9. Biciklis Futár Világbajnokság, Budapest: Sütött a nap

  • - gitta -
  • 2001. augusztus 2.

Tudomány

Amióta az ember kommunikál, közvetítők segítségére is szüksége van. Amikor a biciklit 1880 körül feltalálták, egyértelmű volt, hogy a futár előbb-utóbb nyeregbe pattan. Az első igazi biciklisfutár-erőpróba Amerikában volt, a sztrájkoló postavonatokat helyettesítették 200 km-es távolságon San Fransisco és Fresno között. 1898-tól a távirati irodák, mint például a Western Union már saját biciklis futárokat alkalmaztak, Európában a lapkiadók foglalkoztatták előszeretettel a courier-kat, akik 1926-ban Franciaországban meg is rendezték első versenyüket.
Amióta az ember kommunikál, közvetítők segítségére is szüksége van. Amikor a biciklit 1880 körül feltalálták, egyértelmű volt, hogy a futár előbb-utóbb nyeregbe pattan. Az első igazi biciklisfutár-erőpróba Amerikában volt, a sztrájkoló postavonatokat helyettesítették 200 km-es távolságon San Fransisco és Fresno között. 1898-tól a távirati irodák, mint például a Western Union már saját biciklis futárokat alkalmaztak, Európában a lapkiadók foglalkoztatták előszeretettel a courier-kat, akik 1926-ban Franciaországban meg is rendezték első versenyüket.

A mai futárok ´93-tól rendeznek világbajnokságokat, 1996-tól Európa-bajnokságokat. A tavalyi philadelphiai világverseny alatt dőlt el szavazással, hogy kétévi várakozás után

Budapest futárjai

lehetnek a 9th Cycle Messenger World Championship (CMWC) rendezői.

Az alapozás tehát már régen elkezdődött, az öt főszervező keze alá dolgozott az egész magyar futártársadalom: a Hajtás Pajtás nagyra nőtt csapata és az összes belőle alakult kisebb pesti futárszolgálat személyzete, baráti alapon.

Az interjúban részletezett körök útján a Népstadion lett a rendezvény fő helyszíne. (Találós kérdés: hány "másmilyen" világbajnokságot rendeztek még itt?) Ideális helyszín: a város forgalmától elzárt terület, olyan úthálózattal, ami nagy-nagy kanyarokat ír le, így a vendégek hajtás közben csodálhatják meg a monumentális épületet kívül-belül. A tribünök feljárói ideális checkpointok, van büfé. Ami a legszebb: itt van a kerékpárstadion is, vagyis a Velodrom, ahol lehet sprintelni, nézni a többieket és zenélni. A hazai biciklisport története és a kerékpáregyletek tablói mellé pedig kikerültek a New York-i futárok képei.

A stadion közepe volt a tettek mezeje: innen rajtolt a fő versenyszám, amikor a futár térképe áttanulmányozása után megpróbált a legrövidebb úton eljutni a kitűzött címre, hogy a rábízott csomagot kézbesítse. Természetesen voltak kötelező elemek, amik azt szolgálták, hogy a versenyzők mindenben a valós munkához hasonlóan járjanak el. Aki nem láncolja le a biciklijét a checkpointnál, ráfázhat, mert arra szakosodott személyek ellophatják, és ugyanúgy kötelező a sisak viselése és az átvételt tanúsító aláírások begyűjtése is.

A versenyszámok

követhetetlen helyszíneken és időpontokban zajlottak, de a nagy közös időzavar ellenére minden jó véget ért. Jó kedélyű emberek segítettek, szurkoltak egymásnak és a szervezőknek mindvégig. Az örömért magának felelt mindenki, de ebben a számban döntős lett az összes jelenlévő, mert közös volt a téma és az érzés, sütött a nap, és különben is. Az ember csak néz, és már nem unatkozik: ezer futár ezer különböző kerékpárral, mindegyik egy-egy irányzat. Van a sportos típus, főleg sárgában és neonzöldben, áramvonalas testtel, amit kecses kerékpáron hordoz, büszke és célirányos. Szembetűnő a sportos-de-laza alfaj, aki ügyel a részletekre, gépe remek, de élvezettel veti bele magát és bringáját mindenbe. Ha kell, lötyög kicsit, aztán belehúz. Van a mindent-szabad stílusú, aki furcsa felszerelésben áll rajthoz, például bársonykabátban, ami negyven fokban, ugye, már jelent valamit. Vagy különleges kerékpárral lép fel, mondjuk kínai postásbiciklivel, ami most gördült le a nagy kínai futószalagról. És végül van a szabadelvű, azaz punk vagy hippi futár: járműve a fekete, masszív bicaj, felszereléséhez tartoznak a szegecsek, láncok vagy éppen a hímzett futárhátizsák, szakáll, hosszú haj, fejpánttal. A lényeg, hogy szurkolni és örülni kell, biztatni a sprinter kisfiút, boldog szülinapot kívánni az egyik futárlánynak, jó zenéket hallgatni, szóval azt kell csinálni, ami jólesik.

Vasárnap este az akrobatikus számok versenyzői rakták fel a pontot mindenkire, a még csak éledező Pepsi Sziget egyik sátrában negyed ötkor adtak még egy laza koncertet a Never Sleep csapatának, hogy aztán hétfő délelőtt kifaroljanak Budapestről, és legközelebb egy év múlva Koppenhágában jöjjenek ismét össze egy hasonlóan fergeteges bulin.

- gitta -

További érdekességeket és információkat az alábbi oldalakon érdemes keresni:

www.cmwc2001.hu

www.hajtaspajtas.hu

A versenyszámok

Fő verseny: fiúk és lányok egyaránt nevezhetnek, ugyanazt a pályát járják be, de külön pontozással. Megadott feladatot kell végrehajtani a kitűzött állomásokat érintve, és mindezt pontosan vezetve a "menetlevélen". A csomag nem sérülhet, és csak a térképen megjelölt útvonalon és irányban lehet haladni. Minden checkpointnál kötelező a kerékpár lelakatolása és a lábon beérkezés; olyan útszakaszok is vannak, ahol szintén tilos felülni a biciklire. Végül három lány és tíz fiú kerül a döntőbe.

Triál: ez a legnagyobb ügyességet kívánó szám, dobozokon kell ugrálnia a versenyzőnek, speciális biciklivel folyamatosan rugózva, egy keréken tartva a biciklit.

Bunny Hop: magasugrás, az első kísérlet 25 cm-ről indul, mindenki kétszer próbálkozhat, aztán az akadály 5 centiméterenként nő.

Sprint: 200 méteren kell gyorsulni, mindenkinek azonos pályán, futárzsákkal felszerelve, itt külön pontozzák a lányokat és fiúkat.

Cargo Race: a fő verseny területén zajlik, ahol néhány checkpointon tárgyakat kell felvenni (székek, abroncsok, söröskorsók, szőke lányok stb.). Külső segítség használata tilos! A versenyző eldöntheti, mit szállít, és hányszor fordul, a súlyokkal egyenes arányban nő a szerezhető pontok száma. Ha a csomag a földre kerül, gyalog kell intézkedni.

A Fixed Gears három ügyességi verseny fék nélküli pályakerékpárral. Racsni sincs, tehát a pedál együtt forog a kerekekkel. Fékezni csak úgy lehet, hogy a versenyző ellent tart a pedálnak, vagyis nehezen.

Skid: magyarul farolás, abban a pillanatban kell megállni, amikor az első kerék eléri a célvonalat. A leghosszabb féknyom nyer.

Backward circles: a nevezéshez egy teljes kör leírandó hátrafelé, a legtöbb kört leíró lesz a győztes.

Trackstand: ki bír legtovább állni a bicklijével, úgy, hogy közben megpróbál tőle elszakadni. Három perc után az egyik kezével, újabb három perc után a másik kezével, a kilencedik percben az egyik lábával is, s így fél lábon egy biciklin egyensúlyozva kitartani, amíg lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.