Egy húron - Bereczki Csaba: Életek éneke (film)

  • - kg -
  • 2008. március 13.

Zene

Ej, azok a régi szép idők, amikor még rendezvényről rendezvényre, búcsúról bálra, bálról esküvőre adogatták a zenészt, hogy nem is került elő csak hetek múltán. Nehéz időkben, és kell-e mondani, mostanság ilyeneket élünk, imigyen kesereg az erdélyi cigányzenész, a filmes pedig áll a faluvégen vagy a kocsma előtt, és begyűjt mindent, hisz a zenei örökség mellett a muzsikussorsban is felettébb érdekelt. És a muzsikussorsok, mit ad isten, meglehetősen egyformák; a múltba révedések, főleg, ha jó kolozsvári Ursus oldja a nyelvet, rendszerint bővérű menyecskék és többnapos italozások emlékeibe torkollnak.

Ej, azok a régi szép idők, amikor még rendezvényről rendezvényre, búcsúról bálra, bálról esküvőre adogatták a zenészt, hogy nem is került elő csak hetek múltán. Nehéz időkben, és kell-e mondani, mostanság ilyeneket élünk, imigyen kesereg az erdélyi cigányzenész, a filmes pedig áll a faluvégen vagy a kocsma előtt, és begyűjt mindent, hisz a zenei örökség mellett a muzsikussorsban is felettébb érdekelt. És a muzsikussorsok, mit ad isten, meglehetősen egyformák; a múltba révedések, főleg, ha jó kolozsvári Ursus oldja a nyelvet, rendszerint bővérű menyecskék és többnapos italozások emlékeibe torkollnak. Ha játékfilmben esne szó ilyesmiről, és ami azt illeti, esik is sűrűn (legutóbb például Tony Gatlif, a gyökérkeresést iparszerűen űző francia filmjében, a Transylvaniában láthattuk ugyanezt, Európa vezető színészeivel eljátszatva, megrendezve), rögvest közhelyt ítélne a partjelző, de ami egy játékfilmesnek csapda, az a dokumunkásnak maga az aranybánya. Mert a valóság tényleg verhetetlen, ha révedés közben kell ráncot rendezni, és így nincs is az a csajos-piás visszaemlékezés, mórickás összekacsintás vagy keserű múltidézés, ami ne nyerne valami egyedi színezetet, akár a sötétebb drámai, akár az anekdotikusan vidám fajtából. Zenei aláfestésnek meg ott a falu- és kocsmazaj, ami a legnépibb népzenénél is autentikusabban hangzik: ebbe a csörömpölő, természetes hangzóanyagba ékelődnek aztán a tényleges produkciók, az együtt zenélések és a táncmulatságok, melyek a rendezői koncepció szerint rendszeres időközönként váltják a falusi riportokat. Minthogy a zenei betétek lennének a film hivatalos cégérei, a kelleténél talán hosszabban időzünk egy-egy előadásnál, még azok után is, hogy az arcokból és gesztusokból idővel nyilvánvalóvá válik: jóval többről van itt szó, mint egy hétköznapi hivatás gyakorlásáról. E repetitív ráérősségben valószínűleg benne van a produkció sorozatmúltja is, a most mozikba került anyag egy előző életében ugyanis tévésorozat formájában létezett. A tévés keretekből való kibújás azonban csak részben sikerült: az előképnek megtett Buena Vista Social Club persze vonzó program, a választott műfajjal azonban az a baj, hogy Wendersék egyszeri sikere dacára nem létezik. A népmesei méregetésnek azonban, hogy hozzunk is, meg ne is, legyen kifutása a történetnek, meg ne is, eleget zenéljenek benne, meg privátim is birtokon belül kerüljünk, szóval mindennek a dramaturgiai tilitolinak maguk a remekül megválasztott mesehősök isszák meg a levét. A nyomorúságos körülmények között élő Titi keserűsége vagy a hatvan éve együtt élő, együtt zenélő öregek többet, hosszabb játékidőt - s ha már egyszer nagyban, a mozifilmes térfélen játszunk -, kevesebb ismeretterjesztést és ad absurdum kevesebb muzsikát érdemeltek volna. Még akkor is, ha ez a muzsika és tánc éppenséggel legféltettebb kincsük, jogos büszkeségük.

A Hungarotop bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.