Interjú

„Megengedhetem magamnak”

Dresch Mihály zenész

Zene

Mintha semmi mást nem csinálna a zenében, csak mindig ugyanazt, ám szó sincs egyhangúságról. A júliusban a 70. születésnapját ünneplő, generációk számára példaadó zenésszel beszélgettünk.

Magyar Narancs: Olyan, mintha sosem változna, de ha megnézzük az utat, amelyet a lemezei elég jól dokumentálnak, világokon vándorolt keresztül. Hogyan éli meg ezt az állandóságot?

Dresch Mihály: Nagyon megtisztelő, ha így látja. Nem tudom… Kaptam az Istentől egy irányt, azt én csinálom tovább, és most is van még energiám, és főleg csinálhatom. Hát ennél nagyobb dolog nincs az életben, tehát minden okom megvan arra, hogy boldog embernek mondhassam magam. Az is vagyok e tekintetben. Szenteskedően hangzik, de nem lehet máshogyan fogalmazni: kaptam egy kegyelmi utat. Tudjuk, hogy az ember olyan törékeny, mint a nádszál, az Írásban is benne van, bármikor összeroppanhat, de az meg kit érdekel? Én ezt így kaptam.

MN: A nádszál a szerzeményeiben is előfordul.

DM: Igen. Élő nád az egyik lemezem címe.

MN: Három zenekarral koncertezik mostanában: van a nyolcvanas évek közepe óta működő Dresch Quartet, mellette az „alternatív” kvartett, amelynek lassan valóban ez lesz a neve, és van a Vonós (újabban Húros) Quartet. Májusban az utóbbi két formációval adta a JazzFest Budapest zárókoncertjét az Eiffel Műhelyházban. Volt már olyan, hogy mind a három együttessel fellépett egy koncerten?

DM: Olyan többször is volt, hogy a Dresch Quartet és a Húros Quartet is fellépett. Három évvel ezelőtt készült is rólunk egy profi film a Fonó Budai Zeneházban – meg lehet nézni online, vállalható számomra. De hármas együttállás még nem volt. Az alternatív kvartett alig egy éve létezik, létrejöttének gyakorlati oka volt, ugyanis a zenészek nem mindig érnek rá, és ezért nem valósulhatnak meg koncertek. De eleve szerettem volna kicsit más emberekkel is muzsikálni. Természetesen azt a repertoárt, amelyet én képviselek, ez a zenekar is tudja. Az Eiffel Műhelyházban lezajlott esten már úgy válogattam, hogy az alternatív kvartettel két hosszabb kompozíció is először hangzott el.

MN: A Húros Quartettel ugyanazon a koncerten olyan lüktetés, olyan „swing” volt, hogy beleremegett az egész ház.

DM: Valóban sok energia volt, én is meglepődtem, bár nehéz volt egy kicsit zenélni a hangzásbeli dolgok miatt, átjönni a színpadon az egyik zenekar helyéről a másikra. Nem panaszképpen mondom, csak alkalmazkodni kellett, hogy a színpad különböző pontjain játszottunk. Visszatérve a kérdésére, van átjárás a zenekarok között, mert játszottuk például a Milicek, milicek című cigány keservest, amely Kóré Géza emlékére hangzott el, s amelyet néha szoktam a Dresch Quartettel is játszani, de itt más a hangszerelés, mert dob helyett brácsa van, ami népzeneibb hangzást eredményez. Aztán az Ereszkedő című, a Kapu és kert című lemezemen hallható darabomat most leporoltam, újraértelmeztük, szeretem velük játszani.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.