Szárnyak Fesztivál a Banán klubban: Fly by MAHART

  • - nyári-köves -
  • 1996. május 9.

Tudomány

Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.
Immáron harmadik alkalommal volt minden együtt a Banán Klubban egy héthez, amely univerzális absztinenciában, keleti táncokban, fűszerekben, sámánokban meg egyéb devianciákban fogant.

Az udvaron, két fa közé kifeszített fregolin rénszarvasgereznából készült szabadidôalsó, a szomszédék nagynénje vidékrôl és a tibeti zászló csak úgy, egy egész hétig, mint az aktív rezisztencia jelképe, bár a nagynénit késôbb leszedték, megszáradt, azt mondták. Ha ehhez a kompozícióhoz hozzáképzeltünk néhány kapirgáló tyúkot, figyelembe véve az április fényviszonyait, kész volt

a tökéletes kelet-európai Fassbinder-film

Volt Attenborough-ismeretterjesztô; mindent megtudtunk Attenboroughról, lassított felvételben játszották be a pubertáskrízisét, Berlin fölött az ég, az északi harcművészetekkel szemben nyilván okkal intoleráns (a finn karatebajnokot például sose találták el a nuncsakuval) tai-chi-bemutató, klasszikus indiai tánc, kitömött természetgyógyász, Jeszenszky-féle meditatív zene, amely alfa állapotba küldte le Szilágyi Ákos szittya szótárát, és az attól fogva minden szót ptrüttynek fordított (kivéve a körömreszelôt), továbbá mindig-mindenhol origami (bár ezt még csak fel sem tüntették a programfüzetben, mert akkor még ôk sem tudták, hogy mi az, késôbb egy illetô a Kötszövtôl megmagyarázta), és ha transzolás után a bágyadt nonkonformista hiába próbálkozott a rapszodikusan nyitva tartó klotyóval, még mindig félrevonulhatott a pince egy másik helyiségébe, ahol performance-ok és installációk enyhítettek szorult helyzetén.

A kozmikus kavarodásban Csetneki Szárnyak Színháza aratott gyôzelmet az inkoherencia fölött, a közönség meg alámerült a spiritualitásban. A Buto- vagy No-, esetleg lapos elemeket használó mozgásszínházi elôadás egy meghatározott, a hagyományos színházi nyelvtôl tökéletesen különbözô jelentéstartományban dolgozik. Az elôadások a test határtalan transzformációs képességét és az önteremtés állandó eksztázisát ünneplik. Ebben a dimenzióban a test éppoly mozgékony és innovatív, akár a szellem, sôt, a kanyarokban rá is huhog a nézôkre. Kollektív és egyéni rítussoraikban a színészek belsô impulzusaikat tárják fel,

eljött az álmok és vágyak ideje,

láthatóvá válik a színészek (táncosok?) aurája. Az elôadások minimáltörténetei és a tárgyhoz kapcsolódó képzettársítások hatására a darab a nézôben született meg, egyikük például a második felvonás közepén megkérte a szomszéd lúdtalpbetétjének a kezét, de kosarat kapott, igaz, abban viszont volt két C méretű mellbimbó.

Amikor az Aisa elôadásán már polarizálódni látszott a térben Jin és Jang, betört a civilizáció egy csörgô rádiótelefonnal, némiképpen gyengítve a hatást, amely így a korai magömlés spektrumába szédült. Ez az elôadás állt amúgy is legmesszebb a színháztól, elérhetetlen régiókba ragadva a nézôt, mit neki egy kis csörgés, ha épp a földhöz ragadtságról, az elrugaszkodásról s a szárnyalásról vallanak neki két meztelen nôi mell felmutatásával.

A pince kiállítása a Kis Debil Darab című elôadás után már kevésbé megrázó, bár kétségkívül erôs agymunkát indukált a kábé tucatnyi, lenyűgözôen autonóm művészi világra utaló üres képkeret. Tudniillik, ha a józan ész álomba merül,

életre kelnek a szörnyetegek

Mi meg hallatlan erôbedobással próbáltuk dekódolni az alkotások címeit: cím nélkül, keret 12, keret 13, cím nélkül.

Aki eltámolygott a sámán napjáig, burját össznépi lóáldozatot láthatott felvételrôl, Fuferenda Pált hallgatva testtartásra épülô transzrítusok titkának tudója lehetett, miközben észak-amerikai indián énekek villantották fel elôtte az elérhetetlen jobb világot, ahol a víz kék, meg az ég is, zöld a fű, és piros a negyvenszáz, teljes a szimbiózis a szellemekkel, akik biztos válaszolnak, ha szépen kérdezünk tôlük.

- nyári-köves -

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.