Csendes földrengés (Húszéves az Einstürzende Neubauten)

  • Nagy Elisabeth
  • 2000. április 20.

Zene

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

1980. április 1-jén egy Moon nevű helyiségben léptek fel először. Nem volt koncepciójuk, nem voltak dalaik, hangszereik; valamit mégis eltaláltak. A lakás- és munkanélküli Blixa Bargeld ellenállhatatlanul provokált a színpadon, "ha az élet szar, akkor a zenének is szarnak kell lennie" - írta Nincs többé zene című manifesztumában. A céltalanságból így lassan koncepció lett, ezerrel tépett a káosz, soha nem lehetett tudni, mi fog történni az Einstürzende-koncerteken. Londonban szétszedték az Institute of Arts színpadát, Nürnbergben tüzet raktak a Reichsparteitag aranytermében. A Kollaps című 1981-es debütalbumtól az 1989-es Haus der Lügéig azonos felállásban - Blixa Bargeld, N. U. Unruh, F. M. Einheit, Alex Hacke és Mark Chung - és nagyjából azonos szellemben működtek. Az első évek spontaneitását azonban nem lehetett konzerválni; mint Blixa bevallotta, száz koncert után ugyanúgy improvizálni hazugság. Mindazonáltal a Neubauten megváltoztatta hallásunkat: a zenehallgatás fájdalommá, fizikai strapává vált. Egy új zenei nyelvet teremtett, mely a gépek zaján, a disszonancia szépségén alapult, ám mihelyst a közönség az "ipari rock" skatulyájába zárta, lerombolta imidzsét. A Haus der Lügét követő években dalformájú(bb)ak, poposabbak lettek a számok; az állandóságot keresték abban a világban, amelyben már nem lehetett sem tabura, sem ismeretlenre találni.

2000-re ismét zenekar lett az Einstürzende Neubauten. Az időközben kiszállt Mark Chungot és F. M. Einheitet az ugyancsak berlini Die Haut zenészei - Jochen Arbeit és Rudi Moser - pótolják. S a jubileumra új album is kijött, mellyel mintha a csendet uralná a zenekar. Silence is sexy - ezzel a címmel léptek az új millenniumba, és ezzel a címmel vezetik tévútra a hallgatót. Hiszen az új világ is távoli zajokkal van tele, és az jár jól, aki fogékony ezekre az apró neszekre. Egyre szótlanabbak a szövegek is, ugyan megidézik az új Berlint, az új Potsdamer Platzot, a jövő romjait. Limitált példányszámban egy spontán felvétel, a Pelikanol társul az anyaghoz: tizennyolc percben monoton zajfoszlányokba merülés, esszencia a húsz éve Összedűlő Panelekből.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Diszkográfia: Kollaps; Die Zeichnungen des Patienten O. T.; Strategien gegen Architekturen 80-83; Halber Mensch; Fünf auf der nach oben offenen Richterskala; Haus der Lüge; Strategies Against Architekture II; Die Hamletmaschine; Tabula Rasa; Ende Neu; Silence is sexy

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)