MP3, kiadók, hatóságok: Fájlcsereháború

  • - bodoky -
  • 2002. július 25.

Tudomány

Az elmúlt hetekben több népszerű magyar online fájlcserebörze is megszűnt annak következtében, hogy a nemzetközi trendhez igazodva a Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége is fellépett az engedély és jogdíjfizetés nélküli internetes zeneszolgáltatás ellen. Az mp3portal.hu webmesterénél házkutatást tartott a rendőrség, miután nem engedelmeskedett a szerzői jogvédők felszólításának.

Az elmúlt hetekben több népszerű magyar online fájlcserebörze is megszűnt annak következtében, hogy a nemzetközi trendhez igazodva a Magyar Hanglemezgyártók Szövetsége is fellépett az engedély és jogdíjfizetés nélküli internetes zeneszolgáltatás ellen. Az mp3portal.hu webmesterénél házkutatást tartott a rendőrség, miután nem engedelmeskedett a szerzői jogvédők felszólításának."AMahasz nagyra becsüli érdeklődését a zene iránt, ugyanakkor megállapította, hogy ön a tagjaink tulajdonában álló hangfelvételeket engedély nélkül többszörözte, illetve szolgáltatja az interneten" - áll abban a levélben, amelyet több magyar fájlcserefórum és zenés weboldal üzemeltetője is megkapott a közelmúltban a Magyar Hanglemezgyártók Szövetségétől. A levélben foglaltak szerint a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) mint a hangfelvétel-előállítók érdekvédelmi szervezete 37, Magyarországon működő hangfelvétel-előállítót képvisel, és a hangfelvétel-előállítók jogainak érvényesítését látja el, részben egyes jogok közös jogkezelése keretében, részben a hangfelvétel-előállítóktól kapott meghatalmazás alapján. E feladat részeként figyelemmel kíséri az interneten megjelenő tartalmakat, és eljárást indít minden olyan esetben, amikor jogsértő módon használnak fel hangfelvételeket.

Első lépésben csupán figyelmeztetik a célkeresztbe került webmestereket: amennyiben a címzett eleget tesz az oldal eltávolítására vonatkozó felszólításnak, a vélelmezett jogsértés következmények nélkül marad. A makacskodás viszont rendőrségi feljelentést von maga után: ez történt az mp3portal.hu üzemeltetőjével is, aki nem ismerte el a törvénysértést, mondván, hogy az ő oldalán csak linkek (mutatók) szerepeltek a letölthető zenékre. A váci illetőségű Pintér Zsolt (alias mp3pintyo) lakásán kisvártatva házkutatást tartott a rendőrség, és az internetszolgáltatójánál is átvizsgálták a számítógépeket. A vitatott státusú weboldal ezután annak ellenére eltűnt az internetről, hogy 250 ezer látogatója korábban havi 3 millió oldalletöltést generált. A legtöbb magyar webmester az első figyelmeztetés után felhagy a vitatott szolgáltatással: az mp3portal példáján okulva önként, első felszólításra bezárt egy hasonló oldal, az mp3market is, amelynek üzemeltetői egy esetleges perben esélytelennek érzik magukat.

Az ügyben érintett Record Express lemezkiadó jogi képviselője, a Németh és Hermann ügyvédi iroda szerint az mp3portal.hu szerveréről például a Fresh nevű magyar lányzenekar új albumát mintegy 7 ezer alkalommal töltötték le, de ha csak linkek szerepeltek volna az oldalon, a hatályos joggyakorlat szerint "a hozzáférési mód közlése" is megalapozza az elkövető felelősségét. Hermann Géza ügyvéd az Indexnek nyilatkozva hasonló bánásmódot ígért a többi mp3-as weboldalnak is, szerinte előbb-utóbb mindenki sorra kerül. Musinger Ágnes, a Mahasz ügyvezető igazgatója megerősítette Hermann szavait: naponta több felszólító levelet küld az ilyen jellegű oldalak üzemeltetőinek, akik a feljelentés mellett a jogtulajdonosok által kezdeményezett polgári perrel is számolhatnak, ha nem engedelmeskednek. Musinger szerint az mp3-oldalak elleni eljárások nehézkesek, mert az üzemeltetők - a tavaly elfogadott elektronikus kereskedelmi törvény ez irányú rendelkezésével dacolva - a legritkább esetben tüntetik fel nevüket, elérhetőségüket a weboldalakon.

A nemzetközi fejlemények tükrében

a Mahasz akciója akár visszafogottnak is mondható

- az Egyesült Államokban három-négy éve, a hordozható mp3-walkman piacra dobásának idején (lásd: CD helyett bitzene, Magyar Narancs, 1999. február 25.) hasonló felszólításokkal és feljelentésekkel kezdődött fájlcsereháború csúnyán eldurvult az eltelt idő alatt. A lemezkiadók fellépésének hatására ugyanis a fájlcserebere nem szűnt meg, sőt prosperálóbb, mint valaha, viszont az üzleti alapon álló szolgáltatók ellehetetlenítésével illegalitásba kényszerült. A felhasználók weboldalak helyett az e célra kifejlesztett fájlcserélő programok tömkelegének segítségével közvetlenül egymás gépeiről töltik le az albumokat, és miután az első, még tőzsdei vállalatként indult fájlcserélő rendszert, a Napstert megbuktatták az amerikai lemezkiadók, a fájlcsere álcázására egyre szofisztikáltabb technológiák jelentek meg a neten.

Az amerikai lemezkiadók válaszul a fájlcserélő rendszereket fejlesztő cégek és a fájlcserélő szervereket üzemeltető vállalatok és szolgáltatók után már a csereberében részt vevő felhasználók ellen is pereket indítanak, és más módszerekkel is megpróbálják diszkreditálni az internetes zeneterjesztést. Egy közelmúltban beterjesztett amerikai törvényjavaslat például a szerzői jogok tulajdonosainak engedélyezné olyan hackertrükkök alkalmazását, amelyekkel térdre kényszeríthető a fájlcserével gyanúsított szerver - ilyesmiért a mezei számítógépkalóz öt évig terjedő börtönbüntetést is kaphat. A perek dömpingjének - és a fájlcserebere nagy sávszélességigényének - hatására egyre több vállalat tiltja le általában a letöltéseket, a legtöbbjüknél ez még az "mp3" kifejezést tartalmazó webcímekre, tehát a kérdéskörrel foglalkozó írásokra, információkra is kiterjed.

A kopirájtbiznisz titkos csodafegyvere Eminem, a szabadszájú rapper, akinek a közelmúltban megjelent albuma, a The Eminem Show az első, globálisan másolásvédelemmel ellátott CD-lemez. Az album anyaga ennek ellenére már a hivatalos bemutató előtt megjelent a fájlcserélő rendszereken, és a zenéjét töltögetőket korábban veréssel fenyegető művész interjúiban csereberére buzdította rajongóit. Hamarosan kiderült, hogy marketingtrükk volt a pálfordulás: a zenész kiadója szórta tele rontott minőségű mp3-felvételekkel a netet, hogy lejárassa a fájlcserebörzéket, és ily módon is felkeltse az étvágyat az eredetire. Internetes honlapján még a progresszió éllovasának tartott Moby is arról panaszkodott, hogy technofil rajongótábora túl sokat másol és warezol, a bemutató után ezért zuhantak a megszokottnál meredekebben "18" című új albumának eladásai.

A multinacionális kiadóktól független zenekarok és előadók köreiben ugyanakkor egyre népszerűbb az internetes megjelenés, mert kiugrási és alternatív disztribúciós lehetőséget látnak a fájlcsereberében. Radikális fájlcserepárti aktivisták szerint valójában ez a kiadók és a közös jogkezelésre épülő kopirájtbiznisz baja az internettel: a zene "termelő" és "fogyasztó" között megvalósuló "e-kereskedelme" megszüntetné az irreálisan drága CD-lemezeken realizálódó profitból élő apparátus viszonteladói, ízlésmanipulátori státusát. Az effajta vélekedéseket támasztja alá az is, hogy az iparág az ez irányú retorika ellenére évek óta késlekedik a lemezboltban kapható korongok legális, fizetős online disztribúciójának beindításával.

- bodoky -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.