Interjú

„Egy nagy hajóhoz hasonlít”

Népessy Noémi főigazgató a Budapesti Történeti Múzeum jövőjéről

Tudomány

A tavalyi önkormányzati választásokkal közel egy időben nevezték ki a Budapesti Történeti Múzeum (BTM) élére, ahol Budapest Múzeum munkanévvel határozott brandépítésbe kezdett. A főigazgatót erről és persze a karantén okozta zárva tartás súlyos hatásairól, meg az intézmény jövőjéről kérdeztük.

Magyar Narancs: A BTM a főváros egyetlen múzeuma, különböző profilú, sokszínű tagintézményekkel. Tisztában vannak ezzel a látogatók?

Népessy Noémi: Bár még az átfogó látogatókutatás előtt vagyunk, azt tapasztalom, hogy a tagintézményeinket, azaz a Kiscelli Múzeumot, az Aquincumi Múzeumot, a Budapest Galériát és a Vármúzeumot sokan ismerik, leginkább mégis ez utóbbit azonosítják a BTM-mel. Az is gyakran előfordul, hogy a turisták összetévesztik a Budapesti Történeti Múzeumot a szintén a Várnegyedben lévő Hadtörténeti Múzeummal. Ezért is fontos, hogy a „Budapest Múzeum”, vagy ha úgy tetszik, „a főváros múzeuma” brandet felépítsük és megismertessük a nagyközönséggel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.