rés a présen - "Koncepcionálisan és művészeti szempontból" - Laboda Kornél rendező szakos hallgató

  • .
  • 2010. október 7.

Trafik

rés a présen: Színészként láthattunk a Pont Műhely társulat szürreális kabaréiban. Mi köt a csapathoz? Laboda Kornél: Keszég László révén kerültem oda, aki színészmesterség-kurzust vezetett nekünk az egyetemen, és elhívott egy TÁP színházas előadásba.
Aztán jött Vicei Zsolt fölkérése Az ember, aki látta a sztéjket c. Szegedi-Szabó Béla-darabba, s valahogy azon kaptam magam, hogy pont műhelyes vagyok. Nagyon szeretem azt a típusú örömszínházat, amit a Pont (hamarosan Ponty!) Műhely képvisel.

rap: A folyami ló, avagy Zytiron a tengeri katona című, sok kisebb darabból álló, a Kaposvári Egyetemmel közösen készített projekt egyikét rendezted, és az Amőba akciót a Lakmusz Csoporttal. Ezek amolyan részrendezői gyakorlatok?

LK: A Zytiron erőteljesen főiskolás produkció, a színházrendező osztály közös előadása volt, páratlan lehetőségnek tartottuk másodéves korunkban. Az Amőba akció már független az egyetemtől, s nem is csak színházi munka. Az elkészült előadások a középiskolásokkal folytatott beszélgetések, kreatív foglalkozások teátrális összegzései voltak, szóval nem csak rendezői feladatot végeztünk benne. Működőképesnek tartom a többrendezős felállást, amennyiben képesek az alkotók egy nyelven beszélni.

rap: Mi a dolgod a West Balkán új színházi érájának első, október 13-án bemutatandó előadásában?

LK: A Budapesti 'szi Fesztiválra készül egy különleges színházi est Fő az illúzió! címmel, melynek egyszerre hat rendezője van. Az előadás a Skála-sztorit használja alapanyagul, hat jelenetet láthatunk az áruház történetéből, mindet más (Bereczki Csilla e. h., Dömötör András, Naszlady Éva, Soós Attila e. h., Szabó Csilla és jómagam) rendezi. A jeleneteken kívül élőzene, vj-k, installációk és divatbemutató is jár az élménycsomaghoz. Közreműködik a Cékl'art, az AKKU, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil tanszéke, a Színművészeti Egyetem bábszínész- és koreográfushallgatói, a Szuper zenekar, a Moncsicsi Tanulmányi Kör és Johann Sebastian Bach. Monumentális ügyről van szó, és Faragó Zsuzsa dramaturg mellett én vagyok az, aki koncepcionálisan és művészeti szempontból átlátja és összetartja az egészet. Azt akarjuk, hogy ez az este arról a magyar valóságról szóljon, amiben élünk, amiben éltünk, és amiben élni fogunk.

rap: Készülsz-e még valamire az évadban?

LK: Februárban lesz egy bemutatóm a Pont Műhellyel a MU Színházban, egy Michael Ende-mesékből kiinduló gyerekdarabot rendezek Ilka és a papírrepülő címmel, amit kettesben írunk Balassa Eszter dramaturggal. November végén felolvasószínházat rendezek vámpírtémában a West Balkánban. Lesz a KoMa Társulattal is egy felolvasószínházam márciusban. Tavasszal a pécsi JESZ-nek rendezek Brechtet (feltehetően az Egy fő az egy fő c. tandrámát). Mark Ravenhill A termék c. darabját rendezi Berzsenyi Ádám a Fogasházban decemberi bemutatóval, ennek dramaturgja vagyok. És van egy futó előadásunk a Moncsicsi Tanulmányi Kör nevű kísértettársulattal, Sarah Kane 4.48 pszichózisa alapján egy szuicid esztrádot készítettünk Vannak tervei? címmel, ez október végén a Fogasházban, november végén pedig a West Balkánban lesz látható.

rap: A főiskola befejezése után mik a terveid?

LK: Sokat akarok dolgozni. Nekem a független színházi létezés a legszimpatikusabb, tervben van egy társulat összehozása, annak ellenére, hogy ez a mostani körülmények között súlyosan elmebeteg vállalkozásnak tűnik.

Figyelmébe ajánljuk