Kövér és a kultúra

  • narancs.hu
  • 2013. július 19.

Villámnarancs

Még alig hűlt ki az oldal, ahol Lévai Anikó Pataky Attila művészete iránt érzett feltétlen rajongását beszéltük meg, s máris itt az országot jelenleg uralók kultúrafogyasztási szokásainak újabb ékes bizonyítéka – Kövér és Schuszter összeborulása.

Schuszter Lóránt Facebook-oldalán találtuk ezt a fotót.

false

A képen a mondott művész, Csurka István pártjának (MIÉP, emlékszik még valaki?) egykori fővárosi képviselője pózol egy szlovákiai P. Mobil-koncert után a Magyar Országgyűlés elnökével, s nem mellesleg a Fidesz helyi favoritjának, az immár tartósan parlamenten kívüli Magyar Koalíció Pártjának elnökével, Berényi Józseffel.

Kétségkívül jól mutatnak együtt.

Nos, a P. Mobil, ha az életben alkotott is valamit (amit mellesleg nem lenne könnyű bizonyítani), azt a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben tette, vagyis legalább harminc éve. Azóta tehát e kétes renomét igyekszik Schuszter különféle kísérőzenészek bevetésével aprópénzekre váltani, holt több, hol kevesebb sikerrel.

Így tehát ez a több évtizedes selejt, átverés, menj az úton, menj tovább, ne nézz vissza már, illetve nálam mindig két forint ez a dal tűnik a kép alapján a házelnök betevőjének a magyar kultúrából.

Ezért is tartunk ott, ahol tartunk: mert nekik ez a kultúra. Ja, és még annyit a művészeti kérdésekről, hogy Schuszter annak idején konkrétan semmilyen hangszeren nem játszott, nem énekelt, semmit nem csinált, csak futtatta a bandát, és ugrált a színpadon, viszont a pénz, amit beletolt, a komcsiban is nagy úr volt. Mondják ránk, hogy előítéletesek vagyunk, de valamiért úgy gondoljuk, a népszerű Lóri azóta sem tanult meg semmilyen hangszeren játszani (az éneklésről nem is szólva). Egy Fidesz-művésznek minek is az?

Mi csak örüljünk, van már egy eddásunk, egy mobilosunk, hamar befigyel majd egy ricsés is. Kap egy tárcát vagy egy akadémiát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.