A 17. Karmapa láma: Menedékvétel

  • Kovács Gabi- kovácsgabi -
  • 2000. május 25.

Tudomány

Mindössze három és fél éves volt, amikor egy háromszáz oldalas, szanszkrit nyelven írott könyvet elolvasott, aztán hibátlanul, emlékezetből visszamondta. Most hat nyelven beszél, és az elvonulások után netezik egy kicsit. Így pihen a Karmapa, Tibet 17. tudatosan újraszülető lámája, aki 2000. január 28-án először adott nyilvános tanítást Budapesten.
Mindössze három és fél éves volt, amikor egy háromszáz oldalas, szanszkrit nyelven írott könyvet elolvasott, aztán hibátlanul, emlékezetből visszamondta. Most hat nyelven beszél, és az elvonulások után netezik egy kicsit. Így pihen a Karmapa, Tibet 17. tudatosan újraszülető lámája, aki 2000. január 28-án először adott nyilvános tanítást Budapesten.

Első ránézésre úgy tűnt, bevehetelen a BNV B pavilonja. Több ezren akarták látni a jógik királyát New Yorktól Új-Zélandig. Mindenki némán, egy buddhista nyugalmával toporgott a bejárat előtt - amíg el nem jött az idő, és az ajtók szinte maguktól feltárultak. Hamar el kellett foglalni az ülőhelyeket, de előtte még előírásszerűen megváltunk a ruhatárban a sapkától, kesztyűtől, a nagyobb kabáttól és táskától, a fegyverektől, szúró- és vágóeszközöktől. Én a dobozos üdítőt is a ruhatárban hagytam, mert az adott szempontok szerint ez üvegtárgynak minősült.

Odabent, a műanyag székeken, szűk félhomályban várakozott a közönség, szekciónként porciózva. Tizenhat országból közel kétezer ember utazott Magyarországra hallani a Karmapa tanítását, és öt órakor a magyarokkal együtt már négyezerötszázan is lehettek a csarnokban. Ezt attól a sárga kitűzős koordinátortól tudtam meg, aki éppen a szlovák delegációt koordinálta ügyesen, egyre beljebb a centrumban álló trónszék felé, ahol fülhallgatós, buddhista bodyguardok cirkáltak.

Thaje Dordzse a szerzetesek sárga ruhájában

állt az emelvényen, a háttérben finoman hullámzott az ugyancsak sárga drapéria, megmozgatva így a ráfüggesztett fekete koronát tartó 16. Karmapa és Sakjamuni földet érintő pozícióban ábrázolt Buddha-ikonját. Thaje Dordzse trónszékét egy erősen piros, selyemfényű terítővel borították, amelyen szimbolikus védelmi célból egy arany, dupla dordzse (villám) villogott, és mivel a színpad két oldalán két óriási vetítővászon közvetítette folyamatosan a tanítás átadását, mindenki számára jól kivehetők voltak a mindössze tizenhat éves Thaje Dordzse kamaszos, fiatal vonásai. A tanítás közvetlen átadója mellett még hárman foglaltak helyet: Hannah Nydahl, aki tibetiről angolra, Laucski Péter, aki angolról magyarra fordított, és láma Ole Nydahl, a dán, a 16. Karmapa első nyugati tanítványa, aki a hírek szerint "lesztívenszegálozta" a Tibetből nemrég elszökött másik Karmapát. (A Karma Kagyü-vonalnak jelenleg két Karmapája van, lásd keretes írásunkat.)

Egy hétszáz évvel ezelőtt élt nagy jógi tanításaiból gyűjtött ki néhány magyarázatot Thaje Dordzse. "Ez egy olyan szöveg, ami szinte magában foglal mindent, amit a buddhista ösvényen tudni kell." Aztán még felhívta a figyelmünket arra, hogy a szövegek tiszta megértése végett a tibeti nyelvet fogja használni. Megpróbáltam elővenni a magnómat, de ezt megakadályozta egy kedves buddhista örző-védő - szelíden eltolva a hangfaltól. "Ezeket a dolgokat csak a Karmapa adhatja át, ha illetéktelen kézbe kerül, az anyag negatívummá válhat." Aztán elsuttogta azt is, hogy ő a Karmapa közvetlen biztonságáért felel, amit kordonokkal, több tucatnyi emberrel és fegyver nélkül igyekeznek fenntartani.

A tanítást

menedékadás

követte. Egy gyakorló kagyü-vonalbeli buddhista szerint a szertartáson részt vevő emberek vízumot kapnak, egy speciális beutazási lehetőséget, hogy elindulhassanak a bölcsesség útján. Mondják: így alakul ki a kapcsolat saját megvilágosodott tudatunk és minden Buddha tudata között. A menedékadást némi izgalom előzte meg, az emberek a trónszék felé igyekeztek ezres nagyságrendben. A szervezők többször nyugalomra intették a nézőket, a moraj csendesült, bár egy vékony gyerekhang kitartóan követelte Jézuskát. De aztán előreküldték, mint ahogy általában a gyerekeket és az öregeket szokás tömegszertartásokon. A fegyelmezett sorakozó közben nekidőltem egy poroltó készüléknek, hallgattam a szerzetesek mély recitáló hangját, de egyszer csak valaki megsimogatta hátamat, hogy nincs-e ott valami veszélyes.

Ezután a Karmapa elé léphettem.

Thaje Dordzse minden menedékvevőnek levágta néhány hajszálát, így szabadítva meg őket a földi hívságoktól. Elbocsátás után megkaptuk menedéknevünket, és jobbra lesétálva még egy pillantást vethettünk Mandzsusrira, a Bölcsesség szobrára, aki egyik kezében karddal éppen a tudatlanságot vágta széjjel.

Kovács Gabi

Sötét korszak

Urgyen Trinley, a másik felfedezett Karmapa ez idő szerint Indiában várakozik. Ezt a Karmapát a dalai láma is elismerte - álmában megjelent neki. A tradícióknak megfelelően 16. Karmapa pedig a halála előtt leírta, hogy hol keressék inkarnálódott utódját, és Urgyen Trinleyt így találták meg. A lámákból álló csoport a kelet-tibeti Kampában fedezte fel a kis Urgyent, akinek születésekor állítólag szivárvány jelent meg az égen, és a völgylakók még a kürtök hangját is hallották, amelyek olyan erővel szólaltak meg, mintha magas rangú Rinpocsét üdvözölnének. Kínában is elismerték Urgyen Trinley jelentőségét, de neki mégis meg kellett szöknie, mert a kínaiak által erősen védett kolostorában nem kaphatta meg a megfelelő tanításokat.

Mostanában a Karma Kagyü-központok többsége mégis Thaje Dordzsét tartja hivatalosan a 17. Karmapának, mert úgy vélik, hogy 16. Karmapa levele hamisítvány volt.

A 7. Karmapa egyik tanítása - meditációja - arról szól, hogy számtalan Karmapa lehetséges, és örülni kell minden testet öltött formájának. A Bódhiszattva megnyilvánulása egyébként is kifürkészhetetlen. Beru Khjenze Rinpocse és más lámák véleménye szerint jelenleg megosztottság és várakozás van a Karma Kagyü-vonalban. Sokan úgy gondolják, nem alkothatnak véleményt, és majd az idő dönt helyettük, bár ez a mostani Kali Yuga (sötét korszak), úgy tűnik, semmilyen szellemi létformának nem kedvez.

- kovácsgabi -

Figyelmébe ajánljuk