NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Kipróbálom a Hollandival”

George Gagnidze operaénekes

Zene

A nálunk sem ismeretlen grúziai bariton a nyáron a Szentmargitbányai Kőfejtőben A bolygó hollandit fogja énekelni. Származásáról, a baritonok szereplehetőségeiről, Wagnerről és érintőlegesen köz­életről is beszéltünk.

Magyar Narancs: Amikor Tbilisziben voltam, gyakran kihallatszott a házakból az éneklés, leginkább este. Ez egy hagyomány?

George Gagnidze: Igen, nagyon sokan énekelnek, főképp vacsora után, az asztal körül. Én is ebben nőttem föl, mi is énekeltünk, és nemcsak a családdal, hanem rokonokkal, barátokkal is. A fizikai felépítésünk is különösen alkalmas az éneklésre, érdekes módon akárcsak a bolgároké. Náluk, velünk ellentétben, inkább női kórusok vannak.

MN: Önben mi a jellegzetesen grúz?

GG: Nagyon gazdag a kultú­ránk, és büszkék is vagyunk rá. A történelmünk is fordulatos és érdekes, azonkívül híres a bortermelésünk, gyönyörű néptáncaink és népzenénk van. Mindezek bennem is tovább élnek. Családszerető ember vagyok, a rokonok közti kapcsolat nagyon fontos számomra. Szeretem a hazámat, sokat járok haza, hiszen ott van a családom, a feleségem és a lányom, a barátaim. Német és grúz kettős állampolgár vagyok, Berlinben is van lakásom. A tizenkilenc éves fiam Berlinben tanul az egyetemen, a lányom pedig a tbiliszi konzervatóriumba jár, énekelni tanul.

MN: A hangja sötét, sűrű bariton, amire sok nagy szerepet írtak – de ezek nagy része rossz ember. Mit kezd ezzel?

GG: Igen, a baritonok és a basszusok valóban többnyire a „rosszak”, akikkel szemben a „jó”, azaz a tenor áll. Ezen sokat kell dolgoznom, mert én nem ilyen vagyok. Volt, hogy Mussolinit tanulmányoztam, dokumentumfilmeket néztem róla, hogy megtanuljam a gonoszságot. De azért igyekszem a gonoszoknak a lehetséges emberi oldalát is megtalálni vagy érzékeltetni, miért lettek ilyenek. És vannak pozitív bariton szerepek is, az Aida Amonasrója, vagy Simon Boccanegra. Mindketten szeretik a hazájukat, a tetteiket ez irányítja. Persze egy fiatal baritonnak nem a nagy gonoszokkal kell kezdeni, énekeljenek előbb tíz évig Mozartot, lírai baritonokat. Én is csak jó tíz évvel a pályakezdésem után nyúlhattam a drámaibb, sötétebb bariton szerepekhez. Szerencsére jó tanáraim voltak – összesen kettő, nem egy tucatnyi, ez is fontos. Ráadásul ők jó barátok is voltak, és nem harcoltak egymás ellen. Már tizenhat–tizenhét éves koromban felismerték, hogy drámai bariton leszek, ez egy természeti adottság, ha nincs, nem lehet „kifejleszteni”, de a drámai szerepekhez ennek is meg kell érnie. Egyébként a grúziai operaéneklést érdekes módon egy olasz operatársulat alapozta meg. 1951-ben Grúziába látogattak, és annyira megszerették a helyet, hogy ott maradtak. Még egy érdekesség: az 1977-es amerikai Voyager–1 űrszonda magával vitt egy hangfelvételt sok-sok klasszikus zenével – és az egyetlen népzene a grúz népzene volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.