Igazságot Hada Renátának! – A bulvárhősnő harca az Akadémia ellen

  • narancs.hu
  • 2015. március 19.

Villámnarancs

Gergő, Bardó, Csepel, Samu, Pisti, Etelka… Mit gondolnak, melyik a kakukktojás? És ha annyit elárulunk, hogy nem Csepel? Akkor sem találják ki.

Szemünk se rebbenne, ha a bulvármédia valamelyik üdvöskéje azért emlegetne botrányt, hogy gyermekét nem nevezheti mondjuk Bredpittnek vagy Lédigagának. Csakhogy Hada Renáta (akinek a működése általában távol esik lapunk változatos szakterületeitől) most nem a szokott extravagáns húzásai valamelyikével került a Borsba, épp ellenkezőleg!

false

 

Fotó: Tv2

Pistinek szeretné nevezni születendő gyermekét, ám nem anyakönyveztetheti így, mivel Pisti nem szerepel a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézet utónévjegyzékében. Gergő, Samu, Etelka van, Pisti nincs. És úgy tűnik, nem is lesz. Az intézet ugyanis több ízben elutasította Hada névbejegyzési kérelmét, mert – ahogy a Bors írja – „nem találja azt elég jónak az utónévkönyvbe való felvételhez”.

Méghozzá ezzel az indokkal: „A férfinevek túlzott becéző formáját ritkán engedélyezzük, kivéve, ha az bizonyíthatóan felbukkant az Árpád-korban.” Legalábbis ezt mondta a lapnak dr. Rácz Judit, az intézet munkatársa. Ami nemcsak karcsú válasz, de vérlázító is.

Mert miért épp az Árpád-kor a kályha? Talán addig voltak érvényben a „fajtatiszta” magyar névadási szokások? Netán az Árpád-ház kihalása után jött divatba a becenév? És miért csak a férfiaknál számít? Talán érdemes lenne ezekre is válaszolnia az intézetnek, mert ha esetleg azzal jönnének – ahogy az már előfordult –, hogya gyereket védik azzal, hogy nem engedik a bolondos, furcsa nevek használatát”, akkor épp itt az ideje, hogy kicsit magukba szálljanak. Mert azok után, hogy az utónévkönyvben olyan férfinevekre bukkanhatunk, mint Bardó, Buzád, Késav, Polidor, Gandalf és Csepel, az az érzésünk támad, hogy Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete elsősorban nem az olykor magukról megfeledkező szülőktől védi a gyereket, hanem saját nélkülözhetetlenségét próbálja mindenáron bizonyítani.

Csakhogy épp az ilyen fafejű hozzáállás kérdőjelezi meg a kompetenciájukat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.