dvd - INVICTUS - A LEGYÕZHETETLEN

  • - kg -
  • 2010. május 27.

Zene

Ha Eastwood mondja (mutatja), akkor annak így kellett történnie: Nelson Mandela ország-egyesítő kísérletének szép sikere volt, amikor a dél-afrikai rögbiválogatott fehérek és feketék közös örömére megnyerte az 1995-ös világkupát. Kellett ehhez politikai akarat is; na nem a győzelemhez, azt önerőből érte el a csapat, hanem ahhoz, hogy a rögbi, ez a hagyományosan fehér játék továbbra is élvezze a sportvezetők támogatását - minden jó, ha jó a vége: a támogatás maradt, a csapat győzött, Dél-Afrika pedig egy emberként ünnepelt.
Ha Eastwood mondja (mutatja), akkor annak így kellett történnie: Nelson Mandela ország-egyesítõ kísérletének szép sikere volt, amikor a dél-afrikai rögbiválogatott fehérek és feketék közös örömére megnyerte az 1995-ös világkupát. Kellett ehhez politikai akarat is; na nem a gyõzelemhez, azt önerõbõl érte el a csapat, hanem ahhoz, hogy a rögbi, ez a hagyományosan fehér játék továbbra is élvezze a sportvezetõk támogatását - minden jó, ha jó a vége: a támogatás maradt, a csapat gyõzött, Dél-Afrika pedig egy emberként ünnepelt. Eastwood ezt az egy emberként ünneplést készíti elõ két órában, s ahogy megszokhattuk, férfias elérzékenyülésben nincsen nála rátermettebb master of ceremony. Vele kéne rendeztetni március 15-ét, és talán még a Szabadság, szerelem 2-bõl is jól tudna kijönni - erre akár fogadni is mernénk, különösen azok után, hogy a Gran Torinóban még énekelt is, miközben saját magát búcsúztatta, és ezzel nemhogy nem fürdött be, de eggyel még nagyobb isten is lett tõle. Megrendelésre megrendülést - ezt a Mandela-emlékest is tudja: Morgan Freeman bölcs jediként vezeti nemzetét, míg Matt Damon csapatkapitányi sportszívébe újfajta nemzeti érzés költözik; az, ami fehérnek és feketének egyaránt meg akarja nyerni a bajnokságot. A túlhabzó nemeslelkûségtõl kicsit rezeg a léc, és a testõrség sztorija (mint szoknak össze de Klerk emberei Mandela õrzõ-védõivel) még jobb is lett volna filmnek, mint a sûrû mandelázás, de minek kötözködni: ha már hidat, szobrot vagy filmet kell átadni, még mindig Eastwood a mi emberünk.

Forgalmazza a Pro Video

***

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.