HANGADÓ - Lemez

A harmadik Mozart

Joseph Martin Kraus: Szimfóniák és hegedűverseny

  • Csengery Kristóf
  • 2014. június 15.

Zene

Mozart csak egy volt - s az az egy megismételhetetlen.

A zenetörténet mégis felkínált az utókornak néhány olyan egybeesést, amely a hangzatos megfogalmazások kedvelőit szlogenek gyártására ösztönzi. Két kiemelkedő zeneszerző is akadt, aki Mozarttal egy évben született: az egyik az angol Thomas Linley, aki nagyszerű tehetség volt, és pompás műveket írt, ám a sors rövidre szabta idejét e földön: mindössze huszonkét évesen vízbe fulladt egy csónakbaleset áldozataként. Jelentőségét illusztrálja, hogy halálát a hozzáértők nem évtizedek múltán, hanem ott és akkor tartották az angol nemzeti zene súlyos veszteségének. 't, "Tommasinót" - a kortárs brit zenetörténész, Charles Burney becézte így az ifjút - nevezték "az angol Mozart"-nak (találkozott is az igazival: Itáliában, 1770 áprilisában).

De volt egy harmadik Mozart is, "a svéd Mozart": Joseph Martin Kraus. ' - mert hát milyen nemzetiségű is legyen egy svéd Mozart - történetesen német volt: Miltenberg am Mainban született, s ezt tán mondani sem kell: 1756-ban, Wolfgang Amadéval egy esztendőben. Nála az évszámegybeesések még frappánsabbak: nemcsak születésének éve egyezik a nagy kortárséval, de halála is nagyon közel esik amazéhoz: 1792-ben, Mozart távozása után egy évvel ragadta el a tuberkulózis. És hogy hogyan lett a tisztviselő apa által jogásznak szánt német ifjúból "svéd" Mozart? Úgy, hogy Kraus huszonegy évesen Stockholmban próbált szerencsét, ahol III. Gusztáv vette pártfogásába. A király ötéves európai tanulmányútra küldte, majd visszatérve az északi fővárosba Kraus udvari zeneszerzőként bontakoztathatta ki életművét és karrierjét. Gyors válasz az operarajongók kérdésére: igen, ez az a III. Gusztáv, aki 1792. március 16-án egy maszkabálon összeesküvő tisztek merényletének áldozata lett, s akinek tragikus halála inspirálta Verdit Az álarcosbál megírására. Szegény Krausunk még elbúcsúzott patrónusától egy Gyászkantáta hangjaival, majd pár hónappal később, december 15-én követte Gusztávot az örökkévalóságba.

Ha tovább élhet, tán sikerül nagyobb hírre vergődve bekerülnie az utókor értékrendjében a nagy zeneszerzők közé. Így kismesterként tartják számon - és nemigen játsszák a műveit. Pedig a hozzáértők már a 18. században is hallották, milyen értékek rejlenek ebben a zenében. Ama bizonyos ötéves tanulmányúton Kraus a zene jó pár nagyságával találkozott: Gluckkal, Albrechtsbergerrel, Padre Martinival - és Joseph Haydnnal. ' mondta, megismerve a fiatal pályatárs tehetségét, hogy a kor két legtehetségesebb muzsikusa Mozart és Kraus.

Most a több mint három évtizedes múltra visszatekintő Capella Savaria készített felvételt három Kraus-műből, korabeli hangszereken, Nicholas McGegan vezényletével. A karmester a hazai korhű régizene-játszás hőskorában seregnyi koncertet adott az együttessel, és számos közös lemezfelvételük jelent meg. Aztán McGegan sokáig nem mutatkozott mifelénk, az eltelt évtizedek alatt nemzetközi hírű régizene-karmester vált belőle, mostanában pedig vissza-visszajár: a Capellával ez már a második "új szövetségbeli" CD-je, de felbukkant a Fesztiválzenekar élén is. A lemezen két Kraus-szimfónia (C-dúr, VB 128; cisz-moll, VB 140) fogja közre a szerző C-dúr hegedűversenyét (VB 151), melyet a Capella művészeti vezetője és koncertmestere, a nagyszerű Kalló Zsolt tolmácsol a tőle megszokott európai rangon: fordulatosan, könnyedén, virtuózan és szellemesen.

Ami a szellemességet illeti, McGegan vitalitástól feszülő vezénylése a szimfóniákban erre helyezi a legfőbb súlyt: ez a zene sok meglepetést, váratlan fordulatot, meghökkentő toldalékot, "kanyart", befejezést tartogat a hallgatónak. Ahogy a Capella fölényesen pontos, csiszolt és gondozott játékát hallgattam, úgy éreztem, mindez nem is annyira Mozartot, mint inkább a már említett másik nagy kortársat juttatja a hallgató eszébe. Ha engem kérdeznek, én Kraust nem "svéd Mozartnak", inkább Haydn kiváló követőjének nevezném. A "Papa" valószínűleg azért lelkesedett annyira ezért a zenéért, mert érezte, hogy rokon lélekkel van dolga.

Hungaroton, 1 CD

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.