film - TÚL JÓ NÕ A CSAJOM

  • 2010. május 27.

Zene

Leöntik üdítővel? Leöntik. Õ kapja a legnagyobb pofont tömegverekedéskor? Õ kapja.
Leöntik üdítõvel? Leöntik. Õ kapja a legnagyobb pofont tömegverekedéskor? Õ kapja. Pincérnek nézik az éttermi randevún? Pincérnek. Akkor ér haza anyu-apu, amikor épp a csúcsra ér? Akkor. S ezzel majdhogynem le is írtuk, miféle vígjátékra számíthatunk: csajozós lúzerkomédiára, arra hát, melyben hol a dagadt a vesztes, hol a vékonydongájú, s ahol az altesti humorra híresen sokat adnak, miként arra a jelenetre is, amikor a szõrtelenítés egy forradalmian új módját igyekszik épp elsajátítani a randira készülõ fõlúzer. Filmünk abban sem tér el a nagyátlagtól, hogy többnyire olyan fiatalok szerepelnek benne, akiket a horrorklaszszikusok megfiatalított remake-jeiben a kampókezû motorosfûrészes legkésõbb a film feléig karóba szokott húzni, vagy éppenséggel õk azok, akik a szegény utcai táncosról és a jómódú balerináról szóló táncosfilmekben a fõszereplõkkel készülnek a nagy versenyre. Némi bátorító lenézéssel el is intézhetnénk az ügyet, hisz az ilyen filmek köztudottan csak maguknak keresik a bajt, s ezért kutya kötelességünk megbüntetni õket, csakhogy a Túl jó nõ a csajommal van egy kis bibi: a megtévesztésig hasonlít egy tisztességes vígjátékra. Persze nem egy eget rengetõ klasszikus, de ami egy szõrtelenítés és egy hasra esés között e mûnemben emberileg és vígjátékilag lehetséges, azt megteszik a fiatalok. Több laposnak ígérkezõ poénbõl is jól jönnek ki, rég láthattunk például olyan vígjátékot, ahol a korai magömlés kényszerû megvallása nem közröhej, hanem közszimpátia tárgyává teszi a csapott vállú vallomástevõt.

Az UIP-Duna Film bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.