A Figyelőben írt cikkei miatt kapott tavaly Pulitzer-emlékdíjat, de most már ő is rajta van a Figyelő listáján

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2018. április 17.

Villámnarancs

Ez nem elmebaj, ez a valóság. Brückner Gergely története a magyar sajtó szomorú pillanata.

Ma délután közzétette „teljes listáját” a Figyelő nevű kormánypárti hetilap. Arról a listáról beszélünk, amelynek múlt héten publikált nyitódarabja nemzetközi visszhangot és egy sor hazai tiltakozást váltott ki, mert ismert és megbecsült tudósok, újságírók és civilek lettek nevesítve benne úgy, mint az ország, a nemzet, a kormány stb. ellenségei. Akiket persze egy dolog köt össze: Soros György pénze.

Amikor átfutottam a Schmidt Mária lapjában lehozott ma délutáni listát egy név gyorsan kiszúrta a szemem: Brückner Gergelyé. Azé a remek gazdasági újságíróé, aki tavalyig bezárólag tíz évet húzott le a hetilapnál, sorra írta a remek cikkeket, majd Schmidt Máriáék tulajdonossá válása után, természetesen ő is távozott az újságtól több más kollégájával együtt. Brückner végül az Indexhez ment, de előtte még átvehette a Pulitzer-emlékdíjat. (Amelynek kuratóriuma egyébként leszögezte, hogy a díj odaítéléséről még a távozás bejelentése előtt döntöttek, tehát az nem játszott ebben szerepet. Az emlékdíjat még 1989-ben a magyar származású Paul A. Fábry és a Magyar Hitelbank Rt. alapította a nyomtatott és elektronikus sajtó képviselői számára Joseph Pulitzer családjának engedélyével.)

Brückner Gergely díjat ad át Csepelyi Adriennek

Brückner Gergely itt épp Prima Junior-díjat ad át Csepelyi Adriennek

Fotó: MTI

Ezt a kis történetet főleg azért írtam meg, mert szerintem Brückneréhez hasonló sztori nincs a világon. Csinálsz egy csomó címlapsztorit, majd megkapsz egy baromi rangos elismerést, majd az a lap, ahol a díjazott cikkeid megjelentek, alig egy év múlva az ország ellenségeivel együtt hozza a neved… tessék megmondani, hol van ilyen máshol?!

Névazonosság amúgy kizárt, Brückner múlt héten saját FB-oldalán jelentette be, hogy beküldte nevét egykori munkahelyére, ahol annak rendje és módja szerint rá is tették a listára. Talán ők is érezték a helyzet abszurditását, talán nem.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.