A halál és a társa (Vincent Perez színész)

  • Nagy Elisabeth
  • 1998. január 22.

Zene

Nem is olyan rég láttuk a tragikus hirtelenséggel kultikus filmmé vált A hollót (ebbe halt bele a Sárkány fia, Brandon Lee). Ám máris itt a folytatás. A halott hős helyére új fiú érkezett. Mi a berlini Palace Hotelben értük utol. A teljesen feketébe öltözött és az ablak ellenfényében rejtelmesnek tűnő alak Vincent Perez. Genfben született, anyja német, apja spanyol. Genfben, Párizsban és Nanterre-ben tanulta a színészkedést. A francia film egyik feltörekvő tehetsége. A Cyranóban Gerard Depardieu mellett játszott, az Indokínában pedig maga Catherine Deneuve szeret bele az általa játszott fiatal tisztbe. Továbbá Isabelle Adjani szeretője a La Reine Margot-ban, ilyenek. Forgatókönyvet ír, és 1992-ben rendezett egy rövidfilmet is (L´échange). A közeljövőben Beeban Kidron Joseph Conrad novellájából készült filmje, a Swept From the Sea (a novella címe Amy Foster) kerül a mozikba. Franciaországban Philippe de Broca új filmjében, a Le Bossu-ban domborít.
Nem is olyan rég láttuk a tragikus hirtelenséggel kultikus filmmé vált A hollót (ebbe halt bele a Sárkány fia, Brandon Lee). Ám máris itt a folytatás. A halott hős helyére új fiú érkezett. Mi a berlini Palace Hotelben értük utol. A teljesen feketébe öltözött és az ablak ellenfényében rejtelmesnek tűnő alak Vincent Perez. Genfben született, anyja német, apja spanyol. Genfben, Párizsban és Nanterre-ben tanulta a színészkedést. A francia film egyik feltörekvő tehetsége. A Cyranóban Gerard Depardieu mellett játszott, az Indokínában pedig maga Catherine Deneuve szeret bele az általa játszott fiatal tisztbe. Továbbá Isabelle Adjani szeretője a La Reine Margot-ban, ilyenek. Forgatókönyvet ír, és 1992-ben rendezett egy rövidfilmet is (L´échange). A közeljövőben Beeban Kidron Joseph Conrad novellájából készült filmje, a Swept From the Sea (a novella címe Amy Foster) kerül a mozikba. Franciaországban Philippe de Broca új filmjében, a Le Bossu-ban domborít.

Magyar Narancs: Több mint 200 színész közül választottak ki téged. Jon Bon Jovi elől halásztad el Ash szerepét. Mit tudtál felhozni a magad javára?

Vincent Perez: Valószínűleg színházi tapasztalataim miatt esett rám a választás. Vagy tudja fene. Az amerikaiaknak szerintem az eddigi filmjeim túl intellektuálisnak számítanak. Dolgoztam együtt Michelangelo Antonionival (Túl a felhőkön), az tetszett nekik. Elhitték, hogy el tudok mesélni egy történetet. Szükségük volt valakire, aki a saját elképzeléseivel is hozzájárul a forgatókönyvhöz. Az első Hollótól valahogy el kellett térni. Nem volt könnyű dolguk a filmkészítőknek, nem helyettesíteni akarták Brandon Leet, hanem egész más sztorit akartak, új varjú kellett. Tim Pope-ot, a rendezőt Los Angelesben ismertem meg, és úgy tűnt, tudunk majd együtt dolgozni. Volt egy álma, ami nekem is elég hitelesnek tűnt. Amikor felajánlották, elkértem a forgatókönyvet, és gyorsan elfogadtam a szerepet. A forgatás viszont júniusban kezdődött volna, amikor én még egy másik filmben voltam nyakig. Nem mondhattam le, nem szokásom az ilyesmi. Elutaztam Oroszországba forgatni. Erre elhalasztották A holló forgatását, és megvártak engem. Végül mire megérkeztem Los Angelesbe, már csak két hetem volt felkészülni a szerepre. Nem gondolkodhattam túl sokat. De Tim Pope bízott bennem.

MN: Ez már a sokadik romantikus szereped. Már megint egy tragikus szerelem.

VP: Ezt nem lehet elmagyarázni. El tudom mondani, mit szeretek egy sztoriban, vagy miért tisztelem egy rendező munkáját. Szükséges, hogy legyen valami rejtélyes, ami izgalomba hoz. Elolvasok egy forgatókönyvet, és ha másnap még mindig fogva tart, sőt egy vagy két hét után is megmozgat valamit bennem a karakter, akkor el kell játszanom. A szerelmi történetek nagyon sok mindent elmondanak. Nagyon fontos a szerelem. A legnehezebb dolog a világon. Az a jó, ha a végén jóra fordul minden. Ám csak kevés olyan filmben szerepeltem, ami boldogan végződik. Mindig szakítok vagy földobom a talpam. Állandóan meghalok. A La Reine Margot-ban, a Cyrano de Bergeracban alig bírom. Ha elvállalok egy filmet, nekem az egész sztori kell. Sajna ezek a történetek vonzanak, pusztuljak a végin. Ez nem jelenti azt, hogy pesszimista lennék. Látod, lehet, hogy mégis az a jó, ha a végén meghal a hős.

MN: Tipikus kosztümös alak vagy.

VP: Szeretem a meséket, nekem még az Indokína is egy meséhez hasonlított. Nagyon sokat tanulsz, ha belemerülsz egy szerepbe. Együtt élsz vele, álmodsz róla, minden idődet vele töltöd. Valamit tanulni is kell ebből. A mesék segítenek a fejlődésben, nevelik az embert. Fontos, hogy a gyerekeknek meséket olvassunk. A gyerekek rávetítik gondjaikat a mesékre. Ha egy kislánynak elmondod a Hamupipőkét, akkor ő Hamupipőkének fogja látni magát, és félelmeit is így fogja megoldani. Másnap meg kér, hogy még egyszer olvasd fel a mesét, és a következő napon úgyszintén. Minden alkalommal többet tanul belőle, saját magáról elsősorban. Én is így vagyok a szerepeimmel. Kiválasztok egy szerepet, mert úgy gondolom, tanulok valamit belőle. A Holló kettőből az maradt, hogy mennyire fontos szembenézni a félelemmel. Fontos a félelmet kíváncsiságra cserélni, mert elkerülhetetlen része a létünknek. Magunk teremtjük. Nem kívülről jön. A forgatás alatt valószínűleg megtanultam egy kicsit jobban elfogadni magamat, sőt valahogy a halált is. Nagyon különös időszak volt nekem. Kétszer is konkrét életveszélyben voltam. Szinte a halál volt az élettársam, mert a filmben halott vagyok. A saját halálomon is elgondolkodtam, és a végén valahogy érettebbnek éreztem magam. Ez fontos, mert elmúltam harmincéves.

MN: Hiszel a halál utáni életben?

VP: Abban hiszek, hogy a körülötted élő emberek a halálod után részekben magukban hordoznak. A barátaid továbbélik az életedet.

MN: Franciaország legszebb színésznőivel játszottál, Catherine Deneuve, Isabelle Adjani, Sophie Marceau, Jacqueline Bisset. Lenyűgöző névsor. Milyen volt?

VP: A legfontosabb, hogy túléltem.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Visszhang a 43. oldalon.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.