A maga ördöge (Paul Auster: Leviatán)

  • 2000. október 5.

Zene

P.Auster író nyolc nappal ezelőtt nyomtalanul eltűnt brooklyni otthonából, ahol semtexbomba készítéséhez szükséges házi laboratóriumot találtak. A szövetségi nyomozóhivatal által meg nem erősített hírek szerint új személyazonosságot vett fel, és feltehetőleg egy európai ország fővárosában tartózkodik éppen.

Könyv

P.Auster író nyolc nappal ezelőtt nyomtalanul eltűnt brooklyni otthonából, ahol semtexbomba készítéséhez szükséges házi laboratóriumot találtak. A szövetségi nyomozóhivatal által meg nem erősített hírek szerint új személyazonosságot vett fel, és feltehetőleg egy európai ország fővárosában tartózkodik éppen.

A fenti mondatokból természetesen egy szó sem igaz. De simán lehetne egy Paul Auster-regény megírásához szükséges hír, egy amerikai mítosz kezdete, amelynek látszólag véletlen egybeeséseit feltárva, alakulhatna az új sztori. Izgalmasan, az első sortól az utolsóig, ám túl precízen ahhoz, hogy maga az író le ne lepleződne. Fikciói és az európai posztmodern hatásától nem mentes, de realista, az elszigetelt individuum válságait boncoló regényei pont emiatt nyújtanak menedéket és szellemi izgalmat az identitásukat fixálni kívánó olvasóknak. És ezért nem jelentenek semmit a Stephen King-rajongóknak.

Az amerikai álmot és az annak összeomlásából következő szellemi impotenciát mint alkotói attitűdöt elkerülő, avantgárd érzékenységű, pikareszkszerű regényei talán ezért népszerűbbek Európában. Nem mintha pont most nem volna fogékony az amerikai fiatalság a nyolcvanas-kilencvenes évek spirituális és művészi atmoszféráját vázoló összefoglaló művekre.

Magyarországon elsőként a New York trilógiáért rajonghattunk, amelyben egy fiatal nő zseniális narratívája által ismerteti a metropolis állását, miközben elveszett bátyját keresi a poszt-apokalipszisben. Aztán, ha később mégis eljutottunk oda aktuálisan, akkor sem csalódtunk. Képesek voltunk Auster tükrén át tekinteni az utcákra, hidat találtunk a mi vén földrészünk és a fiatal Amerika között. A krízis tematizálható összetettsége iránti vonzódása azóta is minden művében fellelhető. Sőt a saját önéletrajzaiból sem hiányoznak az olyan, összefoglaló jellegű mondatok, mint: "Ez volt az az év, amikor minden megváltozott az életemben."

A Leviatánban pont a valakivel vagy valamivel való találkozásból következő változás a legfontosabb a történetvezetés szempontjából. A regényírás módjának persze itt is a véletlen egybeesés tűnik. Pedig semmi sem véletlen, mert az író tudatos. Minden újabb információ allegorikus magasságokba és mélységekbe vezet.

Egy fölöttébb hatásos halálhírrel kezdődik a történet, amely miatt a könyvbeli író elkezdi írni Auster regényét. Az ide visszavezető történetet vázolja fel, mintegy önterápiás célzattal. Két író sorsa kapcsolódik össze hirtelen egy Greenwich Village-i bárban. Peter Aaroné, akinek a sorsán keresztül Paul Auster viszonylag pontosan elmeséli életének egy leszálló ágban lévő időszakát és Benjamin Sachsé, aki a lehetséges, irigyelt, katonai szolgálatot megtagadó, de ugyanakkor félelmetes, bennünk lévő másikat testesíti meg. Aaron befelé forduló, maximum irodalmi pirotechnikus, Sachs pedig folyamatosan kitaszítódik a való világba, és végül odáig jut, hogy egy nemzet öntudatát szeretné önkritikára bírni terrorizmussal, mint a szabadság száguldozó fantomja. Barátságuk történetében pedig folydogálnak a meghatározó eseményekkel terhes hétköznapok. Lelkiismeret-furdalással terhelt kapcsolataik folyamatosan alakulnak, miközben oszlik a füst. Mert rendben van, hogy rohad a világ, és mindenki seggbe rúg valakit, de a személyes érzelmi szálakon keresztül mégis érdemes megpróbálni a káosz idomítását. A szappanoperáig ismerőssé tett szituációkban egy olvasónak sem esik nehezére, hogy ott legyen lélekben, teszem azt azon a házibulin, ahol Sachs lezuhan a tűzlétráról, és ahol teljesen átprogramozódik az élete. A feleségeket leszámítva egyetlen nőfigura van a történet közepében, akihez mindkét férfi vonzódik, aki egyébként konceptualista művész, kukkolással keresi önmagát, meg anonim sorsokat fordít a művészet javára. Sophie Call francia fotós alteregója ez, aki egyébként közvetett okozója is a sorsfordító zuhanásnak, és mivel ördöginek tűnik, pedig csak segítő boszorkány, maga is lehetne ok a könyv címadására. Sachs befejezetlenül maradt regénybeli regényének a címére fogadhatunk inkább, ahol a Leviatán maga az állam, legfeljebb egy ficánkoló szörnyeteg, aki azon dolgozik, hogy akik a huszonöt éves Olympia írógép előtt ülnek, csupasz villanykörték alatt regényeket írva, azoknak az íróknak meg aztán végképp ne legyen könnyű. Persze az is igaz, hogy mindenki oda festi az ördögöt, ahova akarja.

- sisso -

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.