film - TÚL JÓ NÕ A CSAJOM

  • 2010. május 27.

Zene

Leöntik üdítővel? Leöntik. Õ kapja a legnagyobb pofont tömegverekedéskor? Õ kapja.
Leöntik üdítõvel? Leöntik. Õ kapja a legnagyobb pofont tömegverekedéskor? Õ kapja. Pincérnek nézik az éttermi randevún? Pincérnek. Akkor ér haza anyu-apu, amikor épp a csúcsra ér? Akkor. S ezzel majdhogynem le is írtuk, miféle vígjátékra számíthatunk: csajozós lúzerkomédiára, arra hát, melyben hol a dagadt a vesztes, hol a vékonydongájú, s ahol az altesti humorra híresen sokat adnak, miként arra a jelenetre is, amikor a szõrtelenítés egy forradalmian új módját igyekszik épp elsajátítani a randira készülõ fõlúzer. Filmünk abban sem tér el a nagyátlagtól, hogy többnyire olyan fiatalok szerepelnek benne, akiket a horrorklaszszikusok megfiatalított remake-jeiben a kampókezû motorosfûrészes legkésõbb a film feléig karóba szokott húzni, vagy éppenséggel õk azok, akik a szegény utcai táncosról és a jómódú balerináról szóló táncosfilmekben a fõszereplõkkel készülnek a nagy versenyre. Némi bátorító lenézéssel el is intézhetnénk az ügyet, hisz az ilyen filmek köztudottan csak maguknak keresik a bajt, s ezért kutya kötelességünk megbüntetni õket, csakhogy a Túl jó nõ a csajommal van egy kis bibi: a megtévesztésig hasonlít egy tisztességes vígjátékra. Persze nem egy eget rengetõ klasszikus, de ami egy szõrtelenítés és egy hasra esés között e mûnemben emberileg és vígjátékilag lehetséges, azt megteszik a fiatalok. Több laposnak ígérkezõ poénbõl is jól jönnek ki, rég láthattunk például olyan vígjátékot, ahol a korai magömlés kényszerû megvallása nem közröhej, hanem közszimpátia tárgyává teszi a csapott vállú vallomástevõt.

Az UIP-Duna Film bemutatója

*** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.