Film: Keserű törökméz (Szerelem és árulás)

  • - ts -
  • 2003. szeptember 18.

Tudomány

Nincs hótbiztos módszer, az már szentigaz! Már ami azon dilemmát illeti, hogy melyik filmet válasszuk, ha mozizni kell. Az elég jónak látszott eddig, hogy megnézem a gyártó ország(ok) nevét, s ha egy kicsit is egzotikusat találok, nem lesz nagy pofára esés a dologból, de ezúttal törököt fogtam. Ha valami török-magyar koprodukció, és az előzetesek szerint nem a mohácsi vészről szól, minden bizonnyal érdekes lehet: a Szerelem és árulás alighanem azért magyar is, mert az Eurimage akkor ad könnyebben pénzt, ha koprodukció van. Ez a film tök török, de nyugodtan lehetne bármilyen, ha például magyar lenne, harmincöt évvel ezelőtt készült volna, és azt kell mondjam, akkor érvényes lett volna, mert ha nem mondanám, egy-két igen nagy becsben tartott filmünk hitelét kérdőjelezném meg, minek azt.
Nincs hótbiztos módszer, az már szentigaz! Már ami azon dilemmát illeti, hogy melyik filmet válasszuk, ha mozizni kell. Az elég jónak látszott eddig, hogy megnézem a gyártó ország(ok) nevét, s ha egy kicsit is egzotikusat találok, nem lesz nagy pofára esés a dologból, de ezúttal törököt fogtam. Ha valami török-magyar koprodukció, és az előzetesek szerint nem a mohácsi vészről szól, minden bizonnyal érdekes lehet: a Szerelem és árulás alighanem azért magyar is, mert az Eurimage akkor ad könnyebben pénzt, ha koprodukció van. Ez a film tök török, de nyugodtan lehetne bármilyen, ha például magyar lenne, harmincöt évvel ezelőtt készült volna, és azt kell mondjam, akkor érvényes lett volna, mert ha nem mondanám, egy-két igen nagy becsben tartott filmünk hitelét kérdőjelezném meg, minek azt.

A Szerelem és árulás egy avítt giccs, amiben még a couleur locale is visszaváltható, még csak nem is kizárólag a vásárlás helyén. Tehát, ha a cím szerinti moziválasztás gyakorlatát alkalmazzuk, akkor járunk el helyesen: hagyjuk az egészet.

Nagy dolgok történtek húsz éve a félhold árnyékában, de ha az embernek nincs a cimborái között egy hobbiturkológus, megette a fene, a filmből csak valami olyasmit tudhatunk meg, hogy a nyolcvanas évek elején volt egy olyan rezsim, ami ellen így utólag érdemes jóarcú fiatal színészeket felléptetni. Ám a sajnálatosan obskúrus pénzügyi manővereket igénylő lázadás, egy névtelen feljelentés következtében balvégre jut: halál és száműzetés jár a nyomában. A száműzött most ím visszatér, s ez sem marad következmények nélkül: felszakadnak a behegedni látszott sebek, gondosan - mert recept szerint -kidekázott melodráma keveredik. Bár e gondosságban sejdíthetni némi hibát (a húszévesnek mondott és látszó szereplők húsz év múltán masszív ötvenesként lépnek elő), de ha akarjunk, adódhat magyarázat: a nehéz évek majdnem duplán számítanak, biztosan.

Az alaphelyzet egyébként, hogy a műtörténeti kontextust el ne mulasszuk, a Fekete tulipánnal rokon: az egymásra mint két tojás hasonlító hősök névcserés támadása vagy inkább szerencsétlen menekülési kísérlete, menteni a még menthetőt. Még a rokonok, a barátok s a szerelem elől is. Így a holt nem az, akit annak hisznek, ő a száműzött, ki annyi év tengeri hánykódás után most visszatér: megadni elhalt atyjának az utolsó tisztességet, aztán már menne is, de marad. Marad, hogy tisztára mossa a helyette haló szép nevét, s visszavegye szerelmét meg mindent, ami vele jár: gyerek, elveszett boldogság, hegedűszó (nem vicc, tolakodó filmzene vonós hangszerekre).

Szép-szép, hogy említjük a filmzenét, de sajnos a film montázs-technikájáról nincs mit mondanunk, bár lehet, hogy ez nem is baj, így legalább nem égetjük magunkat afféle viccekkel, mint: török gyerek megvágta. Annyit úgyse bírt volna.

- ts -

Forgalmazza a Tivoli Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.