Legyezők Tétényben: Az ártatlanság kora

  • Para-Kovács Imre
  • 2002. július 25.

Tudomány

Különös, hogy a legyező kiment a divatból, miközben a meleg nem. Anélkül tűnt el a süllyesztőben, hogy okafogyottá vált volna, bár bizonyos jelek már a XIX. század végétől arra mutattak, hogy az eszköz hanyatlik. A legyezővel persze kipusztult a legyezőnyelv is, ami megint csak érdekes, mivel a zsebkendőnyelv úgy vette fel a néhai nevet, hogy a zsebkendő közben maradt.

Különös, hogy a legyező kiment a divatból, miközben a meleg nem. Anélkül tűnt el a süllyesztőben, hogy okafogyottá vált volna, bár bizonyos jelek már a XIX. század végétől arra mutattak, hogy az eszköz hanyatlik. A legyezővel persze kipusztult a legyezőnyelv is, ami megint csak érdekes, mivel a zsebkendőnyelv úgy vette fel a néhai nevet, hogy a zsebkendő közben maradt.Alegyezőt magyarok találták fel, csak elfelejtették levédeni. Az alaptípus csontalapokra épült, bőrrel volt borítva, és kéznek hívták, aztán a japánoknak eszükbe jutott, hogy így nem nagyon lesz belőle divat vagy üzlet, úgyhogy leválasztották a testről.

A kínaiak maguknak követelik a feltalálás jogát, de a kínaiakra nem figyel senki.

A legyezőnyelvet szintén a japánok alkották meg, mert olyan bonyolultnak találták a saját írásukat, hogy inkább elmutogatták, amit akartak. Ezt aztán tökélyre fejlesztették a spanyol özvegyek, legalábbis félhülye filmsorozatok szerint.

A Nagytétényi Kastélymúzeum és Elmeszociális Otthon a napokban bemutatja a legyezők evolúcióját és a legyezőnyelvből is érzékletes műsort hozott össze a Tér-Színház társulatának segítségével. Nem ez a legrosszabb hakni, Fülig Jimmynek például egy világító villanykörtére kellett mutogatnia a hasán, ráadásul mindezt kirakatba applikálva. Négyen vannak, és korhű ruhákban ízelítenek a XIX. századból, elsősorban a gyermekek és a fotósok nagy örömére. Elméletileg telt ház van, és én csak csodálom kortársaimat, amiért szombat délután elindulnak Téténybe, hogy megtekintsék ezt a produkciót.

A kiállítás az Iparművészeti Múzeum anyagából áll, és lenyűgöző. Megtudhatjuk, hogyan lett a végtelenül finom, elefántcsont-selyem műalkotásokból idióta politikai kampányeszköz, miként változott anyaga egyre silányabbá a századok során, hogyan jutott el a legyező a megalázó műanyag küllőig. Tanulságos és megrázó egyébként, hogy régebben még a műanyag is valódibb volt, és a politika koronázásokról szólt, nem sikkasztásokról, de aztán ez a fránya demokrácia elrontotta az egészet.

A Tér-Színház szombatonként a kastély udvarában mutatja be a Pallas Stúdió hasonmás kiadásban megjelentetett könyvecskéjét, ami a Legujabb és legteljesebb legyező-, bélyeg-, keztyű, zsebkendő- és szinnyelv címet viseli. A könyv egyébként szerintem hamarosan a retroifjúság bibliája lesz, mert egy rendesen felhúzott tribal-hardcore megmozduláson leegyszerűsíti a kommunikációt: a szubbasszus láda előtt csak előrántjuk legyezőnket, majd villámgyorsan megbeszéljük leendő partnerünkkel a lényeges paramétereket, anélkül, hogy hangszáltágulást kellene ordítanunk a torkunkba.

Nem csoda, hogy az elmúlt korok fülledt és szigorú levegőjét az aszszonyok, lányok legyezéssel próbálták frissíteni. Az eszköz tulajdonképpen lényegtelen, a nő egy lépegető exkavátorral is sikeresen tudná lejelelni, hogy most éppen ovulálok, de a jövő héten megugrálhatod a méhemet. Mi, férfiak természetesen sokkal nehezebb helyzetben vagyunk, mert a morálfilozófiai, erkölcsnemesítő gondolatok kevésbé alakíthatók át kesztyűsbábbal is elmutogatható jelekké, de azért köszönjük, megvagyunk, és majdcsak megoldjuk valahogy, úgyhogy térjünk vissza a legyezőkhöz.

Elefántcsont és selyem, finom részletek, természetesen kézimunka, egy-egy univerzum minden darabban. Nagyjából ezt tudta felmutatni a XVII-XVIII. század. Képek a mitológiából, a történelemből, illetve abból a dologból, amit akkoriban történelemnek neveztek.

Már a történelem sem a régi.

Nem ijedtem meg, csak vettem egy mély lélegzetet, amikor valamelyik Kossuth téri megmozduláson észrevettem egy legyezőt a mellettem ácsorgó Kerényi Imre-szimpatizáns kezében. Mereven figyeltem, mit csinál vele.

Legyezett.

Legyezett, majd a szónokra utalva odasápítozta szomszédjának: Figyeld, mint ´56-ban, azt mondja, hogy 14 óra 20 perc! - aztán sikkantott egy aprót.

Vissza a legyezőt, vissza a derest!

A tétényi objektum a legyezőbemutató mellett állandó dizájnkiállítással is várja az érdeklődőket, öszszeállítás régi korok kényelmetlen, de látványos bútoraiból. Az egyik bölcső különösen felkeltette érdeklődésemet, de a személyzet nem engedte meg, hogy kipróbáljam. Mindegy, pusztán a látvány alapján is meggyőződésem, hogy ilyen fekhelyben csak népnyúzó, feudális önkénycsecsemők tudnak felnőni feudális, népnyúzó felnőttekké.

Para-Kovács Imre

Legyezőnyelv

Légy hallgatag! - Bal fülünket a legyezővel egészen befödjük.

Ne adj hitelt idegeneknek! - A zárt legyező hegyével jobb szemöldökünket érintjük.

Te vagy eszményképem! - Az egészen nyitott legyezővel szívünkre, majd ajkunkra mutatunk.

Örökké hű leszek hozzád! - A zárt legyezőt egyenesen az ég felé tartjuk.

"hajtom, hogy távozzál: jelenléted igen unalmas! - A legyezőt egészen kinyitjuk és hátra vetjük.

Jer lábaimhoz! - A zárt legyezővel lábunkra mutatunk.

Zsebkendőnyelv

Igen! - A zsebkendőt a jobb arczra emeljük.

"hajtanék találkozni veled! - A zsebkendő egyik sarkára csomót kötünk.

Hol? - A zsebkendőt félig összehajtjuk.

Eljövök! - A zsebkendőt a bal karra kötjük.

Valakitől üzenetem van számodra! - A zsebkendőt a bal fülre tesszük.

Nincs remény! - A zsebkendőt lassan összegöngyölgetjük.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.