemzeti Hangversenyterem, november 13., fél nyolc), míg a világhírű tenor, José Cura - immár szokásszerűen - mint karmester vendégeskedik Pesten, hogy az óbudaiak és a Monteverdi Kórus élén elvezényelje Bach h-moll miséjét (Zeneakadémia, november 15. és 17., fél nyolc).

A héten egyebekben az emlékévének utóját morzsolgató Haydn uralja a koncertprogramot. Az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar a Paukenmessét adja a Nemzeti Múzeumban (november 13., fél nyolc), s az emelkedett művet dirigáló Vashegyi Györgyöt másnap már a 15 éves Erdődy Kamarazenekar élén leljük, ahol is két Mozart-tanítvány, Süssmayr és Eberl műveitől közrefogva Haydn - Tempora mutantur szerzői melléknevű - 64. szimfóniája hangzik majd fel (MTA díszterme, november 14., fél nyolc). Ez utóbbi koncerten a magyaros rondójú D-dúr zongoraverseny is műsoron szerepel majd Szokolay Balázs előadásában, s ugyanennek magánszólamát fogja elővezetni Ránki Dezső is a Nemzeti Filharmonikusok Kocsis Zoltán vezényelte, Haydnt Bartók Concertójával párosító csütörtöki estjén (Nemzeti Hangversenyterem, november 12., fél nyolc).

A soros ciklust ilyesformán Ránki Dezső nyitja, s ő is zárja le, hiszen szerdán Bartók I. zongoraversenyét adja majd a Magyar Telekom Zenekar Beethoven-túlsúlyú koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, november 18., fél nyolc). S e nagy pianista mellett említsük a hét másik zongoraszelídítő világnagyságát, Piotr Anderszewskit, aki pénteken lép fel a Zeneakadémia dobogójára, hogy A Zongora-sorozat fényét emelje (november 13., fél nyolc). Részben ő is magyar származású - hogy a keretes szerkezetünk is meglegyen.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.