Dj Krush elé: Belülről, a mélyéről

  • - zubor -
  • 2002. október 17.

Zene

Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.
Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.

Az általa kiteljesített alirányzat, az absztrakt hip-hop csak ritkán ad az mc-k kezébe mikrofont, sokkal inkább több műfaj ötvözésére törekszik a hip-hop égisze alatt, gyakran a vokalitás és a verbalitás legelképesztőbb elemeinek felhasználásával (hívhatjuk akár instrumentális hip-hopnak is). A ,,triphop" címke ugyancsak ráaggatható Krush produktumaira, és ha tovább akarunk dobálózni a némileg útbaigazító stílusnevekkel, akkor nem szabad kifelejteni a funkot, az ambientet, a dubot, az ó- és a nujazzt sem. Kiemelkedőnek talán azért nevezhető, mert zenéje úgy nyúlik át határokon, hogy sajátosan távol-keleti és japán marad, miközben belülről alkot, ami erősen filozofikussá és filmszerűvé teszi alkotásait.

Az 1962-ben született Hideaki ugyanakkor korántsem elszállt zenékkel kezdte életét: kisgyermekkorától egészen az 1983-as, az amerikai hip-hop- és gengsztervilágot bemutató Wild style című filmig utcai bandák tagjaként, igaz, korántsem tudatosan, de a mélyéről ismerte meg azt a világot, ahonnan zenéje származik.

Most a Jazz Turbulence partiján, a Planetáriumban megállapíthatjuk, meddig jutott a szinte egyetlen (azért Ken Ishii ott van még) japán elektronikus zenei ,,világegyéniség" (a ,,sztár" szót nem szívesen használja az ember ezeknél a műfajoknál, pláne nem Krushnál) nemes küldetésében.

- zubor -

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.