Pedellus-melléklet

Társadalmi nemek a közoktatásban: Szakálla volt gender

  • Valuska László
  • 2004. december 16.

Tudomány

A feminizmus nem szitokszó, bár alkalmanként így használják a mindennapokban. A Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Nem- és Kultúrakutató Központja által nemrégiben rendezett konferencián több elõadó vezette elõ elképzeléseit a gender studies, illetve a feminizmus iskolai felhasználhatóságáról.

A magyar oktatási rendszer még mindig a hagyományos értékszemléleten alapul, és a közoktatás több hamis mítosszal küzd, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a "status quo" fenntartásához. A legfontosabb ezek közül az, hogy "az iskola és az ott folyó oktatás még mindig birtokában van valamiféle örök igazságnak, és megkérdõjelezhetetlenül jó eszközei vannak ennek 'átadására' " - mondja Thun Éva, az ELTE BTK tanára és az Igazságosság és Esélyegyenlőség a Nemek között (IgEN) ügyvivője. Pedig nincsenek - ez látható a különböző vizsgálatok, a gyerekekkel folytatott beszélgetések alapján. Noha feminista oktatásteoretikusok már az 1970-es években megkérdőjelezték az iskolai tudás objektivitását és semlegességét, a mai magyar iskolának valóban csak a "sikeres", tehát gazdaságilag sikeres jövőbeli állampolgárok képzése a feladata. Ezt reprezentálja a hazai mainstream didaktika kánonja is. Rédai Dorottya, az IgEN egyesület tagja kérdésünkre a következõképpen foglalta össze a Nemzeti alaptantervrõl (NAT) készített vizsgálatait: "A szerzõ lelki szeme elõtt feltehetõen egy magyar nemzetiségû, eurocentrikus értékrendû, ép testû, felsõ középosztálybeli, racionális gondolkodású, természettudományos beállítottságú, gazdasági-vállalkozói pályára készülõ fiúgyermek képe lebegett, aki számára a tanulás sokoldalú forrásai (pl. internetelérés, könyvtár) biztosítottak, és akinek magánélete a hagyományos normákat követi (heteroszexuális)." Ezzel szemben például az angolszász kultúrákban a neveléstudomány már régen követi az antropológia, politológia, multikulturális tanulmányok és a társadalmi nemek elméleteinek legújabb fejleményeit.

A közoktatás tananyagában foglalt szemléletet nem segíti elõ a "pedagógusi hierarchia" sem, amelynek alján túlnyomórészt nõk helyezkednek el (óvoda, általános iskola), míg a középiskolában nagyobb a férfiak aránya; egyetemi fokozatban alig vannak nõk, az egyetemi vezetésben pedig még kevésbé. A (nõi) tanárok többsége egyfajta "kettõs kötésben" éli meg szakmaiságát. Thun Éva véleménye szerint amíg szakmáját gyakorló egyénként a teljes jogú cselekvõ viselkedés lenne a kívánatos, addig nõi mivoltában éppen az ellentéte az elvárás: a másokhoz (férfiakhoz) való alkalmazkodás és a kiszolgáltatottság. Ez láthatóan súlyos probléma egy olyan szakmában, amelyet többen negatív értelemben "elnõiesedettnek" tartanak, ami pedig lehetne pozitív értékítélet is.

A gender studies fõbb vonulatainak egyik alapvetése, hogy a nõk társadalmi-kulturális pozíciójuknál és alávetett helyzetüknél fogva másképpen tapasztalják meg a történéseket. (Vagyis a gyerekkorban kezdõdõ, nemenként eltérõ tapasztalatszerzés nem genetikai, hanem pusztán szocializációs tényezõkbõl eredõ folyamat.) A feminista pedagógia és elméletek szerint az így leszûrt és reflektált tudás alkot egy ún. nõi tudást - magyarázza Thun Éva. Csakhogy ennek a nõi tudásnak a reprezentációjához éppen a maszkulin kultúrának az eszközeit kellene felhasználniuk, hogy sokak számára látható, érthetõ lehessen, mi az, amivel szemben a feminizmus pozicionálja magát (például: a nyelv és a kommunikáció eszközei egyben technikái is ennek a más szempontú tudásnak az ignorálására). Thun Éva szerint a feminizmusnak többféle lehetõsége is van a hazai oktatási rendszerrel szemben: ezek közül könnyen megvalósítható lenne például a gender studies felvétele a tanárképzésbe. Ez az elképzelés akár meg is valósulhat 2006-ban, hiszen a bolognai folyamat miatt a teljes oktatási rendszert átalakítják, így a társadalmi nemek tudománya több lehetõséghez juthat.

 

"Anyu finom vacsorát fõzött"

Az iskolai tantervekben és a rejtett tantervekben is az uralkodó közbeszédek kapnak teret, így nevelve bele a gyerekekbe a hagyományos társadalmi nemi szerepeket: ezért lesz "fiús" a mûszaki és "nõies" a humán pálya. Az iskola jól tükrözi a nemek közötti megosztásokat a különbözõ szabályokon, elvárásokon keresztül: emlékezzünk csak a szép füzetükért megdicsért lányokra, a sokat beszélõ és ezért okosnak feltüntetett fiúkra, ami által a fiúk fontosabbnak tûnnek, és a lányok alárendelt szerepbe kerülnek, mondja kutatásokra hivatkozva Rédai, aki szerint a hazai oktatás állandóan termeli a társadalmi nemi különbségeket. A Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban rendkívül népszerû feminista történelemszemlélet szerint a történelem során a társadalmi események rendre a nõk hátrányára, a férfiak javára történtek, ami miatt a nõk alávetett helyzetbe kényszerültek. (Lásd még: Közel a fõsodorhoz, Magyar Narancs, 2004. július 1.) Ami látványosan leképezõdik a tárgy mai oktatásában: a történelmet úgy tanítják, hogy annak alakításában csak férfiak vettek részt. A feminista kritika álláspontja az, hogy a férfiak e történelmen keresztül olyan értékeket és cselekedeteket hoztak létre, amelyekben a nõ gyakorlatilag nem tudott részt venni. Az olyan tananyagok, amelyekben a nõk láthatatlanok, torz képet rajzolnak a valóságról, ezért nõk és férfiak számára egyaránt ártalmasak, és hozzájárulnak a nemek közötti egyenlõtlenségek fenntartásához.

A magyar oktatási döntéshozók részérõl még várat magára az a felismerés, hogy ellentmondás van a tantervek és egyéb oktatási dokumentumok között: míg az utóbbiak deklaráltan törekszenek az esélyegyenlõségre, a nemtõl, fajtól, vallástól független egyenlõ bánásmódra, a tantervek férfiközpontú tartalma ettõl még nem változik. Ezt támasztja alá Kereszty Orsolya, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának doktorandusza, aki egy tavaly publikált kutatásában a 3. és 4. osztályos általános iskolásoknak készült nyelvtankönyvek nemi képét vizsgálta. Kereszty elmondta, hogy a nyelvtankönyvekben a fiúk ábrázolása egyértelmûen többszörös arányban fordul elõ, mint a lányoké ábrázolása. "Találkoztam olyan nyelvtankönyvvel, melyben, ha egy szövegben nem volt megjelölve a szereplõ neme (pl. egy közmondásban, szólásban), akkor azt egy kivétellel végig férfiakkal, fiúkkal illusztrálták." A példamondatokban is szinte mindig a konzervatív családmodell jelenik meg: "Anyu finom vacsorát fõzött. Zitát kérte, hogy terítsen meg. Tányért, kést, villát tett az asztalra." Az idõsebbek vagy bármilyen etnikai kisebbségek tagjai legfeljebb a népmesékben fordulnak elõ. A tankönyvek részesei az iskolai szocializációs terepnek, szerepük fontos és nem elhanyagolható, Kereszty szerint komoly befolyásuk van a gyerek nemi szocializációjára, a nemi sztereotípiák és egyenlõtlenségek reprodukálására.

 

A szlovén példa

Az idén csatlakozott EU-tagállamok közül Szlovénia emelhetõ ki a társadalmi nemek jelentõségének megértése és tantervbe foglalása szempontjából, ahol már az óvodai tantervben is megjelenik ez a szemlélet. Emellett jelentõs szerepet kap az iskolai tárgyak tantervében a különbözõ társadalmi témák gender szempontú megközelítése. Szlovéniában a tantervreform széles körû szakmai közremûködéssel (kb. 800 szakember, köztük számos genderszakértõ és az iskolai tanárok 70-80 százaléka) készült. Szlovéniában a tankönyv-elbírálási bizottság 27 fõbõl áll, és törvény írja elõ, hogy a különbözõ társadalmi csoportokat - köztük a nemeket - sztereotipikusan ábrázoló tankönyveket nem akkreditálhatnak. A megkülönböztetést kerülõ pedagógia legfõbb jellemzõi Rédai Dorottya szerint a következõk: közös tudás létrehozása a tudás átadása helyett; aktív tanulás és tanítás, amelyben tanár és tanulók egyaránt részt vesznek; verseny helyett együttmûködés; interdiszciplináris megközelítés; a kritikus olvasás megtanítása; egyenlõ, nem hierarchikus osztálytermi elrendezés; a másik elfogadása a másik feltételei szerint; a tanulók belsõ felhatalmazódásának elõsegítése; a társadalmi tudatosság növelése.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."