MP3, kiadók, hatóságok: Fájlcsereháború

  • - bodoky -
  • 2002. július 25.

Tudomány

Az elmúlt hetekben több népszerű magyar online fájlcserebörze is megszűnt annak következtében, hogy a nemzetközi trendhez igazodva a Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége is fellépett az engedély és jogdíjfizetés nélküli internetes zeneszolgáltatás ellen. Az mp3portal.hu webmesterénél házkutatást tartott a rendőrség, miután nem engedelmeskedett a szerzői jogvédők felszólításának.

Az elmúlt hetekben több népszerű magyar online fájlcserebörze is megszűnt annak következtében, hogy a nemzetközi trendhez igazodva a Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége is fellépett az engedély és jogdíjfizetés nélküli internetes zeneszolgáltatás ellen. Az mp3portal.hu webmesterénél házkutatást tartott a rendőrség, miután nem engedelmeskedett a szerzői jogvédők felszólításának."AMahasz nagyra becsüli érdeklődését a zene iránt, ugyanakkor megállapította, hogy ön a tagjaink tulajdonában álló hangfelvételeket engedély nélkül többszörözte, illetve szolgáltatja az interneten" - áll abban a levélben, amelyet több magyar fájlcserefórum és zenés weboldal üzemeltetője is megkapott a közelmúltban a Magyar Hanglemezgyártók Szövetségétől. A levélben foglaltak szerint a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) mint a hangfelvétel-előállítók érdekvédelmi szervezete 37, Magyarországon működő hangfelvétel-előállítót képvisel, és a hangfelvétel-előállítók jogainak érvényesítését látja el, részben egyes jogok közös jogkezelése keretében, részben a hangfelvétel-előállítóktól kapott meghatalmazás alapján. E feladat részeként figyelemmel kíséri az interneten megjelenő tartalmakat, és eljárást indít minden olyan esetben, amikor jogsértő módon használnak fel hangfelvételeket.

Első lépésben csupán figyelmeztetik a célkeresztbe került webmestereket: amennyiben a címzett eleget tesz az oldal eltávolítására vonatkozó felszólításnak, a vélelmezett jogsértés következmények nélkül marad. A makacskodás viszont rendőrségi feljelentést von maga után: ez történt az mp3portal.hu üzemeltetőjével is, aki nem ismerte el a törvénysértést, mondván, hogy az ő oldalán csak linkek (mutatók) szerepeltek a letölthető zenékre. A váci illetőségű Pintér Zsolt (alias mp3pintyo) lakásán kisvártatva házkutatást tartott a rendőrség, és az internetszolgáltatójánál is átvizsgálták a számítógépeket. A vitatott státusú weboldal ezután annak ellenére eltűnt az internetről, hogy 250 ezer látogatója korábban havi 3 millió oldalletöltést generált. A legtöbb magyar webmester az első figyelmeztetés után felhagy a vitatott szolgáltatással: az mp3portal példáján okulva önként, első felszólításra bezárt egy hasonló oldal, az mp3market is, amelynek üzemeltetői egy esetleges perben esélytelennek érzik magukat.

Az ügyben érintett Record Express lemezkiadó jogi képviselője, a Németh és Hermann ügyvédi iroda szerint az mp3portal.hu szerveréről például a Fresh nevű magyar lányzenekar új albumát mintegy 7 ezer alkalommal töltötték le, de ha csak linkek szerepeltek volna az oldalon, a hatályos joggyakorlat szerint "a hozzáférési mód közlése" is megalapozza az elkövető felelősségét. Hermann Géza ügyvéd az Indexnek nyilatkozva hasonló bánásmódot ígért a többi mp3-as weboldalnak is, szerinte előbb-utóbb mindenki sorra kerül. Musinger Ágnes, a Mahasz ügyvezető igazgatója megerősítette Hermann szavait: naponta több felszólító levelet küld az ilyen jellegű oldalak üzemeltetőinek, akik a feljelentés mellett a jogtulajdonosok által kezdeményezett polgári perrel is számolhatnak, ha nem engedelmeskednek. Musinger szerint az mp3-oldalak elleni eljárások nehézkesek, mert az üzemeltetők - a tavaly elfogadott elektronikus kereskedelmi törvény ez irányú rendelkezésével dacolva - a legritkább esetben tüntetik fel nevüket, elérhetőségüket a weboldalakon.

A nemzetközi fejlemények tükrében

a Mahasz akciója akár visszafogottnak is mondható

- az Egyesült Államokban három-négy éve, a hordozható mp3-walkman piacra dobásának idején (lásd: CD helyett bitzene, Magyar Narancs, 1999. február 25.) hasonló felszólításokkal és feljelentésekkel kezdődött fájlcsereháború csúnyán eldurvult az eltelt idő alatt. A lemezkiadók fellépésének hatására ugyanis a fájlcserebere nem szűnt meg, sőt prosperálóbb, mint valaha, viszont az üzleti alapon álló szolgáltatók ellehetetlenítésével illegalitásba kényszerült. A felhasználók weboldalak helyett az e célra kifejlesztett fájlcserélő programok tömkelegének segítségével közvetlenül egymás gépeiről töltik le az albumokat, és miután az első, még tőzsdei vállalatként indult fájlcserélő rendszert, a Napstert megbuktatták az amerikai lemezkiadók, a fájlcsere álcázására egyre szofisztikáltabb technológiák jelentek meg a neten.

Az amerikai lemezkiadók válaszul a fájlcserélő rendszereket fejlesztő cégek és a fájlcserélő szervereket üzemeltető vállalatok és szolgáltatók után már a csereberében részt vevő felhasználók ellen is pereket indítanak, és más módszerekkel is megpróbálják diszkreditálni az internetes zeneterjesztést. Egy közelmúltban beterjesztett amerikai törvényjavaslat például a szerzői jogok tulajdonosainak engedélyezné olyan hackertrükkök alkalmazását, amelyekkel térdre kényszeríthető a fájlcserével gyanúsított szerver - ilyesmiért a mezei számítógépkalóz öt évig terjedő börtönbüntetést is kaphat. A perek dömpingjének - és a fájlcserebere nagy sávszélességigényének - hatására egyre több vállalat tiltja le általában a letöltéseket, a legtöbbjüknél ez még az "mp3" kifejezést tartalmazó webcímekre, tehát a kérdéskörrel foglalkozó írásokra, információkra is kiterjed.

A kopirájtbiznisz titkos csodafegyvere Eminem, a szabadszájú rapper, akinek a közelmúltban megjelent albuma, a The Eminem Show az első, globálisan másolásvédelemmel ellátott CD-lemez. Az album anyaga ennek ellenére már a hivatalos bemutató előtt megjelent a fájlcserélő rendszereken, és a zenéjét töltögetőket korábban veréssel fenyegető művész interjúiban csereberére buzdította rajongóit. Hamarosan kiderült, hogy marketingtrükk volt a pálfordulás: a zenész kiadója szórta tele rontott minőségű mp3-felvételekkel a netet, hogy lejárassa a fájlcserebörzéket, és ily módon is felkeltse az étvágyat az eredetire. Internetes honlapján még a progresszió éllovasának tartott Moby is arról panaszkodott, hogy technofil rajongótábora túl sokat másol és warezol, a bemutató után ezért zuhantak a megszokottnál meredekebben "18" című új albumának eladásai.

A multinacionális kiadóktól független zenekarok és előadók köreiben ugyanakkor egyre népszerűbb az internetes megjelenés, mert kiugrási és alternatív disztribúciós lehetőséget látnak a fájlcsereberében. Radikális fájlcserepárti aktivisták szerint valójában ez a kiadók és a közös jogkezelésre épülő kopirájtbiznisz baja az internettel: a zene "termelő" és "fogyasztó" között megvalósuló "e-kereskedelme" megszüntetné az irreálisan drága CD-lemezeken realizálódó profitból élő apparátus viszonteladói, ízlésmanipulátori státusát. Az effajta vélekedéseket támasztja alá az is, hogy az iparág az ez irányú retorika ellenére évek óta késlekedik a lemezboltban kapható korongok legális, fizetős online disztribúciójának beindításával.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.