tévésmaci - Kergék és birkák

  • .
  • 2011. május 12.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché az egyszarvút keresték az erdőben és kezdett rájuk esteledni, Troché letelepedett egy nagy kőre, s megtörülte izzadt homlokát. Holnap majd biztos megtaláljuk - mondta, vagyis inkább sóhajtotta.
Sztupa is megállt, és ránézett, hittel és hitetlenül egyszerre. Akkor nyergelj, fordulj - úgy hangzott, mintha utasítást adott volna, pedig csak valami óhajtásfélét helyettesített a közhasznú fordulattal. Egy percig tájékozódniuk, gondolkodniuk kellett, hogy merre is vezet a hazaút, de aztán meglátták a villámhasított jégerfát, mögötte vitt a Kacsaúsztatóhoz vezető ösvény. Mielőtt nekivágtak volna, Troché felfedte valódi érzéseit: se egyszarvú, se szamóca, se Brokita, és őszintén szólva azt sem nagyon értettem, mit akartál azokkal a madártollakkal. Ne keseredj el, biztatta Sztupa, s valóban úgy tűnt, hogy a hite kerekedett felül. Úgy nézett Trochéra, hogy attól kicsiségnek tűnt minden baj. Mert hát kicsiség is volt, bár arra semmi bizonyíték nem áll - így utólag sem - a rendelkezésünkre, hogy élet-e az élet anélkül, hogy az ember találkozna az egyszarvúval. Vagy még inkább befogná - Sztupa és Troché pedig erre készültek, tudta is róluk mindenki, ezért értesítették őket, amikor feltűnt az erdőben. A kifelé vezető csapáson szinte ügetve haladtak, a lábuk elé sem nézve, csak bámulva a lebukó nap fák közt átbújó, vörös fényét. Már majdnem kiértek, amikor az északi oldalon, a vörös napfény szinte mértani közepén feltűnt egy alak. Messziről úgy nézett ki, mint egy csodálatos paripa. Ekkor mi eljöttünk tévézni.

Pénteken (13-án) este háromnegyed tízkor az m1-en eldönthetjük, hihetünk-e a gonosz erők sugalmainak, s feladhatjuk minden Szindbádba vetett hitünket végleg, vagy tévedés történt, és Huszárik Zoltán 1971-es filmje mégis kiállta az idők fénypróbáját. Én persze már fél kilenc óta az HBO Comedyn nézem az Addams family - A galád család című műremeket, s remélem, minél jobban meg is látszik rajtam ennek minden hatása. Tíz után a kettesen Semmi ágán, befigyelt lám egy Hal Hartley-csomag, az MBKSZ (Megbízható középszar) alosztályról. Háromnegyed egykor a Filmmúzeumon A város hercege Treat Williams azon korszakából, mikor még úgy tűnt, lehet valaki belőle - reklám nélkül is eltart reggelig, oly hosszú. Nyolckor volt a Cinemaxon Büszkeség és balítélet, de nekem akkor szóljanak, ha a Büszke séf és Bali télen című filmet adják.

Szombaton mintha abba sem hagyták volna, a Filmmúzeum újabb Sidney Lumet-operával hasít, 0.40-kor: Hálózat.

Vasárnap egy igazi partraszállós film éjfél előtt a tv2-n: Ryan közlegény megmentése. Vele egy időben a Filmmúzeumon: Szex minden mennyiségben. Hölgyeim és uraim, nehogy már partra szálljanak! Én 22.40 óta az MGM-en A csábítás trükkjét nézem, mert azt hittem, hogy ez a Szex minden mennyiségben első része, vagy mégiscsak Richard Lester a kedvencem.

Hétfőn sztenderdek kilenctől a Filmmúzeumon: A keselyű három napja, Aljas utcák, majd rögtön utánuk A határozat, tudják, amiben lemond a felcsúti tsz-elnök...

Kedden délben (12.20) a tv2-n Szenzáció!, Billy Wilder zseniális (és egyben 1974-es) filmje, Jack Lemmonnal és Walter Matthauval. A "Magyarország leghülyébb címfordításai mind Martin Ritt filmjeit veszik célba" című verseny ezüstérmese, a Call girl ötszázért 21.45-kor a Cinemaxon, de akkor már húsz perce megy a tv2-n A Bourne-rejtély, csakhogy egyik sem számít, mert aki a Jackie Brown főcímét bírta, úgyis kénytelen fennmaradni sokáig, mivel az MGM 2.15-től indítja A 110. utca című filmjét. Nos,azonnal zúzzák velem, hogy I was the third brother of five, Doing whatever I had to do to survive. I'm not saying what I did was alright, Trying to break out of the ghetto was a day to day fight. Ugye jó volt?

Szerdán este kilenckor a Duna Tv folytatja Nyikita Mihalkov ügyes-bajos dolgait, ezúttal az Öt este című 1979-es filmmel. Az m1 pedig elindít nyolc után egy négyrészes angol sorozatot, Mrs. Bradley titokzatos esetei címmel.

Csütörtökre elegem lett, maguk se vigyék túlzásba a tévézést!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.