Asian Dub Foundation: Punkara (lemez)

  • H.A.
  • 2008. június 19.

Zene

1992-ben az Asian Dub Foundation nem volt több két workshopvezető, Aniruddha Das basszusgitáros és John Pandit DJ, valamint a fiatal MC Deeder Zaman együttműködésénél, és csak évek múltán fejlődött zenekarrá - e társaság számára a csúcsot a 2000-ben megjelent Community Music, majd a 2003-ban kiadott Enemy Of The Enemy jelentette.
1992-ben az Asian Dub Foundation nem volt több két workshopvezetõ, Aniruddha Das basszusgitáros és John Pandit DJ, valamint a fiatal MC Deeder Zaman együttmûködésénél, és csak évek múltán fejlõdött zenekarrá - e társaság számára a csúcsot a 2000-ben megjelent Community Music, majd a 2003-ban kiadott Enemy Of The Enemy jelentette. Az ADF addigra igazi színpadi kommunává duzzadt, lassan pedig ismertségük is megnövekedett - köszönhetõen többek közt agitprop szellemiségüknek és provokatív színpadi megnyilvánulásaiknak. Két éve gondoltak egy merészet, és megpróbálták az addig jól bevált stiláris keveréket kicsit szétzilálni, több elektronikus mûfaj bevonásával - ennek az elfuserált elképzelésnek állított emlékmûvet a Tank. Azóta a csapat írt egy dub/punk operát Gaddafi címmel, majd stúdióba vonult, és újragondolta, hol lehetnek a punk, az elektronika, az indiai elemek és a hiphop találkozási pontjai. Az új lemezhez stílusosan új énekes is dukál: õ a Ghetto Priestet kiegészítõ Al Rumjen, egy emblematikus angol ska-punk zenekar, a King Prawn egykori énekese.

A Punkarával valahogy sikerült belõniük, milyen is lehetett volna a Sex Pistols, ha munkásosztálybeli, külvárosi fiatalok helyett bevándorló pakisztáni kölyök gengszterek alapítják. Tény ugyan, hogy ezzel a zenével nem csináltak volna forradalmat, de az új lemez érdes gitárjai, lüktetõ dhol- és tablafutamai, a finoman adagolt elektronikus alapok és samplerek, az ének, a rap és a vokál összhangja (így együtt) mûködõképessé teszi a kombinációt. Bollywoodi melodráma fõcímzenéje lehetne a Speed Of Light, a Living Under The Radar címû kõkemény punkhimnusz szövegét akár a Tubes-ügy is ihlethette volna. A Bride Of Punkara egy Badmarsh & Shri-albumon is szerepelhetne, a Burning Fence pedig Fun-Da-Mental-szájízt hagy maga után, összességében viszont az ADF végre ismét kiforrott anyagot adott ki a kezébõl.

Traffic Records, 2008

****

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.