Elõadás-kritika: Változó originitás, that's the point (György Péter: Digitális kultúra)

  • - kotler -
  • 2004. november 11.

Tudomány

Késõ délelõtt van, már megvolt a tejeskávé és a napisajtó, frissek vagyunk és vidámak, ráadásul az információs technológiák avatott szakértõjét hallgathatjuk. Az óra egy diák kiselõadásával indul. Megtudjuk, hogyan épül fel a wikipedia.org, ez a felhasználók által szabadon szerkeszthetõ digitális enciklopédia, illetve hogy az ötletgazdák célja az összegyûjtött tudást nyomtatott vagy CD-változatban eljuttatni a világ szegényebb régióiba. A referens statisztikai adatokat sorol, és megemlíti, hogy mely szócikkek változnak a legnagyobb gyakorisággal (Bush, Kerry, Hitler, Jézus). "A wikipedia egy vitafórum - kezdi oktatónk -, lexikonnak álcázott, befolyásolási övezetekért folytatott háború." A felütés hallatán feltámadó gyanú nem marad megalapozatlan.

Az elõadó kifejti, hogy a dolog természetébõl fakadóan a tudósok által írt Encyclopaedia Britannica digitális formája kemény szakmai szûrõkön megy keresztül, hivatkozási alapként szolgálhat, a wikipedia ellenben inkább kiindulási pontként jó. A neves esztéta elmondja: a kulturális örökség, az egész európai történeti gondolkodás, a hamisság fogalma a változatlan dokumentumok fogalmára épül, az internet megjelenésével, elterjedésével az originitás, az autencitás értelme megváltozik. A téma mélyebb tárgyalására - sajnos - nem kerül sor. Az elõadó filozófiai kérdések iránti szenvedélyes érdeklõdését jelzi viszont az azonosság problémájának felvetése is, miszerint "több ezerszer változik naponta a tartalma, tehát nem tudjuk pontosan, mit értsünk wikipedián". A kérdésfelvetés bizonyos körülmények között jogos, bár meg kell jegyezzük magunkban, a György Pétert alkotó elemi részecskék az említettnél sokkal gyakrabban változnak, mégis tudjuk, hogy kit értsünk alatta. Szerintünk õ is.

Formailag áttérünk az amazon.com és a google.com tárgyalására, a referens el is mond néhány adatot, ettõl kezdve azonban többnyire a tanszékvezetõ és néhány vállalkozó kedvû újságíró-növendék beszél, elsõsorban az információk beszerzési csatornáiról és azok megbízhatóságáról. A tanár úr többek közt elmeséli, hogy mi módon vett digitális kamerát 150 ezer forintért. Elõadónk hosszú internetes kalandozás, összehasonlító tesztek elolvasása után egy olyan lapra alapozva választott, melynek fenntartója mindegyikrõl azt írta, hogy szar. Ezt ugyanis különbözõ "kulturális markerek alapján" megbízhatónak találta. Ezután a hallgatók felvetik, hogy az amazonon olvasható könyvkritikák vagy a könyvek fülszövege nem feltétlenül megbízható, hiszen a kiadók és terjesztõk elemi érdeke, hogy eladják a könyveket. György Péter ezt hevesen vitatja, mondván, hogy "nem csak a pénz mozgatja a világot". A kérdésre, hogy akkor õ miért nem a gyártók honlapján található infókból indult ki kameravételkor, azt válaszolja, hogy azért, mert õ nem hülye. "De ugyanez az amazon, csak könyvben." "Ezt hívják kulturális különbségnek. A reklámiparban - mindenki fogja be a fülét - médiagecik dolgoznak, akikkel nem szokás szóba állni."

Hogy mégis ébren maradunk, ez jobbára az esztéta szóhasználatának és hanghordozásának köszönhetõ. Jobb dolgunk nem lévén, három percet az affektált "ééééértedÉ"-ek számolgatásával töltünk (az eredmény tizennyolc). De még ha ennyi baj lenne. Sajnos nem ez a helyzet: az "álljunk meg egy kicsit, mer' énszerintem that's the point" egy teljesen átlagos mondatnak tekinthetõ, de van még "na so what", illetve "amazon dot com", sõt, a "teljes morális accountability pitty" is...

Az elõadó szüntelenül igyekszik felsõbbrendûségét, mûveltségét demonstrálni. Elmeséli például, hogy nála az éjszakában a wiki mellett a CEU könyvtárának honlapja szokott nyitva lenni, hogy reggel idejekorán bemehessen elolvasni a legújabb érdekes szerzeményeket, mielõtt mások elhappolják. Ez persze dicséretes. Csak akkor fejeljük le az asztalt, amikor egy mosoly láttán megsértõdik, és a következõképpen folytatja: "Ez nem annyira nevetséges, vannak emberek, Zsófi, akik könyveket szoktak olvasni, hogy tudjanak másokat tanítani." Azt is megtudhatjuk, hogy a hallgatókkal ellentétben a mokka.hu könyvtárközi katalógust is ismeri. Mi a fentieket sajnos az óra mélységén nem érzékeltük.

- kotler -

ELTE BTK, Múzeum krt. 4-6., fõépület, 40. terem, szerdánként 10-11.30

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.