Lemez

Tansman-Lutoslawski-Orbán-Selmeczi

  • Csengery Kristóf
  • 2014. június 15.

Zene

Az Erdődy Kamarazenekar a közelmúltban lemezt jelentetett meg lengyel és magyar zeneszerzők: Alexandre Tansman (1897-1986), Witold Lutoslawski (1913-1994), Selmeczi György (1952) és Orbán György (1947) műveiből, a koncertmester az együttes lelke-motorja, Szefcsik Zsolt, a karmester Marcin Naleţcz-Niesiolowski, a kiadó a 22 éve működő varsói Dux Records.

Különös CD ez, melynek műsora a zenehallgató számára a nevek olvastán először heterogénnek tűnik, de ha meghallgatjuk az öt darabot, az lesz a benyomásunk, hogy összeillenek. A lengyel származású, ám élete nagy részét Franciaországban töltő Tansman soha nem volt igazán modern komponista, zenéjét neoklasszikusként jellemzik a lexikonok, s a most megszólaló Triptyque (1930) is az. Lutoslawski a 20. század második felének egyik nagyja volt, igazi friss hanggal, itt azonban két viszonylag korai műve szerepel, a Nyitány vonósokra (1949) és az Öt népi dallam (1945). Tansman darabját a magyar fül bartókosnak hallaná - indokolatlanul, hiszen Bartók nemzetközi hatása inkább 1945 után érzékelhető, és Tansmant Stravinsky és főként a francia Hatok befolyásolták. Lutoslawski két műve ezzel szemben Bartók tényleges hatásáról árulkodik - és Selmeczi Versenymű négy hegedűre és vonósokra című opusában is ott kísért Bartók emléke (persze a kézenfekvő barokk allúziók mellett). Orbán sorozata, a könnyed-szellemes Udvari táncok pedig szintén adósa a nagy magyar elődnek, amellett, hogy a 17. század kódex-zenéit értelmezi újra. Az egész lemez arról szól, hogy a két lengyel még nem modern, Selmecziék pedig már nem azok - a posztmodern kor nyelvét beszélik. Meghökkentően egységes anyag - vonzó, szerethető zenék, sok ötlettel, a magyar szerzők esetében humorral. Naleţcz-Niesiolowski karakteresen vezényel, Szefcsikék dinamikusan, dús hangzással játszanak.

Dux Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.