Csendes földrengés (Húszéves az Einstürzende Neubauten)

  • Nagy Elisabeth
  • 2000. április 20.

Zene

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

2000. április 1-jén a berlini Columbia-Hallében ünnepelte huszadik születésnapját az Einstürzende Neubauten. A háromórás koncerten barátok a világ minden tájáról és persze a leghűségesebb fizető rajongók: egy nemzedék mégiscsak a Neubautennel fedezte fel a világot.

1980. április 1-jén egy Moon nevű helyiségben léptek fel először. Nem volt koncepciójuk, nem voltak dalaik, hangszereik; valamit mégis eltaláltak. A lakás- és munkanélküli Blixa Bargeld ellenállhatatlanul provokált a színpadon, "ha az élet szar, akkor a zenének is szarnak kell lennie" - írta Nincs többé zene című manifesztumában. A céltalanságból így lassan koncepció lett, ezerrel tépett a káosz, soha nem lehetett tudni, mi fog történni az Einstürzende-koncerteken. Londonban szétszedték az Institute of Arts színpadát, Nürnbergben tüzet raktak a Reichsparteitag aranytermében. A Kollaps című 1981-es debütalbumtól az 1989-es Haus der Lügéig azonos felállásban - Blixa Bargeld, N. U. Unruh, F. M. Einheit, Alex Hacke és Mark Chung - és nagyjából azonos szellemben működtek. Az első évek spontaneitását azonban nem lehetett konzerválni; mint Blixa bevallotta, száz koncert után ugyanúgy improvizálni hazugság. Mindazonáltal a Neubauten megváltoztatta hallásunkat: a zenehallgatás fájdalommá, fizikai strapává vált. Egy új zenei nyelvet teremtett, mely a gépek zaján, a disszonancia szépségén alapult, ám mihelyst a közönség az "ipari rock" skatulyájába zárta, lerombolta imidzsét. A Haus der Lügét követő években dalformájú(bb)ak, poposabbak lettek a számok; az állandóságot keresték abban a világban, amelyben már nem lehetett sem tabura, sem ismeretlenre találni.

2000-re ismét zenekar lett az Einstürzende Neubauten. Az időközben kiszállt Mark Chungot és F. M. Einheitet az ugyancsak berlini Die Haut zenészei - Jochen Arbeit és Rudi Moser - pótolják. S a jubileumra új album is kijött, mellyel mintha a csendet uralná a zenekar. Silence is sexy - ezzel a címmel léptek az új millenniumba, és ezzel a címmel vezetik tévútra a hallgatót. Hiszen az új világ is távoli zajokkal van tele, és az jár jól, aki fogékony ezekre az apró neszekre. Egyre szótlanabbak a szövegek is, ugyan megidézik az új Berlint, az új Potsdamer Platzot, a jövő romjait. Limitált példányszámban egy spontán felvétel, a Pelikanol társul az anyaghoz: tizennyolc percben monoton zajfoszlányokba merülés, esszencia a húsz éve Összedűlő Panelekből.

Nagy Elisabeth

(Berlin)

Diszkográfia: Kollaps; Die Zeichnungen des Patienten O. T.; Strategien gegen Architekturen 80-83; Halber Mensch; Fünf auf der nach oben offenen Richterskala; Haus der Lüge; Strategies Against Architekture II; Die Hamletmaschine; Tabula Rasa; Ende Neu; Silence is sexy

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.