Szárnyak Fesztivál a Banán klubban: Fly by MAHART

  • - nyári-köves -
  • 1996. május 9.

Tudomány

Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.
Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.

Az udvaron, két fa közé kifeszített fregolin rénszarvasgereznából készült szabadidôalsó, a szomszédék nagynénje vidékrôl és a tibeti zászló csak úgy, egy egész hétig, mint az aktív rezisztencia jelképe, bár a nagynénit késôbb leszedték, megszáradt, azt mondták. Ha ehhez a kompozícióhoz hozzáképzeltünk néhány kapirgáló tyúkot, figyelembe véve az április fényviszonyait, kész volt

a tökéletes kelet-európai Fassbinder-film

Volt Attenborough-ismeretterjesztô; mindent megtudtunk Attenboroughról, lassított felvételben játszották be a pubertáskrízisét, Berlin fölött az ég, az északi harcművészetekkel szemben nyilván okkal intoleráns (a finn karatebajnokot például sose találták el a nuncsakuval) tai-chi-bemutató, klasszikus indiai tánc, kitömött természetgyógyász, Jeszenszky-féle meditatív zene, amely alfa állapotba küldte le Szilágyi Ákos szittya szótárát, és az attól fogva minden szót ptrüttynek fordított (kivéve a körömreszelôt), továbbá mindig-mindenhol origami (bár ezt még csak fel sem tüntették a programfüzetben, mert akkor még ôk sem tudták, hogy mi az, késôbb egy illetô a Kötszövtôl megmagyarázta), és ha transzolás után a bágyadt nonkonformista hiába próbálkozott a rapszodikusan nyitva tartó klotyóval, még mindig félrevonulhatott a pince egy másik helyiségébe, ahol performance-ok és installációk enyhítettek szorult helyzetén.

A kozmikus kavarodásban Csetneki Szárnyak Színháza aratott gyôzelmet az inkoherencia fölött, a közönség meg alámerült a spiritualitásban. A Buto- vagy No-, esetleg lapos elemeket használó mozgásszínházi elôadás egy meghatározott, a hagyományos színházi nyelvtôl tökéletesen különbözô jelentéstartományban dolgozik. Az elôadások a test határtalan transzformációs képességét és az önteremtés állandó eksztázisát ünneplik. Ebben a dimenzióban a test éppoly mozgékony és innovatív, akár a szellem, sôt, a kanyarokban rá is huhog a nézôkre. Kollektív és egyéni rítussoraikban a színészek belsô impulzusaikat tárják fel,

eljött az álmok és vágyak ideje,

láthatóvá válik a színészek (táncosok?) aurája. Az elôadások minimáltörténetei és a tárgyhoz kapcsolódó képzettársítások hatására a darab a nézôben született meg, egyikük például a második felvonás közepén megkérte a szomszéd lúdtalpbetétjének a kezét, de kosarat kapott, igaz, abban viszont volt két C méretű mellbimbó.

Amikor az Aisa elôadásán már polarizálódni látszott a térben Jin és Jang, betört a civilizáció egy csörgô rádiótelefonnal, némiképpen gyengítve a hatást, amely így a korai magömlés spektrumába szédült. Ez az elôadás állt amúgy is legmesszebb a színháztól, elérhetetlen régiókba ragadva a nézôt, mit neki egy kis csörgés, ha épp a földhöz ragadtságról, az elrugaszkodásról s a szárnyalásról vallanak neki két meztelen nôi mell felmutatásával.

A pince kiállítása a Kis Debil Darab című elôadás után már kevésbé megrázó, bár kétségkívül erôs agymunkát indukált a kábé tucatnyi, lenyűgözôen autonóm művészi világra utaló üres képkeret. Tudniillik, ha a józan ész álomba merül,

életre kelnek a szörnyetegek

Mi meg hallatlan erôbedobással próbáltuk dekódolni az alkotások címeit: cím nélkül, keret 12, keret 13, cím nélkül.

Aki eltámolygott a sámán napjáig, burját össznépi lóáldozatot láthatott felvételrôl, Fuferenda Pált hallgatva testtartásra épülô transzrítusok titkának tudója lehetett, miközben észak-amerikai indián énekek villantották fel elôtte az elérhetetlen jobb világot, ahol a víz kék, meg az ég is, zöld a fű, és piros a negyvenszáz, teljes a szimbiózis a szellemekkel, akik biztos válaszolnak, ha szépen kérdezünk tôlük.

- nyári-köves -

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.