mi a kotta?

Öregisten

  • mi a kotta
  • 2016. március 4.

Zene

„Temetésem a lehető legegyszerűbben és minden papi segédlet nélkül történjék. Ha netán utcát akarnának nevemről halálom után elnevezni, vagy nyilvános helyen velem kapcsolatos emléktáblát elhelyezni, utolsó kívánságom ez: mindaddig, míg a budapesti volt Oktogon tér és Körönd azoknak az embereknek [=Hitler, Mussolini] nevéről van elnevezve, akikéről jelenleg van, továbbá mindaddig, míg Magyarországon ezekről az emberekről elnevezett tér vagy utca van, rólam ez országban ne nevezzenek el sem teret, sem utcát, velem kapcsolatban emléktáblát mindaddig ne helyezzenek el nyilvános helyen.” 1940-ben, Magyarországról való távozása előtt saját kezűleg ezt a pontot írta bele végrendeletébe Bartók Béla, jeléül annak, hogy a nagy zeneszerzők olykor tisztán látó és erős jellemek. Október 8-án azután a búcsúkoncertre is sor került: Bartók és második felesége, Pásztory Ditta a Zeneakadémián köszöntek el a magyar közönségtől, Bach és Mozart zenéjével, s a Mikrokozmosz egy részletével. Ezt a legendás hangversenyt idézi most a 140 esztendős Zeneakadémia jubileumi sorozatának negyedik estéjén egy mai művész házaspár, Várjon Dénes és Simon Izabella, valamint a Concerto Budapest, Keller András vezényletével (február 4., fél nyolc).

A hétvégén azután újra rogyásig koncertezhetünk, hiszen többek között Fischer Iván és Budapesti Fesztiválzenekara is fellép párszor: Brahms d-moll zongoraversenyével és Prokofjev 5. szimfóniájával, s koncertjeikből még szombat éjszakára és hétfőre is jut majd (Nemzeti Hangversenyterem, február 5. és 8., háromnegyed nyolc, február 6., fél négy; Millenáris, február 6., fél tizenkettő). A Zeneakadémián pedig előbb két Orfeusz-operával rukkolnak elő az Opera Late Night sorozatának harmadik, görögös vállalkozásaként (Solti terem, február 5., kilenc óra), aztán a Takács Kvartett fog vonósnégyesezni (február 6., fél nyolc), majd Vashegyi György koncertszerű Così fan tuttéja következik: az iskola zenekarával, kórusával és ének szakos növendékeivel (február 7., hat óra).

Énekel, vezényel, igazgat, tehetségeket gyámolít; rég minden idők egyik legnagyobb tenorja, s most törekvő baritonista; színpadra áll felkötött karral, kórházba vonulás előtt és műtétből lábadozva – a 75. születésnapját pár napja betöltő Plácido Domingo egészen valószerűtlen intenzitással éli az operának szentelt életét. Az operai öregisten járt már körünkben: énekelt az Erkelben (meg egyebütt), s vezényelt az operaházban, ám az első memoárjában is megemlegetett szépségű Andrássy úti Ybl-palotában mindeddig még nem hallatta nevezetes hangját. Most végre ez is megtörténik: a bálból estéllyé átminősített szombat estén, azon a gálán, mely minden jel szerint az Opera idei Shakespeare-évadjának reprezentatív eseménye lesz (február 6., hét óra).

Szeretünk – kiálthatjuk majd Domingo felé, s ezzel egyszersmind az Óbudai Danubia Zenekar keddi koncertjének jeligéjét is benyöghetjük (Zeneakadémia, február 9., fél nyolc). Zombola Péter Werther című csellóversenyének ősbemutatója indítja és Schönberg Megdicsőült éje zárja majd az óbudaiak programját: a szólista Luigi Piovano, a karmester Kesselyák Gergely lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.