Lemez

A szétszórás mestere

Ty Segall: Emotional Mugger

  • Lang Ádám
  • 2016. március 4.

Zene

Ty Segall a San Franciscó-i garázsrockszcénából indulva mára a műfaj egyik legfontosabb figurája lett globálisan is.

Hogy ezzel együtt sincsenek igazán ismert, hivatkozható lemezei vagy számai, annak oka a multiinstrumentalista zenész hiperaktív hozzáállásában keresendő. Anélkül, hogy száraz adatolgatással fárasztanánk a kedves olvasót, csak Segall 2015-ös éve alapján jegyeznénk meg, hogy 12 hónap alatt kiadott saját nevén egy mini albumot, egy koncertlemezt, egy T-Rex-feldolgozásokból álló gyűjteményt, készített egy nagylemezt a Fuzz nevű triójával, alapított legalább két friss bandát – és még producerkedett is. Szóval, míg egy átlagos 28 éves zenész 3-4 albumba foglalja zenéjének lényegét, addig Segallnál huszonvalahány lemezre vannak szétszórva az olyan csodálatos pillanatok, mint, mondjuk, az I Wear Black szétgerjesztett őrülete, a skizofrén Scissor People, a Sleeper pszichedelikus folkja vagy a Feel elszállós űrrockja.

A fentiek mellett ráadásul tavaly még összerakott egy nagylemezt is a Muggers nevű vadiúj kísérő zenekarával, amely rögtön 2016 elején jelent meg. Az Emotional Muggers érdekessége – amellett, hogy némiképp visszatérést jelent Segall korábbi, zajosabb anyagaihoz – az, hogy dalszövegeiben a digitális világ elidegenedését ábrázolja. Ami az ő esetében azért különös, mert a zenei inspirációi továbbra is a Black Sabbath-, a T-Rex-, a Hawkwind- és a Nuggets-válogatások által behatárolt 60-as évek végi, 70-es évek eleji időszakból jönnek. Mindennek köszönhetően kicsit B filmes, sci-fis hangulatot kapott az album – főleg úgy, hogy a fuzzos gitárok mellett az Emotional Mugger másik meghatározó hangszere a szintipunkosan horzsoló szintetizátor. S bár a második számban van egy vicces progrockos elem is, a lemez nagy részében megbízhatóan és egyenesen jönnek egymás után az erős riffek, a jóízű szólók és a fogós refrének. Az első igazi meglepetés ugyanakkor – a Squealer Two képében – csak a vége felé jön, ahol belassult funkkal keresztezik a garázsrockot, majd egy szétcsapott hangkollázs következik, végül pedig a könnyed tapsolgatással kísért Magazine zárja a lemezt. Az utolsó három szám csapongása mintegy leképezi Ty Segall nyughatatlan természetét: mintha azt mutatná velük, hogy most is megvolt neki egy koncepció, ugyanakkor kicsit már a következő projektjén is pörgött. Összességében így az Emotional Mugger, bár ismét teljesen jó lemez lett, nem sokat változtat az összképen – elsősorban azt mutatja meg, hogy Segall kedvenc korszaka továbbra is kifogyhatatlan ihletforrás.

Drag City, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.