Rolling Stones a Marson

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. augusztus 23.

Tudomány

A NASA egy elgördülő követ nevezett el az együttesről.

A Rollings Stones-szikla nevet kapta egy kő a Mars bolygó felszínén.

A NASA a kis kőzetdarabot azt követően nevezte el a legendás rockegyüttesről, hogy az InSight marsjáró tavaly lefotózta, miközben az továbbgördült. A névadásról a Rolling Stone csütörtöki koncertje alkalmából számoltak be.

"A NASA olyasmit adott nekünk, amiről mindig is álmodtunk, saját sziklát a Marson. Nem tudom elhinni" - lelkendezett Mick Jagger a koncerten.

A pasadenai Rose Bowl stadion közönsége előtt Robert Downey Jr. jelentette be a névadást a banda fellépése előtt. A Vasember sztárja azt is elárulta, hogy a NASA bolygókutató intézete, a Jet Propulsion Laboratory tudósai javasolták a Rolling Stones nevet.

Mint hozzátette, az együttes tagjainak nem volt ellenvetése, de felkérték őt, hogy szavaztassa meg a közönséget a dologról. És a 60 ezer néző egyhangú igennel egyezett bele a névadásba.
A marsi szikla alig nagyobb egy golflabdánál. Az InSight hajtóművei akkor görgették tovább, mikor a leszállóegység november 26-án landolt a vörös bolygón.

A kőzetdarab csupán 90 centiméterrel gördült tovább, de ez volt a legtávolabb guruló kő, amelyet a NASA valaha észlelt, miközben egy járműve a Marsra érkezett.

Űrbéli objektumoknak hivatalosan csak a Nemzetközi Csillagászati Unió adhat nevet, ezért a NASA hangsúlyozta, hogy jelen esetben becenévről van szó, amely azonban megkönnyíti a kő azonosítását a tudományos publikációkban és segítheti az űrkutatási hivatal munkájának megismertetését a világ zenerajongói körében.

NASA Names "Rolling Stones Rock" on Mars

The team behind NASA's InSight lander has informally named a rock on Mars "Rolling Stones Rock" after the band. A little larger than a golf ball, the rock appeared to have rolled about 3 feet (1 meter) on Nov. 26, 2018, propelled by InSight's retrorockets as the spacecraft touched down to study the Red Planet's deep interior.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).