Kapál egy bogárka - Az élők és a holtak archívuma (kiállítás)

Tudomány

Az emberiség régóta próbálkozik a körülötte lévő élő és élettelen világ csoportosításával, rendszerbe és katalógusba sorolásával, gyűjteménybe, őrzésre és kutatásra egyaránt szolgáló archívumba rendezésével. A folyamat egyik igen jelentős állomása volt a nagyjából háromszáz éve (egészen pontosan 1707. május 13-án) született Carolus Linnaeus (esetleg Carl von Linné - erről majd később) osztályozási módszere, melynek logikáját, néminemű módosítások árán, még manapság is használjuk - sőt e logikát más diszciplínák is átvették, és sikerrel alkalmazták a maguk területén.

Az emberiség régóta próbálkozik a körülötte lévő élő és élettelen világ csoportosításával, rendszerbe és katalógusba sorolásával, gyűjteménybe, őrzésre és kutatásra egyaránt szolgáló archívumba rendezésével. A folyamat egyik igen jelentős állomása volt a nagyjából háromszáz éve (egészen pontosan 1707. május 13-án) született Carolus Linnaeus (esetleg Carl von Linné - erről majd később) osztályozási módszere, melynek logikáját, néminemű módosítások árán, még manapság is használjuk - sőt e logikát más diszciplínák is átvették, és sikerrel alkalmazták a maguk területén.

Éppen ezért a Linné-tricentenárium remek ürügyet kínált a Centrális Galériában látható, Az élők és holtak archívuma című kiállítás szervezői számára: Linné munkásságából s annak a biológián túlmutató hatásából megérthetjük, miként finomodott (s alakul mostanában is) a dolgok nyilvántartásának rendszere. Erről persze legkevésbé Linnaeus-Linné tehet, ő ugyanis - mint arra Rév Istvánnak, a kiállítás egyik kurátorának a galéria honlapján (http://www.osa.ceu.hu/galeria/catalogue/2008/linnaeus/metaphors/hu_index.html) is olvasható kísérő tanulmánya rámutat - mindösszesen egy olyan problémát szeretett volna megoldani, melyet a Föld felfedezésével és a könyvnyomtatás elterjedésével együtt bekövetkező információrobbanás okozott. Korábban ugyanis még az elkötelezett természetbúvárok számára is elégséges volt néhány száz (maximum félezer) növénynek és azok minden morfológiai jegyének ismerete. A gond akkor következett, amikor mind több egzotikus, trópusi, újvilági, déltengeri (hogy a szokásos sztereotip metaforikus jelzőket soroljuk) növényt írtak le a tudós és kevésbé tudós utazók, hittérítők, konkvisztádorok, orvosok, rabszolga- és egyéb kereskedők, s a XVIII. század elejére már vagy húszezer növényt ismert a még gyermekcipőben járó botanika. (Jellemző módon még ma is csak becsléseink vannak a körülöttünk élő növényfajokról, számuk akár a 400 ezret is megközelítheti.) Linnaeus és kortársai számára adott volt a feladat, valahogyan kezelni kell a korábbi, az állandóságot hangsúlyozó dogmákra alaposan rácáfoló mértékben bővülő állományt, nevet adni nekik, osztályba, csoportba foglalni őket, hogy azután (a bonyolult résztulajdonságokat mellőzve) csupán néhány szóval lehessen rájuk utalni. Linné/Linnaeus taxonómiai rendszerének legfőbb újdonsága az azóta is rendszeresen használt kettős nevezéktan, melynek lényege, hogy egy konkrét növényre (később állatra) a nemzetség (genus) és a faj (species) nevének együttes feltüntetésével utalunk. Más fogódzó még nem lévén Linné számára, mindösszesen a morfológiai hasonlóságok, mindenekelőtt az ivarszervek (bibék, porzók) száma, formája, elhelyezkedése jelentett kapaszkodót. Meglátásai néha mai szemmel is találóak, máskor meg nem, ezért kellett idővel módosítani a rendszerét, miközben az általa megalkotott hierarchikus taxonok (ország, törzs, osztály, rend, család, nemzetség, faj) a mai napig használatosak, s

legfeljebb néhány alkategóriával

kellett finomítani. Nem csupán a tréfa kedvéért jegyeznénk meg, hogy Linné korában a növények és az állatok, de az emberek elnevezésében is ez a fajta binominális logika diadalmaskodott - erre utal a jelentős természettudós nevének határozatlan írásmódja. Linné felmenőit ugyanis még a skandináv (Izlandon máig tovább élő) hagyomány szerint csupán saját és az apai keresztnévvel jelölték (utóbbihoz hozzábiggyesztve a -sson, -azaz -fia képzőt). Mai értelemben vett családnévre csupán az akadémiai világban volt szükség, ezért Linné apja (eredetileg Nils Ingemarsson) választotta a Linnaeus nevet, ami a hárs régi svéd nevének latinosított formája. Az ifjabb Linnaeus 1761-ben, amikor érdemei elismeréseként nemesi címet kapott a királytól, kezdte a Carl von Linné nevet használni.

Utólag nehezen felmérhető, milyen nagy hatást gyakorolt Linné kortársaira és a közvetlen utókorra: Rousseau és Goethe egyaránt rajongott a svéd orvos-botanikus művéért, a honfitárs Strindberg pedig - igaz, jóval később - természettudóssá vedlett költőként aposztrofálta. A rendszer igazi hatása azonban csupán akkor bontakozott ki, amikor rendezőelvként mintegy magába inkorporálta a darwini evolúciótan eredményeit. Az addig sokszor esetleges, pusztán morfológai alapú csoportbeosztás helyére a közös leszármazás lépett: a továbbiakban azon növény- és állatfajok kerültek egy rendszerezési csoportba, amelyek közös őstől származtak.

E ponton az osztályozás logikája mintegy ragályossá válik, mivel pontosan ezt az elvet követik a modern archívumok, levéltárak, irattárak, ahol a rendezőelv mindenekelőtt az illető irat, fond keletkezési helye, s az archívum elrendezésében mintegy megeleveníti az iratot, levéltári egységet stb. keletkeztető hivatal (esetleg privát archívum) működését, amire persze szükség is van, ha biztosítani akarjuk a különböző iratok integritását, identitását és legfőképpen hitelességét).

A Centrális Galériában rendkívül szemléletesen mutatkozik meg ez a szerteágazó történet: éppúgy láthatunk itt állatkertből elhozott, főleg trópusi növényeket és állatokat (leginkább madarakat - a természet archívumának rendezésében kulcsszerepet játszó földigiliszták sunyin meglapulnak), klasszikus növénygyűjteményeket, herbáriumokat - s számtalan illusztrációt az emberiség osztályozási, taxonómiai dühének történetéből. S akinek elég türelme és ideje van, az kiismerheti magát az irattári, levéltári osztályozás, a könyvtári katalógusok dzsungelében, s rájöhet arra is, hogy az internet nyújtotta digitális térben a dokumentumok immár szinte beláthatatlan számú osztályba sorolhatók, Rév István találó megfogalmazása szerint immár nem a katalogizáló, hanem a kereső igényének megfelelően.

Centrális Galéria, március 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?