Elhunyt Ujházy László zenész, hangmérnök

  • narancs.hu
  • 2019. november 8.

Zene

A szakember a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja volt.

Ujházy László a Budapesti Műszaki Egyetemen szerezte villamosmérnöki diplomáját (gyengeáramú tagozat). Muzsikusként a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola klarinét tanszakán végzett.

1960-tól a Magyar Rádió hangmérnöke, osztályvezetője, majd műszaki igazgatóhelyettese. A nevéhez fűződik az első magyarországi sokcsatornás felvétel.

1969-ben Czidra Lászlóval együtt a Camerata Hungarica régizene-együttes alapító tagja, negyven éven át aktív blockflötése. A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja.

Ujházy László hangmérnök

Ujházy László hangmérnök

Fotó: Sióréti Gábor

1992-től a Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola hangkultúra-szaktanára és 2002-től főtanácsosa volt. Tanított a Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Zeneakadémián.

A Gramofon zenei folyóirat szerkesztője és szakírója. A Bartók rádió Kritikus füllel műsorának állandó szakértője.

Olyan karmesterekkel dolgozott együtt, mint Charles Munch, Ferencsik János. Számos nagy sikerű hangjáték (Puskin: Borisz Godunov, Ibsen: Peer Gynt) hangmérnöke volt.

A Magyar Narancs pár hete interjúzott vele. Akkor hangsúlyozta, a könnyűzenéért legalább annyira odavan, mint a komolyzenéért, legalább is néhány együttesnek igazi rajongója: „Hogy csak egy példát említsek, a Pink Floydtól A hold sötét oldala című lemezt. Az egy 20. századi modern kamarazene, sok kortárs zeneszerző a fenekét földhöz verné, ha olyat tudna írni. Vagy ott van Pressertől a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról. Ahhoz képest Beethoven Házavatás nyitánya fércmű. Szóval ott is elkelne az igényes hallgatás.”

„Ott is elkelne az igényes hallgatás"

Össze lehet-e vetni a koncertélményt a zenei felvétellel? Hogyan változik a hangzás az LP-től a CD-n keresztül a Spotifyig? A felvételek nyújtotta esztétikai élményről, az analóg/digitális váltás neuralgikus pontjairól, a zenehallgatási szokásokról beszélgettünk a szakma doyenjével.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.