Duna Múzeum: Azért a víz

  • Galántay Géza
  • 2004. november 11.

Tudomány

Esztergom az egyik kedvencem az országban, csinoska fõterét, a vár alatti - na, milyen? - zegzugos utcáit, enyhe s meghitt lepusztultságát jobban szeretem, mint a kiglancolt Szentendrét. A város egyik legjobb helye 2001-ben az Év Múzeuma kitüntetõ címet nyerte el.

A modern világtrend ma már minden múzeumtól megköveteli az interaktivitást, vagyis azt, hogy a látogatók a puszta nézés aktusán kívül is gyakorolják a befogadást. És ez így helyes, mert így demokratikus: a jó múzeum attól jó, hogy az arisztokratikus Tudományt elmagyarázza, megérteti, megszeretteti a köznéppel - márpedig ez az egyszerû emberek õszinte akarata ellenére, aktív közremûködésük nélkül nem sikerülhet. (Ezt a magyar muzeológia például még ma sem értette meg teljesen.) A Duna Múzeum ebben, miként ötletességben és szellemességben, nagyszerût nyújt látogatóinak (bár a Duna-szabályozás történetét bemutató, hagyományos színes tablók sem érdektelenek). A bejáratnál egy tetszetõs, függõleges kiterjedésû faszerkezet, benne

számos lapátkerékkel

azt demonstrálja, mi mindent lehet a víz erejével elvégezni, a kovácsok fújtatójának mûködtetésétõl kezdve a múzeumi pecsételésig. (A kedves teremõrök kérés nélkül bekapcsolják a búvárszivattyút, ami felpumpálja a toronyba a vizet.) Aztán az elsõ teremben mamuszt húz a látogató, kezébe lupét vesz, és négykézlábra ereszkedik: a földön, az erõs üveglapok alatt Magyarország látható kiterítve. A 2001-es mûholdfelvételen megvan minden falu, minden város és utca, minden hegy, rét és folyó: s mi, mint a zarándok valamely szent sír fölött, térden csúszva találjuk meg a haza kedves helyeit. Egy másik terem fõ attrakciója az a különféle kallantyúkkal, csövekkel és szelepekkel ellátott fémkád, ami a víz mûködését mutatja meg: mi emeljük a zsilipet és mi csináljuk a buzgárt, mi keltünk hullámokat és örvényt. Remek szórakozás! Kicsit odébb belülrõl látjuk, hogy festett egy fürdõszoba a XIX. század végi Pesten, s hogyan a csatorna (még egy kitömött patkány is vigyorog benne: ismét egy nagyszerû geg). Aztán helikopterbe ülünk, s az ablak-képernyõkön, a rotorok magnózaja mellett a 2001-es tiszai árvizet látjuk a magasból, a tarpai gátsza-kadás félelmetes képeit, az elön-tött falvakat, a Bodrog és a Tisza összefolyását, a töméntelen vizet, amint a ragyogó tavaszi napfényben bosszút áll a százados bezártságért.

A kiállítás elkápráztat, bevon, szórakoztat, szó se róla. És közben mûveltebbé tesz - közmûvel. Az alkotók (Kaján Imre és csapata)

szakmai tisztessége

megkérdõjelezhetetlen. Ám néhány kérdést kalapemelés közben is föl kell tennünk. Elõször azt: mi is lenne a kiállítás sztorija?

Az ötletparádé egyes elemei csak egy lépéssel mutatnak önmagukon túl, s ez kevés ahhoz, hogy egymásba érjenek, s koncepcióvá kapaszkodjanak össze. Egy, a társaságomban tartózkodó kiskorú azt is szerette volna tudni, hogy miért van örvény akkor, ha senki nem tekeri azt a fémkart felülrõl: vajon a folyómeder hepehupái teszik-e, s ha igen, pontosan hogyan? És mi a limány? A megválaszolatlan áramlástani kérdések nemcsak a serdülõ elmét hagyják kielégítetlenül, de a szülõi tekintélyt is rombolják. ("Nem tudom, kisfiam." "Hát ilyen tudatlan vagy, fater?") S ha egy kis sarokban - helyesen - bemutatjuk a vízpartok és nádasok élõvilágát, vajon miért nem látjuk egy vitrinben azt is, kik laknak a víz alatt? Ha a kiállítás fõhõse a Duna, vajon kihagyható-e belõle szeretett folyamunk kultúrtörténete? Netán a kiállítás fõszereplõje a víz lenne? Lehet, sõt szerfölött valószínû: ám igényeink ettõl csak megnõnek. Vajon van-e erõs állítása a kiállításnak a folyószabályozásról, e nagyszerû civilizációs vívmányról, amely (az erdõk szántósításával karöltve) taccsra vágta a régi Magyarország faunáját és flóráját, s átalakította földrajzát? De úgy, hogy például a XIX. századi magyar irodalom természetleírásai akárha egy idegen országról szólnának? Mit mond a ki-állítás az ember és a víz, az ember és a természet viszonyáról - a folyószabályozások heroizmusának hangsúlyozásán kívül? Megadja-e a maga válaszát a természetrombolásra? Miért nem beszél arról, hogy pénzsóvárságból, hanyagságból vagy tudatlanságból hányan hogyan és miért pusztítják a Dunát - ma? (Láttunk mi már teli szemeteskukát múzeumi tárgyként.)

Nem írnám mindezt, ha nem maga a kiállítás kényszerítene gondolkodásra és sugallaná e kérdéseket; ha tehát a helyzet eleve reménytelen lenne. És távol álljon tõlem a szándék, hogy a "vízügyet", a múzeum fenntartóját cseszegessem sunyin, semmi másért, csak azért, mert a dolgát végzi. Ám sajnos a gondolkodás e kérdésekrõl meg arról, hogy mi is lenne a "vízügy" dolga, nem megspórolható. Hiszen ember és természet között semmi nem mehet úgy tovább, ahogy azt a múlt és az azelõtti században elképzelték. Különben belefulladunk a saját szemetünkbe. Tekintsük úgy, hogy e kiállítás rendezõi mintegy felvillantották a lehetõségét egy, a Duna és általában a magyarországi vizek ökológiájáról szóló, mind módszereiben (ez már meglenne), mind koncepciójában forradalmian új, nagyszerû kiállításnak. Nagyon várjuk már: addig pedig jó szórakozást mindenkinek.

Galántay Géza

Nyitva tartás: november-április: 10-16 óráig; május-október: 10-18 óráig; szünnap: kedd. Ingyenesen látogatható

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.