Szárnyak Fesztivál a Banán klubban: Fly by MAHART

  • - nyári-köves -
  • 1996. május 9.

Tudomány

Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.
Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.

Az udvaron, két fa közé kifeszített fregolin rénszarvasgereznából készült szabadidôalsó, a szomszédék nagynénje vidékrôl és a tibeti zászló csak úgy, egy egész hétig, mint az aktív rezisztencia jelképe, bár a nagynénit késôbb leszedték, megszáradt, azt mondták. Ha ehhez a kompozícióhoz hozzáképzeltünk néhány kapirgáló tyúkot, figyelembe véve az április fényviszonyait, kész volt

a tökéletes kelet-európai Fassbinder-film

Volt Attenborough-ismeretterjesztô; mindent megtudtunk Attenboroughról, lassított felvételben játszották be a pubertáskrízisét, Berlin fölött az ég, az északi harcművészetekkel szemben nyilván okkal intoleráns (a finn karatebajnokot például sose találták el a nuncsakuval) tai-chi-bemutató, klasszikus indiai tánc, kitömött természetgyógyász, Jeszenszky-féle meditatív zene, amely alfa állapotba küldte le Szilágyi Ákos szittya szótárát, és az attól fogva minden szót ptrüttynek fordított (kivéve a körömreszelôt), továbbá mindig-mindenhol origami (bár ezt még csak fel sem tüntették a programfüzetben, mert akkor még ôk sem tudták, hogy mi az, késôbb egy illetô a Kötszövtôl megmagyarázta), és ha transzolás után a bágyadt nonkonformista hiába próbálkozott a rapszodikusan nyitva tartó klotyóval, még mindig félrevonulhatott a pince egy másik helyiségébe, ahol performance-ok és installációk enyhítettek szorult helyzetén.

A kozmikus kavarodásban Csetneki Szárnyak Színháza aratott gyôzelmet az inkoherencia fölött, a közönség meg alámerült a spiritualitásban. A Buto- vagy No-, esetleg lapos elemeket használó mozgásszínházi elôadás egy meghatározott, a hagyományos színházi nyelvtôl tökéletesen különbözô jelentéstartományban dolgozik. Az elôadások a test határtalan transzformációs képességét és az önteremtés állandó eksztázisát ünneplik. Ebben a dimenzióban a test éppoly mozgékony és innovatív, akár a szellem, sôt, a kanyarokban rá is huhog a nézôkre. Kollektív és egyéni rítussoraikban a színészek belsô impulzusaikat tárják fel,

eljött az álmok és vágyak ideje,

láthatóvá válik a színészek (táncosok?) aurája. Az elôadások minimáltörténetei és a tárgyhoz kapcsolódó képzettársítások hatására a darab a nézôben született meg, egyikük például a második felvonás közepén megkérte a szomszéd lúdtalpbetétjének a kezét, de kosarat kapott, igaz, abban viszont volt két C méretű mellbimbó.

Amikor az Aisa elôadásán már polarizálódni látszott a térben Jin és Jang, betört a civilizáció egy csörgô rádiótelefonnal, némiképpen gyengítve a hatást, amely így a korai magömlés spektrumába szédült. Ez az elôadás állt amúgy is legmesszebb a színháztól, elérhetetlen régiókba ragadva a nézôt, mit neki egy kis csörgés, ha épp a földhöz ragadtságról, az elrugaszkodásról s a szárnyalásról vallanak neki két meztelen nôi mell felmutatásával.

A pince kiállítása a Kis Debil Darab című elôadás után már kevésbé megrázó, bár kétségkívül erôs agymunkát indukált a kábé tucatnyi, lenyűgözôen autonóm művészi világra utaló üres képkeret. Tudniillik, ha a józan ész álomba merül,

életre kelnek a szörnyetegek

Mi meg hallatlan erôbedobással próbáltuk dekódolni az alkotások címeit: cím nélkül, keret 12, keret 13, cím nélkül.

Aki eltámolygott a sámán napjáig, burját össznépi lóáldozatot láthatott felvételrôl, Fuferenda Pált hallgatva testtartásra épülô transzrítusok titkának tudója lehetett, miközben észak-amerikai indián énekek villantották fel elôtte az elérhetetlen jobb világot, ahol a víz kék, meg az ég is, zöld a fű, és piros a negyvenszáz, teljes a szimbiózis a szellemekkel, akik biztos válaszolnak, ha szépen kérdezünk tôlük.

- nyári-köves -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."