Akkor sem fizet a magyar állam kártérítést börtönben lévő embereknek, ha azt megítélte a bíróság

  • narancs.hu
  • 2020. január 15.

Villámnarancs

Leállították a kifizetéseket, és elkezdtek sorosozni.

Felfüggesztette a börtönben ülő bűnözőknek megítélt kártérítések kifizetését a magyar állam, közölte a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára a Hír TV Magyarország élőben című műsorában. Tuzson Bence szerint a kormány az Európa Tanácsban és az Európai Parlamentben vitatná meg, hogy jár-e egyáltalán kártérítés az elítélteknek a rossz börtönkörülmények miatt.

Idézzük hosszabban Tuzsont, aki szerint az utóbbi években 12 ezer eljárás indult ilyen ügyben.

"Nem arra kell készülni, hogy valaki üldögél a börtönben és hirtelen az eszébe jut az, hogy hoppá pert kellene indítani. Erre üzlet épült, az üzlet lényege pedig abban áll, hogy ezek az emberek ott vannak a börtönben és, amint belép a börtönbe rögtön feltűnik valaki, valamilyen civil szervezet, valamilyen ügyvéddel az oldalán, hogy ebből bizony üzletet lehet csinálni. Köztudott, hogy futószalagon lehetett pereket nyerni. Ennek a gyakorlatnak véget kell vetni, az nem lehetséges, hogy bűnőzöknek fizet a magyar állam, közben pedig az áldozatok a bűnőzöktől nem kapják meg a megfelelő kártalanítást vagy kártérítés összegét."

 

Már Tuzson nyelvhasználatából is süt a Fideszre jellemző keresztényi humanista szellemiség, de mégsem ő volt az, aki a „börtönbizniszre“ ráhúzta a "zsebüket tömő dörzsölt ügyvédeket" meg a "Soros-hálózatot“ — hanem a KDNP frakcióvezetője, Nacsa Lőrinc.

Nacsa úgy fogalmazott szerdai sajtótájékoztatóján: "börtönben ülő bűnözők - köztük gyilkosok, gyermekgyilkosok, erőszaktevők, csalók vagy rablók - a dörzsölt ügyvédjeik és a Soros-hálózat segítségével elképesztő összegeket perelnek ki az államból a börtönkörülményekre hivatkozva."

Az összes indított per kártérítési összege szerinte tízmilliárd forint, ezért a „börtönbiznisz“ „tízmilliárdos iparág“.

Nacsa azt is mondta, hogy a bűnözők, az ügyvédek és az NGO-k „a zsebüket tömik.“

Nacsa így összegezte gondolatait Magyarország kormánypártjai nevében: "A bűnözőknek nem milliós jutalom, hanem büntetés jár."

A témát még Orbán Viktor dobta be sajtótájkoztatóján, ezt a részletet azóta megosztotta a Fidesz is: "Oda jutottunk, hogy az Európai Unió Bíróságának döntése alapján elítélt bűnözőknek fizetünk azért, mert a fogvatartás körülményei nem megfelelőek." Orbán szerint ez az "igazságtalansági ügy" „megsebezte a magyar néplelket“, ugyanis "lehetetlen, hogy elítélt bűnözőknek fizetünk azért, mert a fogvatartás nem volt megfelelő? Hát hova jutunk így?"

Mindezen okokból a" Fidesz-KDNP a parlamentben kész minden támogatást megadni a kormánynak ahhoz, hogy véget vessen" ennek, mondta Nacsa.

Rögzítsük: egyik kormányzati szereplő sem állította, hogy a fogvatartás körülményei mégis megfelelők lettek volna.

Csak azt, hogy az állam nem fog bünőzöknek fizetni, akkor sem, ha az érvényes magyar jogszabályok alapján pert nyertek az állam ellen, mert az nem biztosította a fogvatartásuk előírt körülményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.