Igazságot Hada Renátának! – A bulvárhősnő harca az Akadémia ellen

  • narancs.hu
  • 2015. március 19.

Villámnarancs

Gergő, Bardó, Csepel, Samu, Pisti, Etelka… Mit gondolnak, melyik a kakukktojás? És ha annyit elárulunk, hogy nem Csepel? Akkor sem találják ki.

Szemünk se rebbenne, ha a bulvármédia valamelyik üdvöskéje azért emlegetne botrányt, hogy gyermekét nem nevezheti mondjuk Bredpittnek vagy Lédigagának. Csakhogy Hada Renáta (akinek a működése általában távol esik lapunk változatos szakterületeitől) most nem a szokott extravagáns húzásai valamelyikével került a Borsba, épp ellenkezőleg!

false

 

Fotó: Tv2

Pistinek szeretné nevezni születendő gyermekét, ám nem anyakönyveztetheti így, mivel Pisti nem szerepel a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézet utónévjegyzékében. Gergő, Samu, Etelka van, Pisti nincs. És úgy tűnik, nem is lesz. Az intézet ugyanis több ízben elutasította Hada névbejegyzési kérelmét, mert – ahogy a Bors írja – „nem találja azt elég jónak az utónévkönyvbe való felvételhez”.

Méghozzá ezzel az indokkal: „A férfinevek túlzott becéző formáját ritkán engedélyezzük, kivéve, ha az bizonyíthatóan felbukkant az Árpád-korban.” Legalábbis ezt mondta a lapnak dr. Rácz Judit, az intézet munkatársa. Ami nemcsak karcsú válasz, de vérlázító is.

Mert miért épp az Árpád-kor a kályha? Talán addig voltak érvényben a „fajtatiszta” magyar névadási szokások? Netán az Árpád-ház kihalása után jött divatba a becenév? És miért csak a férfiaknál számít? Talán érdemes lenne ezekre is válaszolnia az intézetnek, mert ha esetleg azzal jönnének – ahogy az már előfordult –, hogya gyereket védik azzal, hogy nem engedik a bolondos, furcsa nevek használatát”, akkor épp itt az ideje, hogy kicsit magukba szálljanak. Mert azok után, hogy az utónévkönyvben olyan férfinevekre bukkanhatunk, mint Bardó, Buzád, Késav, Polidor, Gandalf és Csepel, az az érzésünk támad, hogy Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete elsősorban nem az olykor magukról megfeledkező szülőktől védi a gyereket, hanem saját nélkülözhetetlenségét próbálja mindenáron bizonyítani.

Csakhogy épp az ilyen fafejű hozzáállás kérdőjelezi meg a kompetenciájukat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.