Könnyen belátható, hogy néhány órás alvást követően kevés emberben ébred uralhatatlan vágy egy három és fél órás Hamlet-adaptációra, talán még egy félórásra sem. Körbenéztünk néhány fesztivál programja között, mit kínálnak a szervezők nappali fogyasztásra.
„Utószor szólt itten furulyám panasza”
A többnapos nyári fesztiválok között talán a Bánkitó Fesztivál az egyik legnaposabb fajtájú. Ahogy Zsigó Anna, a színházi programok szervezője elmondta, „miután az ember a sátrából kikelve elindul a tó felé, nem nagyon van olyan útvonal, hogy ne botoljon bele valamilyen programba”. Többéves tapasztalata alapján a látogatók legalább annyira igénylik a nappali kulturális kínálatot, mint az éjszakai életet. Ez az utolsó nyár, amikor ezt az igényüket be tudják nyújtani, mivel a Bánkitó Fesztivál a forráslehetőségek kezelhetetlenné vált beszűkülése miatt megszűnik. A rendezvény búcsútémája az „out of office”, vagyis a munkához és a munkából való kikapcsolódáshoz fűződő viszonyunk. Zsigó Anna elmondása szerint a folyamatos pénzszűkének és saját szervezői preferenciájának metszetében évről évre megjelentek az amúgy kevesebb megmutatkozási lehetőséget kapó társulatok és kísérleti vagy még formálódó előadások, részvételi projektek. Az idén ebbe a kategóriába tartozik a többi közt Egger Géza improvizatív Laboratóriumszínháza Véletlen krónikák címmel, ahol az érdeklődők nem csupán részeseivé válnak egy történetnek, de akár alakíthatják is azt. Hasonlóan aktív részvételt kínál a Dante Casino folklore című programja is, amely egy titkos erdei helyszínen játszódik, és Taylor Swift albumából kiindulva a legfiatalabb felnőtt generációt szólítja meg. A Kilépő csapata, valamint a Kb35 társulat pedig friss részvételi előadással jelentkezik. Előbbi Szerteszét címmel egy társaság megalakulását és szétbomlását követi végig, utóbbi „az önmegvalósítás, önérvényesítés, bizalom és együttműködés témaköreit érinti egy 90-es évekbeli kisvállalkozás történetén keresztül” a Benne vagy című produkció keretében.
A TÁP Színház szintén a Bánkitó Fesztiválra viszi az egyetlen látogató köré szőtt jelenetekből álló Egyperces színházát. Aki belép, egy előre eltervezett, lendületes helyzet főszereplőjévé válik. Nézők nincsenek, csak játszótársak és adrenalin. Egy mikrofont nyomnak a kezedbe, megszólal valami sláger, valaki felcsapja a sátor oldalát, és te egy nagyszínpad-hangulatban őrjöngő tömeg előtt találod magad. A könnyű vágták mellett máskor mélyebb regiszterekbe is belefuthatsz, amikor például el kell döntened, hogy a többiekkel együtt te is odaversz-e egy fölényét vesztett, kigyúrt agresszornak.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!