Dj Krush elé: Belülről, a mélyéről

  • - zubor -
  • 2002. október 17.

Zene

Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.
Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.

Az általa kiteljesített alirányzat, az absztrakt hip-hop csak ritkán ad az mc-k kezébe mikrofont, sokkal inkább több műfaj ötvözésére törekszik a hip-hop égisze alatt, gyakran a vokalitás és a verbalitás legelképesztőbb elemeinek felhasználásával (hívhatjuk akár instrumentális hip-hopnak is). A ,,triphop" címke ugyancsak ráaggatható Krush produktumaira, és ha tovább akarunk dobálózni a némileg útbaigazító stílusnevekkel, akkor nem szabad kifelejteni a funkot, az ambientet, a dubot, az ó- és a nujazzt sem. Kiemelkedőnek talán azért nevezhető, mert zenéje úgy nyúlik át határokon, hogy sajátosan távol-keleti és japán marad, miközben belülről alkot, ami erősen filozofikussá és filmszerűvé teszi alkotásait.

Az 1962-ben született Hideaki ugyanakkor korántsem elszállt zenékkel kezdte életét: kisgyermekkorától egészen az 1983-as, az amerikai hip-hop- és gengsztervilágot bemutató Wild style című filmig utcai bandák tagjaként, igaz, korántsem tudatosan, de a mélyéről ismerte meg azt a világot, ahonnan zenéje származik.

Most a Jazz Turbulence partiján, a Planetáriumban megállapíthatjuk, meddig jutott a szinte egyetlen (azért Ken Ishii ott van még) japán elektronikus zenei ,,világegyéniség" (a ,,sztár" szót nem szívesen használja az ember ezeknél a műfajoknál, pláne nem Krushnál) nemes küldetésében.

- zubor -

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.