Vona Gábor színészkedik Kálmán Olgánál

  • narancs.hu
  • 2014. május 20.

Villámnarancs

A Jobbik elnöke eljátszotta, milyen lehetett volna a telefonbeszélgetése Putyinnal. Lenne egy javaslatunk, mit szavaljon a következő előadás alkalmával.

Először járt az ATV-ben Vona Gábor. A kedélyes pillanatokkal és kihagyott kérdezői ziccerekkel tarkított beszélgetés egyik csúcspontja volt, amikor Vona eljátszott egy képzeletbeli telefonbeszélgetést közte és Putyin között, ezzel akarván bizonyítani a Kovács Béla elleni ügynökvád abszurditását (a jelenet itt látható, az ötödik perctől).

– Halló, Vona Gábor.

– Halló, Vlagyimir Putyin.

– Tiszteletem, elnök úr, hogy s mint?

– Rossz az idő. És önöknél?

– Nálunk már javul. És valami más?

– Szeretnénk beépíteni önökhöz egy embert, Kovács Bélát, február elsejétől. Megoldható?

– Megoldható, végül is van egy üres irodánk a negyediken. Rendben lesz így?

– Rendben lesz, viszonthallásra.

– Viszonthallásra.

Roppant frappáns dialógus, de a nálunk még mindig a leginkább közérthetőnek számító realista színházi tradícióban a kitalált jelenetek, a fikció elengedhetetlen kelléke – hogy azt ne mondjuk: a drámai építkezés habarcsa – a hihetőség. Ezért segítenénk Vona Gábornak, hogy ha legközelebb kis vicces jelenetben szeretné feldolgozni a Jobbikba beépült orosz ügynök mulatságos történetét, akkor az alábbi helyzetet vázolja. Színészileg kevésbé tűnhet nagy kihívásnak, de a valósághoz bizonyosan közelebb áll.

Egy tágas moszkvai irodában az elnök képviseletében Putyin 28. kifutófiúja találkozik Vona Gáborral, aki sűrű hajbókolások után felteszi a kérdést: miben segíthetek? Putyin embere előzékeny és udvarias.

– Vona úr, hadd segítsünk inkább mi. Nagyon fontosnak tartjuk a törekvéseiket, ezért szeretnénk nagyobb összegekkel, rendszeresen támogatni a mozgalmat.

– Nagyon hálásak leszünk.

– Tudjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.