Krisztusból bohócot – De melyiket játssza Depardieu?

  • narancs.hu
  • 2014. május 22.

Villámnarancs

Basszus, a kultúra nem ismer lehetetlent – ezért szeretjük.

Mit is írtunk február 23-i híreinkben?

Hát ezt:

„…a nyáron fellép Szegeden Alain Delon, a Háry Jánosban adja majd a franszia császárt. No, ennek fussunk még egyszer neki: nyáron a szabadtéri játékokon fellép Jean Reno, a Háry Jánosban adja majd a franszia satöbbi. Az igazság azonban az, hogy Gérard Depardieu adja majd a mondott vezetőt a Szegedi Szabadtéri Játékokon, oszt’ jó napot! Pillanatnyilag a borsonline szerint mindhárman versenyben vannak, de mi azt is megtudtuk, hogy Putyin elnök már lezsírozta Orbánnál Depardieu vendégjátékát: Orbán választhatott, vagy viszi Gérard-t, vagy visszakereszteli a Moszkva teret. Egyelőre jön Gérard, a Moszkva tér a választások után lesz aktuális.”

Erre tegnap ezt írja az újság: „A Béres Attila rendezővel folytatott korábbi megbeszélések alapján különleges dramaturgiai megoldással áll a szegedi Dóm tér színpadára Gérard Depardieu, akit Napóleon szerepében láthat majd a közönség Kodály Zoltán Háry János című daljátékában augusztus elején – közölte Herczeg Tamás, a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatója csütörtökön az MTI-vel. Gérard Depardieu franciául szólal majd meg a színpadon, a császár mondatait pedig a történetbe beépített tolmács fordítja magyarra – mondta a fesztiváligazgató.”

Szegény hülye Paulini Béla és Harsányi Zsolt (a librettisták), vagy korábban az a sültbolond Garay János, aki az alapot szolgáltatta Az obsitossal? Miért nem jutott eszükbe egy tolmácsot beleírni a Háry Jánosba? Legalább Kodály Zotya szólhatott volna nekik. „Gyerekek, nem jön ki a rigmus, kéne ide valami fransziául, meg egy szereplő, valaki, mi tudom én, lö tolmács… izé, interpréte… értitek.”

Nem értették.

Mi értjük. Bohócországnak bohóckirály bohócszerepben. Azonnal a hungarikumlistára a bohóccsinálással!

S ha már itt lesz az a nagy művész, átadhatná a visszakeresztelt Moszkva teret is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.