Igazságot Hada Renátának! – A bulvárhősnő harca az Akadémia ellen

  • narancs.hu
  • 2015. március 19.

Villámnarancs

Gergő, Bardó, Csepel, Samu, Pisti, Etelka… Mit gondolnak, melyik a kakukktojás? És ha annyit elárulunk, hogy nem Csepel? Akkor sem találják ki.

Szemünk se rebbenne, ha a bulvármédia valamelyik üdvöskéje azért emlegetne botrányt, hogy gyermekét nem nevezheti mondjuk Bredpittnek vagy Lédigagának. Csakhogy Hada Renáta (akinek a működése általában távol esik lapunk változatos szakterületeitől) most nem a szokott extravagáns húzásai valamelyikével került a Borsba, épp ellenkezőleg!

false

 

Fotó: Tv2

Pistinek szeretné nevezni születendő gyermekét, ám nem anyakönyveztetheti így, mivel Pisti nem szerepel a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézet utónévjegyzékében. Gergő, Samu, Etelka van, Pisti nincs. És úgy tűnik, nem is lesz. Az intézet ugyanis több ízben elutasította Hada névbejegyzési kérelmét, mert – ahogy a Bors írja – „nem találja azt elég jónak az utónévkönyvbe való felvételhez”.

Méghozzá ezzel az indokkal: „A férfinevek túlzott becéző formáját ritkán engedélyezzük, kivéve, ha az bizonyíthatóan felbukkant az Árpád-korban.” Legalábbis ezt mondta a lapnak dr. Rácz Judit, az intézet munkatársa. Ami nemcsak karcsú válasz, de vérlázító is.

Mert miért épp az Árpád-kor a kályha? Talán addig voltak érvényben a „fajtatiszta” magyar névadási szokások? Netán az Árpád-ház kihalása után jött divatba a becenév? És miért csak a férfiaknál számít? Talán érdemes lenne ezekre is válaszolnia az intézetnek, mert ha esetleg azzal jönnének – ahogy az már előfordult –, hogya gyereket védik azzal, hogy nem engedik a bolondos, furcsa nevek használatát”, akkor épp itt az ideje, hogy kicsit magukba szálljanak. Mert azok után, hogy az utónévkönyvben olyan férfinevekre bukkanhatunk, mint Bardó, Buzád, Késav, Polidor, Gandalf és Csepel, az az érzésünk támad, hogy Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete elsősorban nem az olykor magukról megfeledkező szülőktől védi a gyereket, hanem saját nélkülözhetetlenségét próbálja mindenáron bizonyítani.

Csakhogy épp az ilyen fafejű hozzáállás kérdőjelezi meg a kompetenciájukat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.