tévésmaci - A sül az urbanizálódásba veti hitét

  • .
  • 2008. december 11.

Trafik

Az első osztályú kabin ugyanolyan szűk volt, mint rég, de ami még szörnyűbb, Troché teljességgel figyelmen kívül hagyta, hogy Horvátország nem tagja az Európai Uniónak. Így amikor a zárai hajó kora reggel kikötni készült Anconában, az utasokat - éppúgy, mint rég - leterelték az étterembe.
Arra persze senki nem számított, hogy a tanulmányútra érkező svéd szerszámkészítők maroknyinál valamivel nagyobb csoportja itt húzta ki az éjszakát. Mikor az útlevél-ellenőrző hatóság a maga kis külön asztalkájához felvonult, a svédek épp torkuk szakadtából üvöltötték a The Hives asszem Won't be long című számát, Sztupa annyit kapott a szervek eszmecseréjéből, hogy az egyik épp azt mondja a főnöknek látszó darabnak, hogy: azért az sokkal rosszabb világ volt, amiben az ABBA élte a fénykorát, comissario. A megszólított derűs mosollyal bólintott, de éles tekintete már a leszállni készülődők tömegéből igyekezett kiszúrni (szűrni?) az albánokat. Vagy a bánat tudja, kiket, Troché mindenesetre karon fogta Sztupát, de ahogy nyitotta a száját, az már mondta is helyette, hogy tudom, még ennyi év után is görcsbe jön ilyenkor a gyomrod, minden külföldi vendéglátózásaira büszke rockzenész ilyeneket nyilatkozik a rádióújságnak. Ahonnan mi a következőket másoltuk ki, nyilván kegyedék épülésére.

Pénteken erőt gyűjtünk.

Szombaton léggitározzuk azt, hogy tüttütűűűűűű tütütüdűűűűű (értik: Füst a víz fölött), mert egyrészt este nyolckor a Dunán A hídember lesz, aki nyilván a víz fölött dohányzik, az m2-n pedig este 11-kor a Villanás a víz fölött, melyben Nick Ray épp a lelkit leheli ki a némileg tolakodó Wim Wendersnek. A Dunán rögtön Bereményi Géza Széchenyi Istvánról szól magas költségvetésű, ám pasztell kivitelezésű filmje után (22.35-kor) kezdődik a Hotel Ruanda c. 2004-es am. film, ami már címéből adódóan sem egy vidámpark. De van szörnyűbb is: Tímár Péter az a csóka, aki csak jó vagy rossz filmeket csinál, átlagosat nem bír - a Mielőtt befejezi röptét a denevér (Filmmúzeumkörút; 22.15) kétségkívül az előbbiek közé tartozik.

Vasárnap a rémkölykök már délután négy előtt tíz perccel belecsapnak a tv2-n a Kémkölykökbe (Robert Rodriguez, a híres egyfilmes: El mariachi). Hogy mi közük az angoloknak vagy az íreknek (az amerikaiakat értjük) a Monte Cristo grófjához, az 18.35-kor derül ki a ViaSat3-ról, olyan csávók súgják meg, mint James Caviezel, Guy Pearce vagy Richard Harris. Öt perccel korábban keljen, aki a '38-as János vitézt akarja nézni az m2-n. Én persze ugyanekkor Fekete Tulipánt nézek a Filmműzlin, vagyis tulipántot. Ne jöjjenek nekem avval, hogy a Dunán már déli egykor elkezdődött az Állami áruház, mert magukhoz vágok száz evezőt (szép idő esetén), és sírni fognak, holott ugyanekkor megmondja a Filmmüezzin, hogy Szép lányok, ne sírjatok. Az este kilencórás viszonylatban heti leghülyébb címünk, A párizsi tolvaj (mér' nem mindjárt A disznósajt rabló?) nyomul az m2-n, de aki rágyógyult mára a Filmmauzóleumra, az fél órával később belecsaphat az 1970-es angol A szemtanúba.

Hétfőn maradunk a Filmmatuzsálemen, s heti második leghülyébb címünkhöz lesz délutáni fél hatkor szerencsénk: Egy párizsi lány. Mér' nem Egy aranymájas srác? Az milyen, hogy Az éneklő detektív? - Robert Downey Jr.-ral 0.25-kor a ViaSat3-on. Negyedórával korábban kezdődött az m1-en egy spanyol film, a Tudom, ki vagy te 2000-ből, de csak azt tudom, hogy én már alszom, mert kilenckor megnéztem az 1944-es V. Henriket a Filmmúzenbergen, és kidőltem.

Kedden nyolckor este a Dunán Volt-e vagy sem? - 2006-os román film. A Filmmiamanó ugyanekkor a Körhintát nyomja, Soós Imre ilyet szól benne a Szirtesnek, hogy: "Nem versenyezhetel te vélem!" 23.45-kor az m1-en lesz egy angol krimi Robert Carlyle-lal 1997-ből, a Veszettek.

Szerdán nyuvasztom a verdám.

Csütörtökön az MGM-en A francia hadnagy szeretője 12.35-kor, na, az film. Én viszont imádom a Bolse vitát, amit a Filmmegeszlekebédre tol este nyolckor. Ezt megnézhetik maguk is, de amúgy ne tévézzenek, mert égnek vele társaságban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.