Halra magyar! – Etet a vidékfejlesztési miniszter

  • narancs.hu
  • 2013. július 21.

Villámnarancs

„Kiváló természeti adottságainknak, évszázados halász-pákász örökségünknek hála, a magyar halételek egyedi és kiemelkedő ízvilággal büszkélkedhetnek” – mondta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter az ötödik Tiszaderzsi Kárásznapon.

Így: ízvilággal és büszkélkednek. Bár meglehet, ez az egyedi és kiemelkedő „ízvilág” nem az évszázados rákász-pákász-hókuszpókusz örökségünk, csupán a paprikás liszt és a halászlékocka „felfedezésében” érhető tetten.

És milyen az már, hogy Kárásznap? Magyarország a fesztiválok országa, van itt Vállfanap, Rendőrolimpia, Tejberizsfesztivál, Pillangók Éjszakája, amit csak akartok, s a jobb helyszíneknek kijut egy miniszter is. Mert kell a muri. Bár a tiszaderzsiek nem sokra mentek vele, hisz Fazekas az ízvilágozás után gyorsan le is tolta őket, hogy nem táplálkoznak helyesen, hisz „annak ellenére, hogy Magyarország vízrajzi és történelmi adottságai kedveznek az édesvízi haltermelésnek és halászatnak, ráadásul a halhús finom és egészséges, nem képezi részét mindennapjainknak. A rendezvény remélhetőleg a halételek népszerűségét is növeli, hiszen míg itthon 2,8 kilogramm halat eszünk meg évente, addig az uniós országokban átlagosan 22 kilogramm a fejenkénti éves halfogyasztás.”

Óh persze, kedveznek a történelmi adottságaink a halnak. Most éppen a kárásznak, jövő héten majd a halászlékockának (halászlékocka-napok), aztán az aranyhalnak (kívánságműsor a Magyar Televízióban).

Fazekas Sándor a fentiek szerint egyszerre fejlesztené a vidéket Marie Antoinette és Jézus Krisztus módszerével; ha nincs kenyerük, egyenek kalácsot, illetve lakjanak jól azzal (a hallal), amit ő ad be nekik – szóban.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.