NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Interjú

„Kipróbálom a Hollandival”

George Gagnidze operaénekes

Zene

A nálunk sem ismeretlen grúziai bariton a nyáron a Szentmargitbányai Kőfejtőben A bolygó hollandit fogja énekelni. Származásáról, a baritonok szereplehetőségeiről, Wagnerről és érintőlegesen köz­életről is beszéltünk.

Magyar Narancs: Amikor Tbilisziben voltam, gyakran kihallatszott a házakból az éneklés, leginkább este. Ez egy hagyomány?

George Gagnidze: Igen, nagyon sokan énekelnek, főképp vacsora után, az asztal körül. Én is ebben nőttem föl, mi is énekeltünk, és nemcsak a családdal, hanem rokonokkal, barátokkal is. A fizikai felépítésünk is különösen alkalmas az éneklésre, érdekes módon akárcsak a bolgároké. Náluk, velünk ellentétben, inkább női kórusok vannak.

MN: Önben mi a jellegzetesen grúz?

GG: Nagyon gazdag a kultú­ránk, és büszkék is vagyunk rá. A történelmünk is fordulatos és érdekes, azonkívül híres a bortermelésünk, gyönyörű néptáncaink és népzenénk van. Mindezek bennem is tovább élnek. Családszerető ember vagyok, a rokonok közti kapcsolat nagyon fontos számomra. Szeretem a hazámat, sokat járok haza, hiszen ott van a családom, a feleségem és a lányom, a barátaim. Német és grúz kettős állampolgár vagyok, Berlinben is van lakásom. A tizenkilenc éves fiam Berlinben tanul az egyetemen, a lányom pedig a tbiliszi konzervatóriumba jár, énekelni tanul.

MN: A hangja sötét, sűrű bariton, amire sok nagy szerepet írtak – de ezek nagy része rossz ember. Mit kezd ezzel?

GG: Igen, a baritonok és a basszusok valóban többnyire a „rosszak”, akikkel szemben a „jó”, azaz a tenor áll. Ezen sokat kell dolgoznom, mert én nem ilyen vagyok. Volt, hogy Mussolinit tanulmányoztam, dokumentumfilmeket néztem róla, hogy megtanuljam a gonoszságot. De azért igyekszem a gonoszoknak a lehetséges emberi oldalát is megtalálni vagy érzékeltetni, miért lettek ilyenek. És vannak pozitív bariton szerepek is, az Aida Amonasrója, vagy Simon Boccanegra. Mindketten szeretik a hazájukat, a tetteiket ez irányítja. Persze egy fiatal baritonnak nem a nagy gonoszokkal kell kezdeni, énekeljenek előbb tíz évig Mozartot, lírai baritonokat. Én is csak jó tíz évvel a pályakezdésem után nyúlhattam a drámaibb, sötétebb bariton szerepekhez. Szerencsére jó tanáraim voltak – összesen kettő, nem egy tucatnyi, ez is fontos. Ráadásul ők jó barátok is voltak, és nem harcoltak egymás ellen. Már tizenhat–tizenhét éves koromban felismerték, hogy drámai bariton leszek, ez egy természeti adottság, ha nincs, nem lehet „kifejleszteni”, de a drámai szerepekhez ennek is meg kell érnie. Egyébként a grúziai operaéneklést érdekes módon egy olasz operatársulat alapozta meg. 1951-ben Grúziába látogattak, és annyira megszerették a helyet, hogy ott maradtak. Még egy érdekesség: az 1977-es amerikai Voyager–1 űrszonda magával vitt egy hangfelvételt sok-sok klasszikus zenével – és az egyetlen népzene a grúz népzene volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.