Csendes földrengés (Húszéves az Einstürzende Neubauten)

  • Nagy Elisabeth
  • 2000. április 20.

Zene

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

1980. április 1-jén egy Moon nevű helyiségben léptek fel először. Nem volt koncepciójuk, nem voltak dalaik, hangszereik; valamit mégis eltaláltak. A lakás- és munkanélküli Blixa Bargeld ellenállhatatlanul provokált a színpadon, "ha az élet szar, akkor a zenének is szarnak kell lennie" - írta Nincs többé zene című manifesztumában. A céltalanságból így lassan koncepció lett, ezerrel tépett a káosz, soha nem lehetett tudni, mi fog történni az Einstürzende-koncerteken. Londonban szétszedték az Institute of Arts színpadát, Nürnbergben tüzet raktak a Reichsparteitag aranytermében. A Kollaps című 1981-es debütalbumtól az 1989-es Haus der Lügéig azonos felállásban - Blixa Bargeld, N. U. Unruh, F. M. Einheit, Alex Hacke és Mark Chung - és nagyjából azonos szellemben működtek. Az első évek spontaneitását azonban nem lehetett konzerválni; mint Blixa bevallotta, száz koncert után ugyanúgy improvizálni hazugság. Mindazonáltal a Neubauten megváltoztatta hallásunkat: a zenehallgatás fájdalommá, fizikai strapává vált. Egy új zenei nyelvet teremtett, mely a gépek zaján, a disszonancia szépségén alapult, ám mihelyst a közönség az "ipari rock" skatulyájába zárta, lerombolta imidzsét. A Haus der Lügét követő években dalformájú(bb)ak, poposabbak lettek a számok; az állandóságot keresték abban a világban, amelyben már nem lehetett sem tabura, sem ismeretlenre találni.

2000-re ismét zenekar lett az Einstürzende Neubauten. Az időközben kiszállt Mark Chungot és F. M. Einheitet az ugyancsak berlini Die Haut zenészei - Jochen Arbeit és Rudi Moser - pótolják. S a jubileumra új album is kijött, mellyel mintha a csendet uralná a zenekar. Silence is sexy - ezzel a címmel léptek az új millenniumba, és ezzel a címmel vezetik tévútra a hallgatót. Hiszen az új világ is távoli zajokkal van tele, és az jár jól, aki fogékony ezekre az apró neszekre. Egyre szótlanabbak a szövegek is, ugyan megidézik az új Berlint, az új Potsdamer Platzot, a jövő romjait. Limitált példányszámban egy spontán felvétel, a Pelikanol társul az anyaghoz: tizennyolc percben monoton zajfoszlányokba merülés, esszencia a húsz éve Összedűlő Panelekből.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Diszkográfia: Kollaps; Die Zeichnungen des Patienten O. T.; Strategien gegen Architekturen 80-83; Halber Mensch; Fünf auf der nach oben offenen Richterskala; Haus der Lüge; Strategies Against Architekture II; Die Hamletmaschine; Tabula Rasa; Ende Neu; Silence is sexy

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?