Dj Krush elé: Belülről, a mélyéről

  • - zubor -
  • 2002. október 17.

Zene

Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.
Szombaton először látogat Magyarországra a hip-hop japán nagymestere, dj Krush, mégpedig azért, hogy bemutassa A message at the depth című vadonatúj albumát. A bulira a partikon igencsak szokatlan ülőhelyre is jegyet lehet váltani, de ha azt nézzük, hogy a fő attrakció, a tokiói Hideaki Ishii milyen stílusban utazik, már korántsem lepődünk meg annyira.

Az általa kiteljesített alirányzat, az absztrakt hip-hop csak ritkán ad az mc-k kezébe mikrofont, sokkal inkább több műfaj ötvözésére törekszik a hip-hop égisze alatt, gyakran a vokalitás és a verbalitás legelképesztőbb elemeinek felhasználásával (hívhatjuk akár instrumentális hip-hopnak is). A ,,triphop" címke ugyancsak ráaggatható Krush produktumaira, és ha tovább akarunk dobálózni a némileg útbaigazító stílusnevekkel, akkor nem szabad kifelejteni a funkot, az ambientet, a dubot, az ó- és a nujazzt sem. Kiemelkedőnek talán azért nevezhető, mert zenéje úgy nyúlik át határokon, hogy sajátosan távol-keleti és japán marad, miközben belülről alkot, ami erősen filozofikussá és filmszerűvé teszi alkotásait.

Az 1962-ben született Hideaki ugyanakkor korántsem elszállt zenékkel kezdte életét: kisgyermekkorától egészen az 1983-as, az amerikai hip-hop- és gengsztervilágot bemutató Wild style című filmig utcai bandák tagjaként, igaz, korántsem tudatosan, de a mélyéről ismerte meg azt a világot, ahonnan zenéje származik.

Most a Jazz Turbulence partiján, a Planetáriumban megállapíthatjuk, meddig jutott a szinte egyetlen (azért Ken Ishii ott van még) japán elektronikus zenei ,,világegyéniség" (a ,,sztár" szót nem szívesen használja az ember ezeknél a műfajoknál, pláne nem Krushnál) nemes küldetésében.

- zubor -

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.