NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Kipróbálom a Hollandival”

George Gagnidze operaénekes

Zene

A nálunk sem ismeretlen grúziai bariton a nyáron a Szentmargitbányai Kőfejtőben A bolygó hollandit fogja énekelni. Származásáról, a baritonok szereplehetőségeiről, Wagnerről és érintőlegesen köz­életről is beszéltünk.

Magyar Narancs: Amikor Tbilisziben voltam, gyakran kihallatszott a házakból az éneklés, leginkább este. Ez egy hagyomány?

George Gagnidze: Igen, nagyon sokan énekelnek, főképp vacsora után, az asztal körül. Én is ebben nőttem föl, mi is énekeltünk, és nemcsak a családdal, hanem rokonokkal, barátokkal is. A fizikai felépítésünk is különösen alkalmas az éneklésre, érdekes módon akárcsak a bolgároké. Náluk, velünk ellentétben, inkább női kórusok vannak.

MN: Önben mi a jellegzetesen grúz?

GG: Nagyon gazdag a kultú­ránk, és büszkék is vagyunk rá. A történelmünk is fordulatos és érdekes, azonkívül híres a bortermelésünk, gyönyörű néptáncaink és népzenénk van. Mindezek bennem is tovább élnek. Családszerető ember vagyok, a rokonok közti kapcsolat nagyon fontos számomra. Szeretem a hazámat, sokat járok haza, hiszen ott van a családom, a feleségem és a lányom, a barátaim. Német és grúz kettős állampolgár vagyok, Berlinben is van lakásom. A tizenkilenc éves fiam Berlinben tanul az egyetemen, a lányom pedig a tbiliszi konzervatóriumba jár, énekelni tanul.

MN: A hangja sötét, sűrű bariton, amire sok nagy szerepet írtak – de ezek nagy része rossz ember. Mit kezd ezzel?

GG: Igen, a baritonok és a basszusok valóban többnyire a „rosszak”, akikkel szemben a „jó”, azaz a tenor áll. Ezen sokat kell dolgoznom, mert én nem ilyen vagyok. Volt, hogy Mussolinit tanulmányoztam, dokumentumfilmeket néztem róla, hogy megtanuljam a gonoszságot. De azért igyekszem a gonoszoknak a lehetséges emberi oldalát is megtalálni vagy érzékeltetni, miért lettek ilyenek. És vannak pozitív bariton szerepek is, az Aida Amonasrója, vagy Simon Boccanegra. Mindketten szeretik a hazájukat, a tetteiket ez irányítja. Persze egy fiatal baritonnak nem a nagy gonoszokkal kell kezdeni, énekeljenek előbb tíz évig Mozartot, lírai baritonokat. Én is csak jó tíz évvel a pályakezdésem után nyúlhattam a drámaibb, sötétebb bariton szerepekhez. Szerencsére jó tanáraim voltak – összesen kettő, nem egy tucatnyi, ez is fontos. Ráadásul ők jó barátok is voltak, és nem harcoltak egymás ellen. Már tizenhat–tizenhét éves koromban felismerték, hogy drámai bariton leszek, ez egy természeti adottság, ha nincs, nem lehet „kifejleszteni”, de a drámai szerepekhez ennek is meg kell érnie. Egyébként a grúziai operaéneklést érdekes módon egy olasz operatársulat alapozta meg. 1951-ben Grúziába látogattak, és annyira megszerették a helyet, hogy ott maradtak. Még egy érdekesség: az 1977-es amerikai Voyager–1 űrszonda magával vitt egy hangfelvételt sok-sok klasszikus zenével – és az egyetlen népzene a grúz népzene volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.