Lemez

Tansman-Lutoslawski-Orbán-Selmeczi

  • Csengery Kristóf
  • 2014. június 15.

Zene

Az Erdődy Kamarazenekar a közelmúltban lemezt jelentetett meg lengyel és magyar zeneszerzők: Alexandre Tansman (1897-1986), Witold Lutoslawski (1913-1994), Selmeczi György (1952) és Orbán György (1947) műveiből, a koncertmester az együttes lelke-motorja, Szefcsik Zsolt, a karmester Marcin Naleţcz-Niesiolowski, a kiadó a 22 éve működő varsói Dux Records.

Különös CD ez, melynek műsora a zenehallgató számára a nevek olvastán először heterogénnek tűnik, de ha meghallgatjuk az öt darabot, az lesz a benyomásunk, hogy összeillenek. A lengyel származású, ám élete nagy részét Franciaországban töltő Tansman soha nem volt igazán modern komponista, zenéjét neoklasszikusként jellemzik a lexikonok, s a most megszólaló Triptyque (1930) is az. Lutoslawski a 20. század második felének egyik nagyja volt, igazi friss hanggal, itt azonban két viszonylag korai műve szerepel, a Nyitány vonósokra (1949) és az Öt népi dallam (1945). Tansman darabját a magyar fül bartókosnak hallaná - indokolatlanul, hiszen Bartók nemzetközi hatása inkább 1945 után érzékelhető, és Tansmant Stravinsky és főként a francia Hatok befolyásolták. Lutoslawski két műve ezzel szemben Bartók tényleges hatásáról árulkodik - és Selmeczi Versenymű négy hegedűre és vonósokra című opusában is ott kísért Bartók emléke (persze a kézenfekvő barokk allúziók mellett). Orbán sorozata, a könnyed-szellemes Udvari táncok pedig szintén adósa a nagy magyar elődnek, amellett, hogy a 17. század kódex-zenéit értelmezi újra. Az egész lemez arról szól, hogy a két lengyel még nem modern, Selmecziék pedig már nem azok - a posztmodern kor nyelvét beszélik. Meghökkentően egységes anyag - vonzó, szerethető zenék, sok ötlettel, a magyar szerzők esetében humorral. Naleţcz-Niesiolowski karakteresen vezényel, Szefcsikék dinamikusan, dús hangzással játszanak.

Dux Records, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.