mi a kotta? - Megfejtések és talányok

  • .
  • 2008. december 11.

Trafik

Elöljáróban többek érdeklődésére: az "Eroica-akció" említése Szász Péter 1973-as, Egy kis hely a nap alatt című filmjét idézte, míg Prohászka Lajos A vándor és a bujdosó (1936) szerzőjeként, az áthatolhatatlan - ám a némettel valamiképp mégis rokon - magyar magány nívós nemzetkarakterológiai összegzőjeként került múlt heti ajánlónkba. S ha már akaratlanul is ily közel sodródtunk a hírlapi talány - egykor felette népszerű - műfajához, hát akár az előttünk álló hét zenei eseményeit is egykönnyen rejtvénnyé alakíthatnánk, hiszen valósággal tobzódni fogunk az itthon jószerével ismeretlen koncertszámokban.
Így különösképpen enigmatikusnak ígérkezik a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok Philipp György vezényletével és énekesi közreműködésével megrendezendő hangversenye (Magyar Rádió 22-es stúdió, dec. 15., hat óra), melynek reneszánsz tematikájú programján az "angol Mozart" Shakespeare-óda című nyitánya mellett felhangzik majd Francis Chagrin Reneszánsz szvitje, Gerald Finzi dalfüzére, de az "angol Kodály" szerzeményeként még a Kapitány és katona című Russel Crowe-film egyik dallama is. Az opusok vonzó talányosságát alig csökkentve, inkább csak a szószaporítás kedvéért: az ifjabb Thomas Linley-t (1756-1778, képünkön Gainsborough ecsetjén) érte a megtiszteltetés, hogy Mozarthoz mérték; Francis Chagrin franciás hangzású neve dacára román származással és brit állampolgársággal dicsekedhetett; Finzi pedig éveken át tanítványa volt a népdalgyűjtés terén is aktív Ralph Vaughan Williamsnek, akinek Thomas Tallis témájára írt fantáziája számos angolszász mozifilmből ismerős lehet.

Az emlegetett hangversenyen Alfred Schnittke Öt töredéke is megszólal majd, s két nappal később már egy másik, a Szovjet-uniót megszenvedő és átvészelő zeneszerző, a 73 éves Giya Kancheli Styx című darabjával ismerkedhetünk a Magyar Telekom szimfonikusainak Keller András által vezényelt és Gidon Kremert vendégelő koncertjén (Zeneakadémia, dec. 17., fél nyolc). Kancheli, akit - hogy a Kaukázus környékén maradjunk - akár a grúz Hacsaturjánnak is nevezhetnénk, jelenleg Antwerpenben él, és rezidens zeneszerzője a MűPában frissen megcsodált Flamand Királyi Filharmonikus Zenekarnak. S a felfedezésre fokozottan érdemes szocializmuskori zeneszerzők között említsük még Lajtha Lászlót: 8. és 9. vonósnégyesét pénteken a feltörekvő Auer Vonósnégyes játssza majd lemezbemutató koraestjén (Bartók Emlékház, dec. 12., hat óra).

S persze jöjjenek a jóval ismertebb, közkedvelt, bár szintúgy megfejtendő koncertprogramok! A karmester Paul McCreesh és a zongorista Alekszej Ljubimov társaságában fellépő Fesztiválzenekar két estén át adja egyebek mellett Mozart kamaszkori D-dúr szimfóniáját 8K. 133) és Haydn Rondo all'Ungarese zárótételű D-dúr zongoraversenyét (Zeneakadémia, dec. 13. és 14., háromnegyed nyolc). A Liszt Ferenc Kamarazenekar művészei Bach-szviteket (Zeneakadémia, dec. 15., fél nyolc), a Nemzeti Filharmonikusok - nemzetközi operistagárdát kísérve - Puccini A Nyugat lánya című westernoperáját (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, dec. 15., hét óra), a MÁV szimfonikusai pedig Mahler budapesti ősbemutatójú I. szimfóniáját (Zeneakadémia, dec. 12., fél nyolc) játsszák, és sereg-nyi közreműködővel (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, dec. 13., fél nyolc) felhangzik majd Mozart, illetve Webber Requiemje is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.