Tévétorrent

The Magicians

Tévétorrent

„A felnőtt Harry Potter” – reklámozza a SyFy új fantasysorozatát. Igen is meg nem is: egyrészt, amit a sorozat Rowling regényfolyamával csinál, azt inkább lopásnak lehetne nevezni, másrészt többet és egyben kevesebbet is nyújt az elődjénél.

Főhősünk Quentin, aki huszonéves létére még mindig a gyerekfantasy álomvilágában él. Egy napon meghívást kap egy titokzatos egyetemre, ahol mágiát oktatnak. A campus bemutatása, a képességeik szerint kasztokra osztott diákság tényleg szemérmetlen Potter-koppintás, csak mivel egyetemistákról van szó, vadabbul mulatnak és sokat szexelnek. Nem is feltétlenül a széria univerzuma/szereplői az érdekesek, hanem a lehetséges olvasatok és megközelítések, amiket kínál. Egyrészt rengeteget mond a ma oly menő, de gyakran fatálisan félreértett és romantizált geekkultúráról: Quentin nem cuki kívülálló, hanem súlyos depresszióval küzd, aki menekülőútként használja a cselekménybe metaszintként beépített fantasytörténetet. Minden kirekesztett álomszerű, de szomorú vágybeteljesítése, hogy bekerül egy olyan közegbe, ahol ő is normálisnak tűnhet. A mágikus egyetem értelmezhető az intézményes oktatás kritiká­jaként, mely küldetése szerint gondozza a tehetséget, de valójában keretek közé szorítja a kreativitást, és elnyomja a kritikai gondolkodást. Erre nyújthat alternatívát a történetben megjelenő sötét mágia – összecsap ugyanannak a hatalomnak a kontrollált és zabolátlan alkalmazása. A Magiciansban tehát vannak izgalmas lehetőségek, de félő, hogy konvencionális irányba fog elmenni.

Felirat: J1GG4 – Mor Tuadh & pinty

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.